A BETTER TOMORROW (1986) (Χονγκ Κονγκ) Πρωτότυπος τίτλος: Yinghung Boon Sik A.K.A.: Gangland Boss, The Color of a Hero, The Essence of Heroes, True Colors of a Hero Ελληνικός τίτλος: Για Ένα Καλύτερο Αύριο
Ένας πρώην μαφιόζος προσπαθεί να τα βρει με τον αδελφό του που είναι αστυνομικός, αλλά ανακαλύπτει ότι είναι δύσκολο να διαγράψει το παρελθόν του
Σχόλια:
Η ταινία που τα άρχισε όλα για τον John Woo αλλά και για τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Chow Yun-Fat είναι μια κατά βάση κοινωνική- δραματική ταινία που ασχολείται κυρίως με τους κλονισμένους δεσμούς μεταξύ δύο αδελφών, ο ένας ενεργό μέλος του υπόκοσμου του Χονγκ Κονγκ και ο άλλος αστυνομικός που έχει ορκιστεί να παλέψει ενάντια του οργανωμένου εγκλήματος.
Όταν ο πρώτος αποφασίζει ότι είναι ώρα να αφήσει το εγκληματικό παρελθόν του και να γυρίσει στον ίσιο δρόμο, γρήγορα ανακαλύπτει ότι δεν θα είναι τόσο εύκολο, μιας και η αντίπαλη συμμορία στέλνει φονιάδες στο σπίτι του που αποκρούονται από τον αδελφό του, αλλά προηγουμένως κατάφεραν θανάσιμο χτύπημα στον πατέρα τους. Ο μικρός αδελφός θεωρεί τον Ho υπεύθυνο και τον αποκηρύσσει όταν ο τελευταίος πηγαίνει φυλακή. Εντωμεταξύ, ο Mark (Chow Yun-Fat), αδελφικός φίλος και συνέταιρος στο έγκλημα με τον Ho κατά τη διάρκεια μιας πράξης εκδίκησης, χάνει το ένα του πόδι.
Μετά από χρόνια οι Ho και Mark ξανασυναντιούνται, στη σκιά του αστυνομικού αδελφού του Ho που δεν θέλει να τον δει ούτε ζωγραφιστό, και μάλιστα θέλει να τον συλλάβει μαζί με τον Mark, που η αστυνομία πιστεύει ότι είναι ακόμα μαφιόζος. Το ρόλο αυτό, όμως, έχει αναλάβει ο πάλε ποτέ φιλαράκος των δύο και νυν αδίστακτος Νονός του Χονγκ Κονγκ Shing (Waise Lee), που δεν θα σταματήσει μπροστά σε τίποτα για την εξουσία.
Όσο και να θεωρώ το A BETTER TOMORROW υπερτιμημένο στο πέρασμα του χρόνου, εντούτοις δεν μπορώ να αρνηθώ την τεράστια επιρροή του στο σινεμά δράσης τόσο του Χονγκ Κονγκ όσο και κατόπιν του Χόλυγουντ. Τα σήματα κατατεθέν του John Woo είναι όλα παρόντα για πρώτη ίσως φορά σε όλο τους το μεγαλείο. Ποιητικές μάχες με όπλα τονισμένες με τη χρήση αργής κίνησης, οι κλασσικές πλέον πιστολιές από μηδενική απόσταση καθώς και το άδειασμα του γεμιστήρα πάνω σε έναν μόνο αντίπαλο, οι σχέσεις τιμής- υπερηφάνειας και θυσίας μεταξύ φίλων και αδελφών, όλα είναι εδώ.
Η μόνη μου διαφωνία είναι ο υπερβολικά μελοδραματικός τόνος που δίνει ο John Woo, επιμένοντας πολλές φορές υπερβολικά και επαναλαμβανόμενα στη σκιαγράφηση των κύριων χαρακτήρων (Lung Ti, Leslie Cheung, Chow Yun-Fat και Waise Lee) και κυρίως στους δεσμούς εξάρτησης μεταξύ τους. Δεν είναι υπερβολικό να πω ότι η δράση έρχεται φανερά σε δεύτερη μοίρα μετά το κοινωνικό- δραματικό κομμάτι του A BETTER TOMORROW, σε αντίθεση π.χ. με το THE KILLER, κάτι που το κάνει κουραστικό και αναπόφευκτα αργοκίνητο.
Πάντως αυτό δε σημαίνει ότι η ταινία χάνει το ενδιαφέρον της, που συντηρείται από τις εκπληκτικές σεκάνς δράσης και λυρικής βίας, αλλά και ορισμένες γνήσια συναισθηματικές στιγμές, όπως τη στιγμή που ο Chow Yun-Fat αναπολεί με χαρακτηριστικό γλυκόπικρο ύφος μια από τις παλιότερες εξορμήσεις της συμμορίας, μια σκηνή που πραγματικά «αγγίζει» τον θεατή, όπως και πολλές άλλες παρόμοιας ποιότητας που όμως μερικές φορές πάσχουν από την ανίατη ασθένεια ταινιών του Χονγκ Κονγκ, την πολύ υπερβολική παρουσίαση ανθρώπινων συναισθημάτων.
Το φινάλε είναι αυτό που θα περίμενε κανείς από τον John Woo, με πολύ δράση, πιστολίδι και κώδικες τιμής και στιγμές έντονου συναισθηματισμού.
Το A BETTER TOMORROW όταν κυκλοφόρησε δημιούργησε μια απίστευτη τρέλα στο Χονγκ Κονγκ. Όλα τα Κινεζάκια έσπευσαν να αντιγράψουν το στυλ του «πολύ» Chow Yun-Fat και των άλλων με τη σκουρόχρωμη κουστουμιά και τα μαύρα Rayban, πράγμα που έκανε ορισμένους να κατηγορήσουν τον John Woo ότι παρουσίαζε με επικίνδυνα ελκυστικό τρόπο τους μαφιόζους.
Η ταινία, πάντως, έγινε η μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του σινεμά του Χονγκ Κονγκ, κρατώντας την κορυφή για πολύ καιρό. Επίσης αναγνωρίστηκε και από την Ακαδημία του Χονγκ Κονγκ καταλαμβάνοντας της 2η θέση στη λίστα των 100 καλύτερων Κινεζικών ταινιών όλων των εποχών.
Μετά το A BETTER TOMORROW τόσο ο John Woo και περισσότερο ο Chow Yun-Fat έγιναν τοπικοί ήρωες, ο τελευταίος μάλιστα χαίρει παγκόσμιας αποδοχής πλέον με τους ρόλους του σε Χολυγουντιανά blockbuster, ενώ και ο John Woo είχε τα δικά του 15 λεπτά δόξας κυρίως με τα BROKEN ARROW και FACE/ OFF. Πλάκα είχε ότι όταν η ταινία γυριζόταν, ορισμένοι αιθουσάρχες παραπονιόντουσαν στον παραγωγό Tsui Hark (που έχει και ένα μικρό cameo στην ταινία) γιατί επέλεξε τον Chow Yun-Fat στον έναν από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, μιας και εκείνη την εποχή ήταν γνωστό ότι οι ταινίες του δεν πήγαιναν καθόλου καλά εμπορικά! Πως αλλάζουν τα πράγματα, έ;
DVD Notes:
Υπάρχει μια φρικτή bootleg έκδοση από την Silver Media με το Αγγλικό ντουμπλάρισμα της ταινίας.
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Η καλύτερη είναι η R0 Χονγκ Κονγκ (IVL/Fortune Star), που είναι boxed έκδοση και με τις τρεις ταινίες, με αναμορφική 1,85:1 μεταφορά και πληθώρα από extras, ενώ περιέχει 5.1 Καντονέζικο κανάλι ήχου, όπως και το γνήσιο μονοφωνικό κανάλι, με Αγγλικούς υπότιτλους.
Από κοντά επίσης είναι η Κορεάτικη R3, με αναμορφική μεταφορά και πολλά extras, πάλι σε boxed έκδοση με τις τρεις ταινίες της σειράς. Από εκεί και πέρα, η R2 Μ. Βρετανίας (MIA - Hong Kong Classics) έχει επίσης πολύ καλά extras και αναμορφική μεταφορά, αλλά η ποιότητα τόσο της εικόνας όσο και του ήχου και των υπότιτλων είναι κάτω του μετρίου.
Από τις υπόλοιπες εκδόσεις, αναμορφική μεταφορά περιέχει η R0 Αμερικής, χωρίς όμως extras εκτός του trailer, βιογραφιών και poster gallery, ενώ περιέχει και τις τρεις ηχητικές επιλογές (Αγγλικά, Καντονέζικα, Μανδαρίνικα) με αγγλικούς υπότιτλους.