Ένας αστυνομικός προσπαθεί να ξετυλίξει το μυστήριο της εξαφάνισης της συζύγου ενός επιφανούς ψυχιάτρου.
Σχόλια:
Κλασικό θρίλερ μυστηρίου της παλιάς σχολής από τον σκηνοθέτη των CIRCUS OF HORRORS και NIGHT OF THE EAGLE, με τον Christopher Lee να υποδύεται τον ψυχίατρο Δρ. Heyward που καταγγέλει στον επιθεωρητή Lomax (Jon Finch) την εξαφάνιση και πιθανό φόνο της συζύγου του (Dilys Hamlett) την οποία στην αρχή βλέπουμε να καταδιώκεται από έναν άγνωστο διώκτη οπλισμένο με κατραμπίνα ακριβείας. Όπως είναι φυσιολογικό, οι μπάτσοι με πρώτο τον επθιεωρητή Lomax πιστεύουν ότι ο καλός γιατρός είναι ο πρώτος ύποπτος για την εξαφάνιση, αλλά αλλάζουν γνώμη όταν αρχίζουν να λαμβάνουν σημειώματα που δείχνουν ότι κάποιος θέλει επειγόντως να τον κατηγορήσει.
Ο τελευταίος όμως είναι περισσότερο άτακτος από ότι πιστεύουν, μιας και έχει συνάψει ρομαντική σχέση με την όμορφη Helen (Judy Geeson), κάτι το οποίο δε γνωρίζει η αστυνομία. Όμως ο επιθεωρητής γρήγορα αναθεωρεί όταν η έρευνα φαίνεται να συναντάει αδιέξοδο και πιστεύει ότι ο σνομπ Δρ. Heyward ξέρει πολλά περισσότερα για την υπόθεση απ’ ότι τους λέει.
Το DIAGNOSIS: MURDER είναι η τυπική ταινία μυστηρίου και συνεχόμενων ανατροπών και ως εκ τούτου, καλό θα είναι όσοι δεν την έχουν δει να αποφεύγουν το διάβασμα σχολιασμών όπως αυτός που είναι σχεόν σίγουρο ότι θα spoiler-άρουν την απόλαυση της προβολής αποκαλύπτοντας κρίσιμα σημεία της πλοκής. Προσωπικά προσπαθώ όσο μπορώ να το αποφύγω αφού θεωρώ την ταινία ένα άδικα ξεχασμένο διαμαντάκι του Βρετανικού σινεμά μυστηρίου των 70s και θα είναι κρίμα κανείς να αποθαρυνθεί από μερικά μικρά spoilers.
Η ταινία κινείται με ωραίο ρυθμό και αποκαλύπτει με στρατηγικό τρόπο τα κρυφά χαρτιά του σεναρίου, το οποίο έχει φαντασία και πρωτοτυπία σε σημείο που προσωπικά με κράτησε στην άκρη του καθίσματος στην περισσότερή του διάρκεια. Από ένα σημείο και μετά οι πιο έμπειροι θεατές δύσκολα δεν θα μαντέψουν τι θα ακολουθήσει, αλλά αυτό μοιάζει μια από τις πολλές συνειδητές επιλογές του Sidney Hayers που μετατοπίζει το ενδιαφέρον διαρκώς μεταξύ των πρωταγωνιστών του, διαστρεβλώνοντας την ολοκληρωμένη εικόνα, κάτι που διατηρεί το ενδιαφέρον στα ύψη.
Αυτό το στιλ προσέγγισης μπορεί αρχικά να μοιάζει λίγο χαοτικό αλλά φαίνεται να είναι το ιδανικό σε μια παραγωγή που στηρίζει πολλά στο στοιχείο της έκπληξης. Πέρα από την φυσική εξέλιξη, το σενάριο προσπαθεί να χωρέσει όσα περισσότερα ποιοτικά στοιχεία μπορεί μέσα στα σκάρτα 85 λεπτά του χρόνου προβολής, παρουσιάζοντας στοιχεία του χαρακτήρα και της ιστορίας των πρωταγωνιστών του. Η σχέση του επιθεωρητή με την όμορφη και τακτική σε ταινίες της Hammer και όχι μόνο, Jane Merrow, είναι ένα από αυτά, όπως είναι και το παρελθόν τόσο του ίδιου όσο και του χαρακτήρα του Lee και των διαφόρων άλλων συμμετεχόντων.
Αυτή η κίνηση δίνει την εντύπωση ότι ο σκηνοθέτης είχε πολλά περισσότερα στο μυαλό του καθώς γύριζε την ταινία, καθώς αυτά τα εισερχόμενα πλάνα μοιάζουν ασύνδετα με το υπόλοιπο, σαν να υπήρχε και άλλο υλικό που προγραμματιζόταν να συμπεριληφθεί στην ταινία αλλά τελικά για κάποιο λόγο βρέθηκε στο πάτωμα του δωμάτιου μοντάζ. Μια εξήγηση μπορεί να είναι οτι το DIAGNOSIS: MURDER αρχικά προγραμματίστηκε σαν τηλεταινία αλλά τελικά προβλήθηκε περιορισμένα στις αίθουσες, πιθανότατα γιατί βγήκε καλύτερη απ’ όσο την περίμενε η ομάδα παραγωγής. Αυτή είναι μια δική μου ερμηνεία που μπορεί να ισχύει, μπορεί και να μην ισχύει. Αυτό που ισχύει στα σίγουρα είναι ότι αυτά τα αποκομμένα από την βασική δράση πλάνα μάλλον δεν βοηθούν στο ρυθμό και είναι από τα ελάχιστα αρνητικά που βρήκα στην ταινία.
Για τις ερμηνείες, ο Christopher Lee για τον οποίο και ασχολήθηκα με την ταινία εξαρχής, είναι αυτός που όλοι ξέρουμε, με έναν ρόλο σήμα- κατατεθέν της μεγάλης του καριέρας. Αν και το όνομά του εμφανίζεται τρίτο στα credits, ο Lee είναι ο πραγματικός πρωταγωνιστής που κλέβει την παράσταση από όλους τους συμπρωταγωνιστές του. Ο Jon Finch, ο οποίος αναφέρεται ότι λυποθύμησε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων από συμπτωματα διαβήτη, είναι κι αυτός καλός με μια μελετημένα ήρεμη ερμηνείας χωρίς εκρήξεις και ξεσπάσματα, ενώ η Judy Geeson ανεβαίνει όσο ανεβαίνει κι ο χαρακτήρας της στην εξέλιξη της πλοκής.
Γενικά το DIAGNOSIS: MURDER είναι μια απόλυτα επιτυχημένη προσπάθεια χωρίς χτυπητά αρνητικά στοιχεία που λογικά θα ικανοποιήσει τους φίλους του παλιού καλού σινεμά αστυνομικού μυστηρίου όπως αυτό είχε οριοθετηθεί στα 70s. Έχει ρυθμό, ατμόσφαιρα, ορθή οργάνωση της παραγωγής και σε συνδιασμό με τα μεγάλα ονόματα του cast είναι μάλλον αναγκαία προβολή για τους νοσταλγούς των φιλμ νουάρ και των σφιχτοδεμένων θρίλερ του παλιού καλού καιρού.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν κυκλοφορίες στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R1 Αμερικής (Trinity Home Entertainment)
Η μοναδική αυτή γνωστή έκδοση είναι χωρίς περικοπές.