ESCAPE FROM THE BRONX (1983) (Ιταλία) Πρωτότυπος τίτλος: Fuga dal Bronx A.K.A.: Bronx Warriors 2, Escape from the Bronx - 1990: Bronx Warriors II, Escape 2000 Ελληνικός τίτλος: Απόδραση από το Μπρονξ
Τάγματα εξόντωσης εκκενώνουν βίαια το Μπρονξ του κοντινού μέλλοντος την ώρα που ο Trash και οι συμμορίες της περιοχής δίνουν την τελική μάχη για να τους σταματήσουν.
Σχόλια:
O Enzo G. Castellari επιστρέφει στο Bronx με το απευθείας sequel του κλασικού BRONX WARRIORS που κυκλοφόρησε λίγο μετά το Post apocalyptic έπος του, THE NEW BARBARIANS. Τριτώνει το «κακό» των αντιγραφών κλασικών ταινιών για τον πολύπειρο σκηνοθέτη μετά την αντιγραφή των THE WARRIORS (BRONX WARRIORS) και MAD MAX 2 (THE NEW BARBARIANS) σειρά του ESCAPE FROM NEW YORK το οποίο κοπιάρεται στεγνά και απροκάλυπτα από τον Castellari, τον Tito Carpi και το σενάριό τους.
Ιστορικά, το ESCAPE FROM THE BRONX υπήρξε αρκετά δυσεύρετο για πολλά χρόνια, όσο και άδικα υποτιμημένο από τους λίγους που το είχαν δει, αλλά οι πρόσφατες κυκλοφορίες της πλήρους έκδοσής του δείχνουν ότι ο Enzo όχι μόνο είχε την καρδιά του στη σωστή θέση καθώς το γύριζε, αλλά πιθανότατα ξεπέρασε και το διαχρονικά διασκεδαστικό αλλά ολίγον υπερτιμημένο πρώτο του ταξίδι στο Bronx του κοντινού μέλλοντος.
Μαζί με τον Castellari επιστρέφει και ο Mark Gregory στο ρόλο του θρυλικού Trash που αυτή τη φορά βλέπει τους γονείς του να πέφτουν θύματα της εκκαθάρισης του Bronx που τόσο είχε προσπαθήσει να αποτρέψει στην πρώτη ταινία από τους μισθοφόρους της εταιρίας που κάνει κουμάντο και θέλει να ξαναχτίσει τη Νέα Υόρκη όπως τους συμφέρει. Στο BRONX WARRIORS ο γενναίος Trash κατάφερε να εξουδετερώσει τον σαδιστή μπάτσο Hammer, αλλά η εταιρία και ο πρόεδρός της (Ennio Girolami, ο αδελφός του Enzo G. Castellari) έστειλε έναν εξίσου δυσάρεστο χαρακτήρα ονόματι Wrangler (Henry Silva) να επιβλέψει την εκκαθάριση, χόμπι του οποίου είναι οι φόνοι κάθε τι ζωντανού στα όρια της γενοκτονίας.
Ο Trash συμμαχεί με τους επιζώντες των συμμοριών του Μπρονξ και με τον πολυμήχανο ερημίτη Strike (Giancarlo Prete) και το γιο του που είναι ειδικοί σε αποστολές αυτοκτονίας. Μόνη λύση είναι πλέον η απαγωγή του προέδρου της εταιρίας ώστε οι επαναστάτες να έχουν ένα διαπραγματευτικό χαρτί που ίσως σώσει τους ίδιους και εδραιώσει την ανεξαρτησία του Μπρονξ από την υπόλοιπη Νέα Υόρκη και το αφύσικο και γεμάτο κοινωνικές ανισότητες «όνειρο» της εταιρίας. Όμως αυτή τη φορά ο πρόεδρος και ο Wrangler δεν αστειεύονται και με περίσσια βαρβαρότητα εξολοθρεύουν ότι κινείται με σαδιστικούς τρόπους.
Κλασικός Castellari στα αρκετά καλά του, με έναν καταιγιστικό ρυθμό που δεν είχε καταφέρει να πετύχει σε αυτό το βαθμό στα BRONX WARRIORS και THE NEW BARBARIANS, σχετικά άνετο προϋπολογισμό και τα περισσότερα «αστέρια» των ταινιών του αλλά και γενικότερα του Ιταλικού σινεμά της εποχής να έχουν αρκετό χρόνο συμμετοχής.
Ο Mark Gregory είναι πιο δοσμένος στο ρόλο του εδώ απ’ ότι στην πρώτη ταινία και φαίνεται να έχει κάνει προπόνηση τόσο στα Αγγλικά του όσο και στην υποκριτική, ενώ η παρουσίες τόσο του Giancarlo Prete που παίζει δίπλα στον αληθινό γιο του και δείχνει κάτι από το ρόλο του στο THE NEW BARBARIANS όσο και ο πάντα αγαπημένος Henry Silva δίνουν ακόμα περισσότερη προστιθέμενη αξία με μια γνώριμα φρενήρη ερμηνεία που κάνει την απουσία του αδικοχαμένου Vic Morrow να μην φαίνεται τόσο. Σαν μπόνους έχουμε και μικρές εμφανίσεις του θρυλικού Antonio Sabato που είναι ιδιαίτερα κεφάτος και των τακτικών σε Ιταλικές παραγωγές Romano Puppo, Massimo Vanni και φυσικά του ίδιου του Castellari.
Σίγουρα το σενάριο έχει αρκετές αφέλειες όπως άλλωστε είθισται σε Ιταλικές και όχι μόνο post apocalyptic ταινίες, αλλά προσωπικά το παρακολούθησα με ενδιαφέρον από την αρχή ως το τέλος και τολμώ να πω ότι συγκριτικά μάλλον ξεπερνάει το BRONX WARRIORS σε αυτό τον τομέα. Άλλος τομέας που το ESCAPE FROM THE BRONX υπερτερεί είναι η δράση, που είναι πολύ συχνότερη και γενικά εντυπωσιακότερη απ’ ότι στην πρώτη ταινία με συνεχές πιστολίδι και πλούσιο body count, όπως και εκρήξεις και όλα τα σχετικά που κάπως έλειπαν από το BRONX WARRIORS σε αυτό το βαθμό.
Όμως υπάρχουν και αρκετά σημεία στα οποία υστερεί, όπως είναι το κάπως αντί- κλιμακτικό φινάλε που προσωπικά με άφησε με ανάμικτα συναισθήματα αλλά και στις επαναλαμβανόμενες σκηνές διαλόγων μέσω ασυρμάτων κλπ που γίνονται γρήγορα κουραστικοί. Επίσης δεν έχουμε την πληθώρα εκκεντρικών χαρακτήρων της πρώτης ταινίας, ενώ οι απουσίες των βαρόμετρων George Eastman και Fred Williamson είναι φανερές παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες του Castellari και των υπολοίπων να τις κάνουν να μην φαίνονται τόσο. Πάντως η τελική μάχη είναι σίγουρα από τις κορυφαίες σε Ιταλική ταινία δράσης και έρχεται σε ένα σημείο που τα συνεχή καλογυρισμένα και μη πλάνα δράσης αρχίζουν να επαναλαμβάνονται.
Στο τέλος της προβολής, το ESCAPE FROM THE BRONX φαίνεται να εξασφαλίζει τη θέση που δικαιωματικά του ανήκει στα ψηλά του πάνθεον Ιταλικών περιπετειών δράσης της εποχής, κάτι που τόσα χρόνια είχε στερηθεί τόσο λόγω της σπανιότητάς του αλλά και λόγω της πιθανής αδιαφορίας του κοινού που για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν φαινόταν να το έχει σε ιδιαίτερη εκτίμηση.
Προσωπικά διαφωνώ κάθετα με τη συγκεκριμένη κρίση, αλλά όπως και να έχει ο Castellari που έχει και τον επιβεβλημένο του μικρό ρόλο κάνει άλλη μια αρκετά καλή δουλειά και παραδίδει τα αγαθά για τους post apocalyptic fans που καλό θα κάνουν να σταματήσουν να σνομπάρουν το ESCAPE FROM THE BRONX και να αναζητήσουν μια από τις πρόσφατες εκδόσεις που παρουσιάζουν την ταινία στην πληρότητά της, όπως ακριβώς της αξίζει.
Η έκδοση της Vipco έχει περικοπές. Καλύτερη φαίνεται να είναι της Shameless που είναι χωρίς περικοπές, με άψογη αναμορφική widescreen μεταφορά, μπόλικα πρόσθετα και θεωρείται ότι περιέχει την πληρέστερη έκδοση της ταινίας. Ακολουθεί η έκδοση της Blue Underground λόγω extras.