TERROR CREATURES FROM THE GRAVE (1965) (Ιταλία) Πρωτότυπος τίτλος: 5 Tombe per un Medium A.K.A.: Cemetery Of The Living Dead, Coffin of Terror, Five Graves for a Medium
Ένας δικηγόρος πηγαίνει στο κάστρο ενός επιστήμονα για να τακτοποιήσει τα κληρονομικά, αλλά βρίσκεται αντιμέτωπος με το σκοτεινό παρελθόν της οικογένειας και ένα φονικό σχέδιο εκδίκησης.
Σχόλια:
Επιστρέφουμε σε ρυθμούς euro horror με άλλη μια Ιταλική παραγωγή που κάπως πέρασε ξώφαλτσα και δεν έγινε ιδιαίτερα γνωστή όπως άλλες, Βλέποντας κανείς το παραπλανητικά μεταφρασμένο στο διεθνή τίτλο του TERROR CREATURES FROM THE GRAVE καταλαβαίνει από τα πρώτα κι όλας λεπτά της προβολής ότι δεν πρόκειται για μια από τα ίδια που είχαμε συνηθίσει και ότι η συγκεκριμένη ξεχασμένη ταινία του Massimo Pupillo είναι από αυτές που ξεχωρίζουν ανάμεσα στις δεκάδες αντίστοιχες που κυκλοφορούσαν στην γειτονική χώρα εκείνη την περίοδο.
Στις αρχές του 20ου αιώνα ένας δικηγόρος (Walter Brandi) ταξιδεύει στο κάστρο του Δρ. Jeronimus Hauff μετά από την λήψη γράμματος σφραγισμένου από τον ίδιο για να βοηθήσει να συντάξει την διαθήκη του. Όμως φθάνοντας εκεί μαθαίνει από την κόρη του Corrine (Mirella Maravidi) και την σύζυγό του Cleo (Barbara Steele) ότι ο καλός γιατρός πέθανε πριν ένα χρόνο υπό αδιευκρίνιστες συνήθειες και κατά συνέπεια δεν μπορεί να είχε στείλε το συγκεκριμένο γράμμα, που πάντως είχε τόσο τον γραφικό του χαρακτήρα όσο και την οικογενειακή σφραγίδα των Hauff. Προβληματισμένος, ο δικηγόρος αφήνεται στις εξηγήσεις των δύο γυναικών και άθελά του βρίσκεται στη μέση του αμαρτωλού παρελθόντος της οικογένειας και του κάστρου.
Αποδεικνύεται ότι ο καλός γιατρός ασχολείτο με το υπερφυσικό και οι φήμες λένε ότι είχε τη δύναμη να καλεί από τον τάφο τα πνεύματα των νεκρών από λέπρα που θέριζε την περιοχή κατά το παρελθόν, ενώ μετά από διάφορες έρευνες και φόνους διαφόρων παρατρεχάμενων στην οικογένεια ανακαλύπτει ότι ο Δρ. Hauff μπορεί να μην έχει πεθάνει. Κάποιοι μάλιστα από τους ντόπιους αρχίζουν να πέφτουν θύματα αγνώστων δυνάμεων, κάτι που κάνει τον δικηγόρο να ερευνήσει ακόμα περισσότερο τα αίτια του θανάτου του και στο τέλος βρίσκει ότι είναι πολύ πιθανόν ο Hauff να μην έχει πεθάνει, αλλά να έχει εξαφανιστεί με στόχο να εκτελέσει ένα καλοσχεδιασμένο σχέδιο εκδίκησης ενάντια στους 5 που θεωρούσε ότι τον πρόδωσαν στο παρελθόν, μεταξύ των οποίων και η μυστηριώδης σύζυγός του.
Αρκετές επιρροές από Hammer Films και ολίγες από Edgar Allan Poe σε αυτή την πανέμορφη οπτικά προσπάθεια του σκηνοθέτη του BLOODY PIT OF HORROR, που ξεκινάει με τρομερή ατμόσφαιρα, μουσική και ρυθμό που προδιαθέτει για κάτι καλό και τελικά δεν απογοητεύει τους φίλους του παλιού καλού euro- horror. Θεματικά, η ταινία παίζει σε πολλά ταμπλό, με το βασικό να είναι εκείνο του μυστηρίου και των σταδιακών αποκαλύψεων, ενώ έχει και αρκετό από μεταφυσικό το οποίο δικαιολογείται συνήθως ικανοποιητικά και ποτέ δεν μοιάζει τραβηγμένο.
Πρόκειται για ένα σενάριο που βασίστηκε- πολύ χαλαρά- πάνω στη Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου του Edgar Allan Poe και που διεκπεραιώνεται με πολύ ωραίο στιλ μυστηρίου από τον Massimo Pupillo που αρχίζει να διηγείται την ιστορία του χωρίς φόβο και πάθος, κάνοντας παιχνίδι βασιζόμενος κυρίως στην εκπληκτική ασπρόμαυρη φωτογραφία του Carlo Di Palma και την μουσικάρα του Aldo Piga. Τα δύο αυτά στοιχεία φροντίζουν ώστε τα γνωστά προβλήματα Ιταλικών παραγωγών της εποχής αλλά και οι λίγες σεναριακές κακοτοπιές να περνούν σχεδόν απαρατήρητες και τινάζουν τον δείκτη ενδιαφέροντος στα ύψη από την αρχή μέχρι το τέλος.
Η υπόθεση έχει αρκετές πτυχές τις οποίες αποφεύγω να σχολιάσω με πιο συγκεκριμένο τρόπο ώστε όσο γίνεται να μην χαλάσω την απόλαυση των αποκαλύψεων για τους φίλους που θα τύχει να αναζητήσουν την ταινία. Αρκεί απλά να αναφέρω ότι το TERROR CREATURES FROM THE GRAVE στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο σενάριό του και στις αποκαλύψεις αυτές, οι οποίες είναι αρκετές και στρατηγικά τοποθετημένες κατά τη διάρκεια της προβολής.
Αποτέλεσμα αυτών ήταν εγώ προσωπικά να βρίσκομαι καρφωμένος στην καρέκλα και την οθόνη μου σχεδόν χωρίς ανάσα μέχρι να καταλάβω προς τα που πάει το πράγμα. Άλλωστε όπως εγώ και οι περισσότεροι φίλοι του euro horror και πιο συγκεκριμένα των Ιταλικών παραγωγών της θεάς Barbara Steele έχουμε δει αρκετές ταινίες του είδους που άλλα υπόσχονται και αλλού καταλήγουν τελικά. Στην συγκεκριμένη περίπτωση η ταινία κυλάει νεράκι και οι δυσάρεστες εκπλήξεις είναι ελάχιστες, αλλά αντίθετα οι ευχάριστες πάνε κι έρχονται με ρυθμό γεωμετρικής προόδου.
Ίσως κάποιοι να υποθέσουν από τα σχόλια ότι το σενάριο είναι μπερδεμένο και ακαταλαβίστικο, αλλά αυτό δεν ισχύει στην συγκεκριμένη περίπτωση. Σε αντίθεση με αρκετές αντίστοιχες Ιταλικές παραγωγές, οι σεναριογράφοι Romano Migliorini και Roberto Natale μοιάζουν να ξέρουν ακριβώς πως θέλουν να κινηθούν αλλά και τον τρόπο να το καταφέρουν. Έτσι, αποφεύγουν αμηχανίες, περιττή φλυαρία και πλατιάσματα στην αφήγηση και επικεντρώνονται στην ιστορία τους, η οποία εξελίσσεται με πολύ ωραίο τρόπο εκμεταλλευόμενη στο έπακρο τόσο την τρομερή ατμόσφαιρα, όσο και την παρουσία της για ακόμα μια φορά εντυπωσιακής Barbara Steele.
Όσο προχωράει η προβολή, η ταινία φτάνει σε αρκετές στιγμές κορύφωσης, αγωνίας και τρομερής έντασης που θα ζήλευαν ακόμα και οι πιο τεχνικά άρτιες Αμερικάνικες παραγωγές. Ειδικά το τελευταίο μισάωρο έρχεται σαν γροθιά κατευθείαν στα μούτρα και δεν χαλάει ούτε από το προχειροφτιαγμένο και ολίγον τι αφελές φινάλε που είναι ίσως το μόνο αρνητικό που βρήκα στην ταινία. Μέχρι τότε έχουμε αρκετή ένταση, συγκαλυμμένο τρόμο και ανατριχίλες της παλιάς σχολής, που υποστηρίζονται από στρατηγικά τοποθετημένες σκηνές βίας και καλοφτιαγμένα ειδικά εφέ gore που δύσκολα θα αφήσουν παραπονεμένους τους φίλους του γοτθικού τρόμου.
Σε γενικές γραμμές το TERROR CREATURES FROM THE GRAVE είναι μια ταινία που είχε αδικηθεί κατάφωρα μέχρι πρότινος λόγω των φτηνιάρικων public domain εκδόσεων στις οποίες κυκλοφορούσε και ίσως αυτός να ήταν και ο λόγος που έμεινε στην αφάνεια, σε αντίθεση με άλλες αρκετά κατώτερες παραγωγές euro horror της εποχής που έτυχαν μεγαλύτερης κάλυψης. Σαν να μην έφτανε αυτό, υπάρχουν και τουλάχιστον 4 διαφορετικές εκδοχές της ταινίας, όλες με τα δικά τους θετικά και αρνητικά, γεγονός που μπορεί να αποθαρρύνει το κοινό να διαλέξει (σ.σ. η δική μου έκδοση είναι η European, διάρκειας 86:21).
Όμως αυτά τα θέματα έχουν πλέον διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό καθώς η ταινία κυκλοφόρησε σε remastered εκδόσεις που δείχνουν το όραμα του Massimo Pupillo όπως θα ήθελε κι ο ίδιος, ο οποίος πάντως την εποχή που βγήκε η ταινία δήλωσε ότι δεν ήταν καθόλου ικανοποιημένος και μάλιστα φρόντισε να αντικαταστήσει το όνομά του στα credits με ψευδώνυμο γι αυτό το λόγο.
Δεν μπορώ να ξέρω τι ακριβώς πίστευε ο Ιταλός δημιουργός ότι δεν του βγήκε, αλλά προσωπικά διαφωνώ κάθετα μαζί του και θεωρώ το TERROR CREATURES FROM THE GRAVE- σε όποια βερσιόν και να το δει κανείς- μια απόλυτα επιτυχημένη προσπάθεια γοτθικού τρόμου που μοιάζει ακόμα φρέσκια και πρωτότυπη από τις περισσότερες απόψεις. Και βέβαια την θεωρώ ως απολύτως αναγκαία προσθήκη για τις συλλογές των φίλων του είδους και τους fans της παντοτινής Ιέρειάς του, Barbara Steele.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν εκδόσεις στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R0 Αμερική (Alpha Video) – American version 81:42 R2 Γαλλία (Artus Films) - European version 86:21
Blu Ray Αμερικής (Severin) – American Version 84:00
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές, εκτός από αυτές που υπάρχουν ανάλογα με την εκδοχή της ταινίας που περιλαμβάνεται. Οι φανατικοί φίλοι της ταινίας ίσως να θελήσουν τόσο τη Γαλλική όσο και την Αμερικάνικη σε Blu Ray για λόγους πληρότητας. Πιθανότατα να κυκλοφορεί και σε άλλες budget εκδόσεις ποιότητας VHS που λογικά περιέχουν την Αμερικάνικη έκδοση.