Ένας άνδρας εγκλεισμένος σε ψυχιατρική φυλακή θέλει να εκδικηθεί την αδελφή του και τον σύζυγό της που πιστεύει ότι ευθύνονται για τον φόνο για τον οποίο καταδικάστηκε άδικα.
Σχόλια:
Καταπληκτικό και γεμάτο ένταση θρίλερ της παλιάς σχολής που ομολογώ ότι αγνοούσα μέχρι πρότινος. Αλλά εκτός από εμένα μοιάζει να το έχει ξεχάσει και το σύνολο της κινηματογραφικής κοινότητας και κάτι τέτοιο είναι κρίμα και άδικο γιατί πρόκειται για μια καλογυρισμένη και απόλυτα επιτυχημένη Αμερικανο- Σουηδική παραγωγή με τον αγαπημένο Max von Sydow σε έναν από τους πρώτους του πρωταγωνιστικούς ρόλους εκτός Σουηδικού σινεμά. Πρόκειται για μια ιστορία απόδρασης και εκδίκησης που όταν τελείωσα την προβολή ένιωσα λύπη που ταινίες σε αυτό το ύφος δεν βγαίνουν πια στις μέρες μας.
Ο Max von Sydow υποδύεται τον διαβόητο Salem, έναν προβληματικό άνθρωπο που βρίσκεται σε ψυχιατρική φυλακή για έναν βίαιο φόνο για τον οποίο καταδικάστηκε μάλλον άδικα. Ο Salem θεωρεί ότι η αδελφή του (Liv Ullmann) και ο διαταραγμένος γιατρός σύζυγός της (Per Oscarson) είναι υπεύθυνοι τόσο για το φόνο όσο και για τον άδικο εγκλεισμό του και έτσι στήνει ένα σατανικό σχέδιο εκδίκησης που περιλαμβάνει συνεχείς αποδράσεις του από το άσυλο και φόνους διάφορων παρατρεχάμενων στο ζευγάρι.
Η αστυνομία δεν πιστεύει την κατάθεση του καλού γιατρού που δηλώνει ότι είδε τον Salem μέσα στο σπίτι του, εκτός από έναν πολύπειρο επιθεωρητή (Trevor Howard) που δεν αποκλείει το ενδεχόμενο ο Salem να κατάφερε να το σκάει από το τρελάδικο, να έκανε τους φόνους και να γύρισε πίσω χωρίς να τον πάρει χαμπάρι κανείς, αλλά προβλέψιμα βρίσκεται σε αδιέξοδο μετά την κουβέντα του με τον Salem. Την ίδια ώρα η αδελφή του και ο σύζυγός της αρχίζουν να νιώθουν την πίεση και ιδίως ο καλός γιατρός που αρχίζει να τα χάνει μην μπορώντας να πιστέψει ότι ο Salem κατάφερε όντως να αποδράσει, παρόλο που τον είδε με τα ίδια του τα μάτια.
Από πλευράς πλοκής τα πράγματα είναι αρκετά τυπικά και απλά, αλλά το βασικό πλεονέκτημα του THE NIGHT VISITOR είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παρουσιάζει ο σκηνοθέτης των THE WILD ONE και DEATH OF A SALESMAN στην προτελευταία του δουλειά, με τον πασίγνωστο ηθοποιό Mel Ferrer σε μια από τις ελάχιστες ταινίες στην οποία κάνει την παραγωγή χωρίς να εμφανίζεται. Με έναν καταπληκτικό ρυθμό που δεν αφήνει το θεατή να πάρει ανάσα και τρομερή ατμόσφαιρα αβεβαιότητας, ο Laslo Benedek φτιάχνει ένα θρίλερ που τα έχει όλα και συμφέρει και χρειάζεται κανείς να ψάξει αρκετά για να του βρει κάτι χτυπητά αρνητικό.
Όλα ξεκινούν από το cast που παραδίδει τα αγαθά και όλοι στέκονται στο ύψος των ονομάτων τους. Πρώτος και καλύτερος ο Max von Sydow σε έναν ρόλο σήμα- κατατεθέν για τον Σουηδό ηθοποιό, με τον Trevor Howard να ακολουθεί κατά πόδας στο ρόλο του επιθεωρητή. Εξίσου καλός με φρενήρη ερμηνεία είναι και ο Per Oscarson στο ρόλο του διαταραγμένου γιατρού που κερδίζει στα σημεία τους συναδέλφους του σε αρκετές στιγμές της ταινίας, ενώ η Liv Ullmann δεν πάει πίσω. Σαν μπόνους έχουμε και τις εμφανίσεις των Rupert Davies και Andrew Keir σε συμπληρωματικούς ρόλους, που όμως έχουν αρκετό ενδιαφέρον, όπως και όλοι ανεξαιρέτως οι χαρακτήρες που εμφανίζονται στην ταινία.
Και να σκεφτεί κανείς ότι το cast μπορούσε να γίνει ακόμα καλύτερο με τον Christopher Lee να αρνείται το ρόλο του Salem λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, αλλά αυτό δεν μειώνει σε κάτι την συνολική αξία του THE NIGHT VISITOR ούτε φυσικά την τρομερή ερμηνεία του Max von Sydow.
Γενικά η ταινία αγγίζει σε πολλά σημεία το άριστα και παρόλο που ξεκινάει σαν ένα τυπικό slasher, γρήγορα δείχνει το τι θα ακολουθήσει με επιβλητικά πλάνα στα χιονισμένα ορεινά τοπία, την physical ερμηνεία του Max von Sydow να προσφέρει αρκετές σκηνές ανθολογίας όπως την σκηνή της απόδρασης που είναι τόσο καλή που θα έπρεπε να διδάσκεται σε νέους σκηνοθέτες και προσωπικά την θεωρώ ισάξια αν όχι ανώτερη από αντίστοιχες και σίγουρα πιο γνωστές που είδαμε σε ταινίες όπως το ESCAPE FROM ALCATRAZ και THE SHAWSHANK REDEMPTION.
Η μουσική του πασίγνωστου Henry Mancini είναι ακόμα ένα θετικό στοιχείο και προσφέρει τα μέγιστα στην ατμόσφαιρα μιας ταινίας που είναι να απορεί κανείς γιατί έχει ξεχαστεί στις μέρες μας, ενώ η σκηνοθεσία του Laslo Benedek έχει ρυθμό και τρομερή ένταση και κρατάει τον θεατή στην άκρη του καθίσματος από την αρχή ως το τέλος. Το πανέξυπνο και ψαγμένο σενάριο των Guy Elmes και Samuel Roeca είναι σχεδόν αψεγάδιαστο, με ελάχιστα συζητήσιμα σημεία που πρέπει κάποιος να είναι αρνητικά προκατειλημμένος από την αρχή για να παρατηρήσει και γενικά είναι ανάξια αναφοράς, όπως και ορισμένα ασήμαντα μικροπροβληματάκια που δεν μειώνουν την συνολική αξία ούτε στο ελάχιστο.
Το φινάλε το βρήκα κάπως αμφιλεγόμενο, αλλά αυτή είναι καθαρά προσωπική άποψη την οποία σκεφτόμουν αν άξιζε τον κόπο να αναφέρω με το φόβο ότι ίσως αποθαρρύνω κάποιους που τυχόν να διαβάζουν αυτό το σχόλιο από το να αναζητήσουν την ταινία. Σε κάθε περίπτωση, σίγουρα ήταν εμπνευσμένο και έρχεται εκεί που δεν το περιμένει κανείς, όπως γενικά το THE NIGHT VISITOR που με άφησε με ανοιχτό το στόμα και με έκανε να το σκέφτομαι και να θέλω να το ξαναδώ αμέσως μετά το τέλος της προβολής.
Αυτό που μένει πλέον είναι επιτέλους οι εταιρίες διανομής να δώσουν την προσοχή που αξίζει στο THE NIGHT VISITOR και να το κυκλοφορήσουν σε μια καλή remastered έκδοση ώστε η ταινία να ακουστεί περισσότερο στην παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα. Και ναι, είναι ταινιάρα, τόσο καλή που αξίζει πολλά περισσότερα από τις δύο δυσεύρετες και φτηνές κυκλοφορίες που υπάρχουν διαθέσιμες σήμερα