H κόρη του κατηγορούμενου από την επιστημονική κοινότητα για απαγορευμένα πειράματα Δρ. Zimmer καταστρώνει ένα φονικό σχέδιο εκδίκησης εναντίον αυτών που θεωρεί ότι προκάλεσαν το θάνατο του πατέρα της.
Σχόλια:
Ήδη ο Tio Jess είχε βάλει μπρος το κυρίως πιάτο της καριέρας του από το 1962 με το THE AWFUL DR. ORLOF και δύο χρόνια αργότερα γύρισε αυτό το κατά κάποιο τρόπο ανεπίσημο sequel που σε γενικές γραμμές διατηρεί το ίδιο περίπου επίπεδο ποιότητας. Ο γρήγορος ρυθμός υπάρχει κι εδώ, όσο και η ατμόσφαιρα και η βασική διαφορά είναι το θέμα, που τουλάχιστον στα δικά μου μάτια μοιάζει κάπως πιο εύπεπτο από της πρώτης ταινίας.
Η δράση του καλού γιατρού της πρώτης κλασικής ταινίας απλώς αναφέρεται εδώ από άλλον επιστήμονα, τον Δρ. Zimmer, ο οποίος έχει καταφέρει σύμφωνα με τα λεγόμενά του να απομονώσει τις περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν την ηθική του καθενός και προκαλούν τους ανθρώπους να κάνουν το καλό ή το κακό, σύμφωνα με την έρευνα του καταδικασμένου από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας Δρ. Orlof. O καλός γιατρός πιστεύει ότι με αυτή του την εφεύρεση μπορεί να θεραπεύσει ανίατες ψυχιατρικές ασθένειες όπως την σχιζοφρένεια και να μετατρέψει τους κακούς ανθρώπους σε καλούς. Φυσιολογικά, ζητάει την άδεια της κοινότητας για να επεκτείνει τα πειράματα που μέχρι τώρα έκανε πάνω σε ζώα σε ανθρώπους και να δοκιμάσει τις θεωρίες του.
Όμως οι στενόμυαλοι επιστήμονες που απαρτίζουν την επιστημονική επιτροπή στην οποία ο Zimmer κατέφυγε αρνούνται κατηγορηματικά και μάλιστα κατηγορούν τον καλό γιατρό για ναζισμό και τρέλα, κάτι που δεν μπορεί να αντέξει η ήδη κλονισμένη υγεία του και έτσι ο Δρ. Zimmer πεθαίνει μπροστά σε όλους, συμπεριλαμβανομένης και της όμορφης αλλά περισσότερο πωρωμένης κι από τον ίδιο κόρης του. Η Irma (Mabel Karr) αποφασίζει να εκδικηθεί τους τρεις γιατρούς που θεωρεί υπαίτιους για το θάνατο του πατέρα της καταστρώνοντας ένα φονικό σχέδιο στο οποίο εμπλέκεται ένας θανατοποινίτης που το έσκασε από τη φυλακή και μια μυστηριώδης γυναίκα που δίνει παραστάσεις στο τοπικό κλαμπάκι ως Miss Death (Estella Blain), τους οποίους προηγουμένως είχε φροντίσει να απαγάγει και να τους κάνει πλύση εγκεφάλου χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της έρευνας του πατέρα της.
Αυτή τη φορά ο Tio Jess αφήνει στην άκρη το sexploitation που στο κοντινό μέλλον θα ταυτίζονταν άρρηκτα με το έργο του και επικεντρώνεται στην αρκετά καλλιτεχνική αφήγηση μιας κλασικής ιστορίας εκδίκησης που επηρέασε μεταγενέστερες ταινίες όπως το THE ABOMINABLE DR. PHIBES. Παράλληλα, εισάγει και ολίγη από αστυνομική έρευνα κάνοντας το THE DIABOLICAL DR. Z ένα πρώιμο giallo πριν οι δουλειές του Mario Bava και των λοιπών ιδρύσουν και επίσημα το είδος στη γειτονική Ιταλία, αυτή τη φορά μάλιστα με λίγο πιο ενδιαφέρουσα αστυνομική έρευνα και χαρακτήρες απ’ ότι στο THE AWFUL DR. ORLOF.
Ο προϋπολογισμός είναι αρκετά σφιχτός, όπως στις περισσότερες δουλειές του Franco, αλλά αυτό δεν τον εμποδίζει να ξεδιπλώσει με μαεστρία το ταλέντο του με αεικίνητα πλάνα με την κάμερα στο χέρι και με την πλούσια σκοτεινή ατμόσφαιρα που φτιάχνει για ακόμα μια φορά χρησιμοποιώντας στο έπακρο την όμορφη ασπρόμαυρη φωτογραφία του τακτικού συνεργάτη του, Alejandro Ulloa. Επίσης αποφεύγει τις πολλές περιττές φλυαρίες που δεν απέφυγε στο προγενέστερο THE SADISTIC BARON VON KLAUS και κάνει το ρυθμό της ταινίας γρηγορότερο απ’ ότι συνήθως.
Έτσι το THE DIABOLICAL DR. Z κυλάει νεράκι στην περισσότερη διάρκεια του και χωρίς να επιφυλάσσει μεγάλες εκπλήξεις για τους σημερινούς fans παραμένει μια σκοτεινή και στερεή ιστορία εκδίκησης από τις αρχές της κορυφαίας ίσως περιόδου του ευρωπαϊκού γοτθικού τρόμου. Το στοιχείο επιστημονικής φαντασίας είναι πανταχού παρών και για τα στάρνταντς της παραγωγής αποφεύγει κραυγαλέες αφέλειες, κάτι που μεγαλώνει ακόμα περισσότερο την αξία της ταινίας που έχει αρχή, μέση και τέλος και παίζει σε πολλά ταμπλό.
Αξίζει να αναφερθεί η συμμετοχή του τακτικότατου σε ταινίες του Franco και πρωταγωνιστή στον ομώνυμο ρόλο στο THE AWFUL DR. ORLOF, Howard Vernon, που μάλιστα έχει και το πρώτο όνομα στα credits, αλλά ο ρόλος του αυτή τη φορά είναι υποστηρικτικός. Αληθινές και αδιαφιλονίκητες πρωταγωνίστριες είναι οι Mabel Karr και Estella Blain, που είναι τόσο καλές στους ρόλους τους όσο είναι και χάρμα οφθαλμών αποφεύγοντας ξύλινες ερμηνείες και άλλες γνωστές παγίδες. Επίσης, ο ίδιος ο Tio Jess έχει όπως συνήθως το μικρό αλλά σημαντικό ρόλο του επιθεωρητή όταν η ταινία αρχίζει από ένα σημείο και μετά να κινείται σε καθαρά μονοπάτια giallo.
Σε γενικές γραμμές πρόκειται για μια καλογυρισμένη και καθ’ όλα διασκεδαστική ταινία, σίγουρα από τις πιο καλές προσπάθειες του προ του VAMPYROS LESBOSJess Franco που φαντάζομαι ότι οι fans του έχουν ήδη ψηλά τόσο στην εκτίμησή τους όσο και στις συλλογές τους. Το πέρασμα του χρόνου ίσως έχει κάνει την ταινία να χάσει λίγη από την αδιαμφισβήτητη γοητεία της, αλλά ακόμα κι έτσι πρόκειται για μια κλασική προσπάθεια του Tio Jess την οποία ακολούθησαν τουλάχιστον 4 χαλαρά συνδεδεμένες συνέχειες που επίσης βασίζονται στην κληρονομιά που άφησε το THE AWFUL DR. ORLOF.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν κυκλοφορίες στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R1 Αμερική (Mondo Macabro)
Η μοναδική αυτή γνωστή έκδοση είναι χωρίς περικοπές, με αναμορφική widescreen μεταφορά και αρκετά extras.