PROPHECIES OF NOSTRADAMUS (1974) (Ιαπωνία) Πρωτότυπος τίτλος: Nosutoradamusu no daiyogen A.K.A.: Catastrophe 1999: The Prophecies of Nostradamus, Catastrophe: 1999, Nostradamus's Great Prophecies, Propecies of Nostradamus: Catastrophe 1999, The Last Days of Planet Earth Ελληνικός τίτλος: Οι Προσφητείες του Νοστράδαμου
Σε ένα κοντινό μέλλον ένας επιστήμονας και μελετητής του έργου του Νοστράδαμου πιστεύει ότι το τέλος του κόσμου πλησιάζει όπως προέβλεψε ο αρχαίος ιστορικός στις προφητείες του.
Σχόλια:
Τα στούντιο της Ιαπωνικής Toho είναι χωρίς αμφιβολία θρυλικά και πάντα ήταν, τουλάχιστον μετά τις δεκάδες ταινίες του Godzilla οι οποίες άρχισαν να κυκλοφορούν η μία μετά την άλλη μετά την πρωτοφανή επιτυχία της πρώτης. Το συγκεκριμένο στούντιο έκανε σχεδόν τα πάντα κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 60 και 70, και βέβαια δεν θα μπορούσε να μην ασχοληθεί λιγάκι και με το τέλος του κόσμου, το οποίο αποτελεί το βασικό θέμα της υπό σχολιασμό ταινίας. Μια ταινία που έχει αρκετό παρασκήνιο καθώς είχε λογοκριθεί και αυτοαπαγορευτεί την εποχή που βγήκε ενώ η εύρεση της πλήρους Ιαπωνικής έκδοσής της σε αντίθεση με την ντουμπλαρισμένη και συντομευμένη Αμερικάνικη ήταν πάντα ένα θέμα για τους συλλέκτες του εξεζητημένου.
Όχι ότι το θέμα της διαθεσιμότητας έχει λυθεί στις μέρες μας, κάθε άλλο μάλιστα, καθώς η μόνο ευρέως διαθέσιμη εκδοχή παραμένει η Αμερικάνικη, αλλά τουλάχιστον η σύγχρονη τεχνολογία έχει επιτρέψει σε καλούς ανθρώπους που έτυχε να έχουν την πλήρη έκδοση να μπορούν με σχετική ευκολία να την μοιραστούν μαζί μας μέσω των γνωστών ιντερνετικών καναλιών. Ένας τέτοιος καλός άνθρωπος φαίνεται άκουσε τις κραυγές απόγνωσης δυτικών συλλεκτών και πόσταρε την πλήρη εκδοχή και έτσι, επί τέλους, κατάφερα να την δω κι εγώ.
Προς το παρόν δεν μπορώ να σχολιάσω τις διαφορές της πλήρης έκδοσης με την Αμερικάνικη εκδοχή γιατί πάνε πολλά χρόνια που την είδα, αλλά το σίγουρο είναι ότι η πλοκή βγάζει περισσότερο νόημα, οι διάφορες περικομμένες σκηνές που δημιούργησαν τον διαβόητο χαρακτήρα της ταινίας είναι παρούσες, ενώ το υπόβαθρο των διάφορων πρωταγωνιστικών χαρακτήρων φαίνεται ξεκάθαρα.
Πρώτος όλων, ο καθηγητής Nishiyama, διακεκριμένος επιστήμων και μελετητής των προφητειών του Νοστράδαμου, ο οποίος εν ολίγοις θεωρεί ότι το τέλος του κόσμου πλησιάζει όπως ακριβώς προέβλεψε ο Νοστράδαμος στις προφητείες του και προσπαθεί μαζί με την κόρη του να κάνει τα αδύνατα δυνατά για να πείσει τους κυβερνώντες να σταματήσουν άμεσα την καταστροφή του περιβάλλοντος και να εκτελέσουν ένα επείγον σχέδιο διάσωσης της Ιαπωνίας και της ανθρώπινης φυλής γενικότερα.
Φυσιολογικά τόσο οι συνάδελφοί του όσο και οι ως συνήθως τυφλωμένοι από την εξουσία πολιτικοί δεν βλέπουν τα επιχειρήματα του καθηγητή, νομίζοντας ότι ερμηνεύει τις προφητείες του Νοστράδαμου με συζητήσιμο τρόπο και ότι δεν υπάρχει κάποιος άμεσος κίνδυνος. Σχεδόν άμεσα, έρχονται να τους διαψεύσουν κάθε λογής φυσικές καταστροφές, η εξαφάνιση διαφόρων ειδών χλωρίδας και πανίδας αλλά και η εμφάνιση τερατογενέσεων από τη μόλυνση. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μια αποστολή διάσωσης με ηγέτη τον ίδιο τον καθηγητή και αρκετά κομάντα από τη Δύση στην Νέα Γουινέα έρχεται αντιμέτωπη με ζομπιοποιημένους μεταλλαγμένους που έχουν ξεπέσει στον κανιβαλισμό ενώ τα επακόλουθα της συστηματικής καταστροφής του παγκόσμιου οικοσυστήματος συνεχίζονται αδιάκοπα με πλημμύρες, σεισμούς, ραδιενεργά νέφη, επιδημίες και κάθε είδους άλλες καταστροφές.
Όσοι έχουν εξοικειωθεί με το Ιαπωνικό σινεμά της εποχής, λογικά ξέρουν περίπου τι να περιμένουν από το PROPHECIES OF NOSTRADAMUS. Ατελείωτο επιστημονικό (και ψευδοεπιστημονικό) μπλα- μπλα, αρκετές σκηνές από πλάνα αρχείου της εποχής, μπόλικο οικολογικό φιλοσοφείν που σε αρκετά σημεία γίνεται ολίγον τι κουραστικό και αρκετές δόσεις δακρύβρεχτου δράματος με τις επιμέρους ιστορίες των διαφόρων χαρακτήρων της ταινίας στην τιμημένη παράδοση των ταινιών του αγαπημένου εξωγήινου τέρατος των πάντων.
Κακά τα ψέματα, η αποκαλυπτική θεματική της ταινίας προσφέρεται για τέτοιου είδους εξερευνήσεις, αλλά ευτυχώς για τους exploitation fans, ο σκηνοθέτης του TORA! TORA! TORA! ξέρει να κρατάει το ενδιαφέρον εμπλουτίζοντας την ταινία με αρκετές σκηνές καταστροφών και δράση ώστε να μην γίνεται βαριά και ασήκωτη.
Πέρα από αυτά, οι διάφορες σκηνές που κόπηκαν και λογοκρίθηκαν, όπως οι ομολογουμένως αρκετά δυνατές σκηνές του φινάλε που παρουσιάζουν τους κατοίκους ενός εφιαλτικού μετά- αποκαλυπτικού κόσμου φέρνουν αρκετά από σινεμά τρόμου, παρόλο που η ταινία σίγουρα δεν κατατάσσεται σ’ αυτό το είδος. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε και σκηνές κανιβαλισμού όσο και επιδρομής ζόμπι. Τα εφέ κυμαίνονται από το αξιαγάπητα αφελές μέχρι το δυσάρεστα ρεαλιστικό και προσθέτουν ακόμα περισσότερο σε μια ταινία που αν μη τι άλλο, σίγουρα έχει όραμα και μπόλικο υλικό για προβληματισμό.
Πάντως πρέπει να παραδεχτώ ότι παρά τη μεγάλη διάρκεια, τη συνεχόμενη ηθικοπλαστική πολυλογία και την χωρίς ιδιαίτερη φειδώ χρήση πλάνων αρχείου, ο ρυθμός της ταινίας παραμένει αρκετά γρήγορος και το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό, παρόλο που ουσιαστικά δεν υπάρχει υπόθεση που να εξελίσσεται. Απ’ όσο θυμάμαι, αυτά τα στοιχεία αποτελούσαν μεγάλα προβλήματα στην Αμερικάνικη εκδοχή που έμοιαζε χωρίς αρχή και τέλος, αλλά στην ολοκληρωμένη Ιαπωνική καταφέρνουν και δένουν με τη θεματολογία και το γενικότερο ύφος της ταινίας. Όλα υποστηρίζονται από εντυπωσιακή 70s μουσική του Isao Tomita που είναι πανταχού παρούσα και φτιάχνει ακόμα περισσότερη ατμόσφαιρα, ενώ και οι ερμηνείες τουλάχιστον των βασικών πρωταγωνιστών είναι παθιασμένες και ειλικρινείς, αν όχι ολίγον τι υπερβολικές.
Σίγουρα προβλήματα υπάρχουν αρκετά, με πρώτο απ’ όλα την έλλειψη ουσιαστικού σεναρίου, αρκετή αφέλεια σε πολλά μέτωπα αλλά και τις μάλλον αταίριαστες προσπάθειες του σκηνοθέτη και του σεναρίου να εισάγουν δραματικό τόνο καταφεύγοντας σε πονεμένες ιστορίες διαφόρων χαρακτήρων αντί να επικεντρώνονται στο βασικό θέμα του τέλους του κόσμου. Σε κάποιες στιγμές η ταινία γίνεται ιδιαίτερα καταθλιπτική μιας και τουλάχιστον μέχρι το φινάλε δεν φαίνεται να παρουσιάζει καμία απολύτως νότα αισιοδοξίας ή διαφυγής, αλλά ευτυχώς ο έμπειρος Toshio Masuda το κάνει στο φινάλε, κάτι που αν θυμάμαι καλά δεν υπήρχε στην Αμερικάνικη εκδοχή.
Αξίζει να αναφέρω ότι επίσημη κυκλοφορία της ταινία στην ολότητά της ποτέ δεν είδε το φως της ημέρας και η εκδοχή που είδα μάλλον προέρχεται από κάποια ξεχασμένη παλιά τηλεοπτική προβολή. Η Toho αποφάσισε να μην κυκλοφορήσει την παραγωγή ούτε στην Ιαπωνία ούτε στην παγκόσμια αγορά (τουλάχιστον την πλήρη έκδοσή της) κάτι που παραμένει μέχρι σήμερα και έχει κάνει το PROPHECIES OF NOSTRADAMUS να ξεχαστεί από το ευρύ κοινό αλλά και του προσδίδει έναν χαρακτήρα «απαγορευμένου θεάματος» τύπου Video Nasties.
Κάτι τέτοιο είναι άδικο για μια παρεξηγημένη προσπάθεια που επηρέασε φανερά πολλές μεταγενέστερες παραγωγές αντίστοιχης θεματολογίας και που σίγουρα αν κοιτάξει κανείς πέρα από τα προφανή οικολογικά μηνύματα έχει πάρα πολλή τροφή για το σκεπτόμενο κοινό. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι η στιγμή για μια καλή πλήρη κυκλοφορία ώστε το κοινό να ξαναθυμηθεί μια ταινία που ήταν μπροστά από την εποχή της και που- δυστυχώς- παραμένει επίκαιρη περισσότερο από ποτέ στις μέρες μας, αφού οι παρακλήσεις του καθηγητή Nishiyama ξεκάθαρα αγνοήθηκαν από την ανθρωπότητα που επιμένει να φτάνει τον πλανήτη στα όριά του για χάρη λίγου περισσότερου χρήματος.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν κυκλοφορίες στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
Δεν υπάρχουν εκδόσεις σε DVD προς το παρόν. Η ταινία κυκλοφόρησε μόνο σε βιντεοκασέτα στο παρελθόν με τίτλο THE LAST DAYS OF PLANET EARTH που περιείχε την Αμερικάνικη συντομευμένη έκδοση.