THE MAD BUTCHER (1971) (Éôáëßá, Ãåñìáíßá) Ðñùôüôõðïò ôßôëïò: Lo Strangolatore di Vienna A.K.A.: Meat Is Meat, The Mad Butcher of Vienna, The Strangler of Vienna, The Vienna Strangler Åëëçíéêüò ôßôëïò: Ï ÓôñáããáëéóôÞò
Ο Otto ξαναπιÜνει δουλειÜ στο χασÜπικü του μετÜ την απελευθÝρωσÞ του απü το τρελοκομεßο, αλλÜ η καταπιεστικÞ γυναßκα του τον κÜνει να επιδοθεß σε μπαρÜζ φüνων üλων üσων θεωρεß üτι εμποδßζουν την επÜνοδü του στη θÝση του κορυφαßου χασÜπη της ΒιÝννης.
Ó÷üëéá:
ΒλÝποντας κανεßς τον τßτλο και Ýτος κυκλοφορßας της ταινßας εýκολα μπορεß να υποθÝσει üτι πρüκειται για πρþιμη gore movie σε στιλ slasher üπως αυτü καθιερþθηκε τα επüμενα χρüνια του σινεμÜ τρüμου. Οι πρþτες αμφιβολßες Ýρχονται üταν εμφανßζεται στην οθüνη το λογüτυπο της θρυλικÞς Box Office International Pictures του μεγÜλου Harry Novak, ο οποßος αν και Þταν μÝσα σε κÜθε εßδος exploitation σινεμÜ τις δεκαετßες του 60 και 70, το καθαρü gore Þταν Ýνα εßδος με το οποßο περιÝργως δεν ασχολÞθηκε. Η επιλογÞ του Þρωα του ΑμερικÜνικου exploitation να διανεßμει το THE MAD BUTCHER στις ΗΠΑ μÝσω της εταιρßας του φανερþνει üτι λογικÜ πρüκειται για μια ταινßα που αν μη τι Üλλο σßγουρα Ýχει το ενδιαφÝρον της, κÜτι που φαßνεται και απü το συνεχιζüμενο cult status της απü τüτε που κυκλοφüρησε.
Στην πραγματικüτητα το THE MAD BUTCHER εßναι μια πανÝξυπνη μαýρη κωμωδßα με φανερÞ Ýμπνευση απü üλους τους συντελεστÝς της, που στο τÝλος της ημÝρας φαßνεται να λειτουργεß καλÜ πετυχαßνοντας τον στüχο του σκηνοθÝτη Guido Zurli και της ομÜδας παραγωγÞς. Αυτüς εßναι ξεκÜθαρα η ψυχαγωγßα των fans της σκηνÞς, κÜτι που η ταινßα πετυχαßνει και μÜλιστα με πολý ωραßο στιλ παρüλο που δεν καταφεýγει σε τυπικÝς φüρμουλες σüκιν τρüμου, üπως εßχε αρχßσει Þδη να γßνεται στη σκηνÞ απü τις αρχÝς της δεκαετßας του 70. ¼χι üτι οι μακÜβριες σκηνÝς και θεματολογßες λεßπουν, κÜθε Üλλο. Απλþς ο Zurli καταφÝρνει και τις παντρεýει Üψογα με το μαýρο χιοýμορ και το χα βαλετζßδικο κλßμα κÜνοντας την ταινßα προσβÜσιμη σε üλους.
Πρüκειται για την ιστορßα του «Καλýτερου χασÜπη της ΒιÝννης», Otto Lehman (Victor Buono) ο οποßος βγαßνει απü το τρελÜδικο μετÜ απü 3μηνο εγκλεισμü üταν και εßχε βιαιοπραγÞσει εναντßον μιας αντιπαθητικÞς πελÜτισσας του χασÜπικοý του. Υπü τη συνεχιζüμενη γκρßνια της συζýγου του (Karin Field) αποφασßζει να περÜσει απü το αγαπημÝνο του μαγαζß πριν πÜνε σπßτι, κÜτι που του βγαßνει απü τη μýτη καθþς ο γαμπρüς του το λειτουργεß λανθασμÝνα, Ýχοντας χÜσει την πελατεßα. Ο Otto αποφασßζει να πÜρει την κατÜσταση στα χÝρια του και επανÝρχεται στην θÝση που δικαιωματικÜ του ανÞκει αλλÜζοντας τις τιμÝς των κρεατικþν προ τα κÜτω þστε να επαναφÝρει την χαμÝνη πελατεßα.
¼μως η σýζυγος δεν ανÝχεται την συμπεριφορÜ του και üταν ο Otto της αναγγÝλλει üτι θα μεßνει στο διαμερισματÜκι πÜνω απü το χασÜπικο αυτÞ τα χÜνει και αρχßζει τις υστερßες σχετικÜ με το τι θα πουν οι γεßτονες και σχετικÜ θÝματα. Ο Otto δεν αργεß να «σπÜσει» και σε Ýνα ξÝσπασμα οργÞς στραγγαλßζει τη γυναßκα του και αποφασßζει να χρησιμοποιÞσει το πτþμα της σαν πρþτη ýλη για τα φημισμÝνα ΒιεννÝζικα λουκÜνικÜ του. Για κακÞ του τýχη, Ýνας τοπικüς δημοσιογρÜφος (Brad Harris) που συνεργÜζεται με την αστυνομßα ερωτεýεται μια üμορφη γειτüνισσα του Otto (Franca Polesello) και βρßσκεται üλο και περισσüτερο στην γειτονιÜ του, την þρα που ο Otto Ýχει αρχßσει να «εξαφανßζει» üλους üσους θεωρεß üτι τον εμποδßζουν απü το να επανÝλθει στην κορυφÞ των χασÜπηδων της ΒιÝννης.
ΘεματικÜ, το THE MAD BUTCHER εßναι σßγουρα μια πρωτüτυπη ταινßα για την εποχÞ της και Ýχει επηρεÜσει φανερÜ πολλÝς μεταγενÝστερες παραγωγÝς που ασχολοýνται περßπου με την ßδια ιστορßα. Εýκολα Ýρχονται στο μυαλü τα MOTEL HELL, THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE PART 2, EATING RAOUL και το ΧονγκονγκÝζικο Ýπος ανωμαλßας και gore THE UNTOLD STORY. Η βασικÞ διαφορÜ της ταινßας του Guido Zurli με τις προαναφερüμενες εßναι üτι προτιμÜει να επικεντρωθεß στο κωμικü στοιχεßο απü üτι σε εκεßνο του τρüμου, κÜτι που αποδεικνýεται αμφιλεγüμενο, μιας και τουλÜχιστον στην αρχÞ της προβολÞς οι θεατÝς που θα περßμεναν slasher και gore λογικÜ θα απογοητευτοýν απü το ανÜλαφρο και χιουμοριστικü κλßμα της ταινßας, παρüλο που αυτü διακüπτεται σε τακτÜ χρονικÜ διαστÞματα απü εμβüλιμα πλÜνα με ξεκÜθαρες βÜσεις στο σινεμÜ τρüμου.
Ξεπερνþντας αυτü το αρχικü μειονÝκτημα, κανεßς Ýχει να απολαýσει Ýναν καταπληκτικü Victor Buono, τον οποßο προσωπικÜ βρÞκα τον στýλο που στηρßζει το THE MAD BUTCHER απü την αρχÞ ως το τÝλος, ακüμα και üταν το σενÜριο αρχßζει να ασχολεßται με Üλλα και φαßνεται να χÜνει την κατεýθυνσÞ του. Ο Αμερικανüς ηθοποιüς πÜντα εßχε κλßση προς την slapstick κωμωδßα και η τÜση να υποδýεται γραφικοýς και γενικÜ παρδαλοýς χαρακτÞρες συνεχßζεται κι εδþ. Ο Buono ΕΙΝΑΙ ο Τρελüς ΧασÜπης, Ýνας ρüλος που του πÜει γÜντι και που τον κÜνει να παßρνει την ταινßα στην πλÜτη του απü την αρχÞ ως το τÝλος, ενþ δεßχνει στους μη γνþστες του ταλÝντου του πüσο Üδικος Þταν ο πρüωρος θÜνατος στις αρχÝς των 80s για Ýναν καλλιτÝχνη που εßχε πολλÜ ακüμα να προσφÝρει στον χþρο της κωμωδßας.
Οι υπüλοιποι πρωταγωνιστÝς ωχριοýν μπροστÜ στην πλοýσια φυσικÞ παρουσßα και επιβλητικÞ ερμηνεßα του Buono και γενικÜ περνοýν απαρατÞρητοι, με πιθανÞ εξαßρεση τον Dario Michaelis στο ρüλο του ΕπιθεωρητÞ, üχι για κανÝναν Üλλο λüγο αλλÜ κυρßως για τις απßθανες ατÜκες του και το αστεßο ντουμπλÜρισμÜ του. Ο «Þρωας» της ιστορßας, Brad Harris και η Franca Polesello εßναι απλþς συμπληρωματικοß και αναγκαßοι για να εξελιχθεß η ιστορßα, αλλÜ στο τÝλος της ημÝρας ο Victor Buono εßναι η πραγματικÞ ατραξιüν της ταινßας και ο βασικüς λüγος που αξßζει κÜποιος να ασχοληθεß μαζß της.
ΠÝρα üμως απü την ερμηνεßα του Buono, το THE MAD BUTCHER Ýχει αρκετü φαΐ απü exploitation στοιχεßα, üπως αρκετü αναßτιο γυμνü, δυο- τρεις γενικÜ αναßμακτους φüνους που üμως εßναι αρκετÜ ατμοσφαιρικοß και ξεφεýγουν απü το ανÜλαφρο και χιουμοριστικü ýφος της ταινßας. Απü εκεß και πÝρα Ýχουμε τα γνωστÜ στοιχεßα που συναντÜμε σε αρκετÝς ΕυρωπαúκÝς παραγωγÝς, üπως κρýο χιοýμορ επιπÝδου ΕλληνικÞς ταινßας της δεκαετßας του 50, ξýλινες ερμηνεßες απü τους περισσüτερους δευτερεýοντες χαρακτÞρες, κÜκιστο ντουμπλÜρισμα που πÜντως δßνει ακüμα περισσüτερο χιουμοριστικü τüνο και αρκετÞ φλυαρßα üταν το σενÜριο δεν ασχολεßται με τον Victor Buono.
Στα υπüλοιπα θετικÜ Ýχουμε τη φανταστικÞ μουσικÞ που δÝνει Üψογα με το ýφος της ταινßας και φανερþνει την τÜση για μια σχετικÜ ανÜλαφρη παραγωγÞ, ενþ το φινÜλε αλλÜζει ýφος και γßνεται αρκετÜ πιο σοβαρü, χωρßς πÜντως να αποφεýγει κÜποια απü τα γνωστÜ κλισÝ του εßδους. Στο τÝλος της προβολÞς αυτü που μÝνει εßναι μια διασκεδαστικüτατη προσπÜθεια που βρßσκει ισορροπßα μεταξý κωμωδßας και τρüμου- με το κωμικü στοιχεßο πÜντως να υπερÝχει- και που προσωπικÜ θεωρþ üτι γßνεται καλýτερη με κÜθε επαναλαμβανüμενη προβολÞ. Το σßγουρο εßναι üτι δßκαια Ýχει αποκτÞσει cult status τüσα χρüνια και στÝκεται αντÜξια του ονüματος και της δρÜσης του Harry Novak.