Ένας πλαστικός χειρούργος αποκαλύπτει συνομωσία εθνικής εμβέλειας ερευνώντας σειρά φόνων μοντέλων που ήταν πελάτισσές του.
Σχόλια:
Προσωπικά είμαι θετικά προκατειλημένος όταν βλέπω σε credits ταινιών το όνομα του Michael Crichton μιας και κατάφερε να κάνει πραγματικότητα ένα όνειρο που είχα από μικρό παιδί, δηλαδή να ζωντανέψει τους δεινόσαυρους με το αγαπημένο μου JURASSIC PARK μαζί με τη βοήθεια του μάγου και επίσης αγαπημένου Steven Spielberg. Έτσι, πέφτω με τα μούτρα σε κάθε ταινία που βλέπω το όνομα του, ακόμα κι αν απλώς συμπεριλαμβάνεται σε λίστα special thanks. Το ότι στο ξεχασμένο LOOKER έχει και τη σκηνοθεσία και το σενάριο ήταν ένα απλό bonus.
Όπως στις περισσότερες δουλειές του Chrichton υπάρχει αρκετά περίπλοκη και ψαγμένη ιστορία πίσω από το σενάριο, έτσι ακριβώς γίνεται και στο LOOKER όπου ακολουθούμε έναν επιτυχημένο πλαστικό χειρούργο (Albert Finney) ο οποίος βλέπει μια- μια τις όμορφες πελάτισσες του να πεθαίνουν υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες λίγο μετά από επιτυχημένες επεμβάσεις. Κοινό σημείο τους ότι όλες ήταν νέα μοντέλα που ήθελαν μικροεπεμβάσεις με στόχο να φτάσουν την τελειότητα, όπως εκείνες την ορίζαν.
Όταν τα περιστατικά γίναν πολλά για να είναι απλές συμπτώσεις, ο γιατρός αποφασίζει να ερευνήσει την ιστορία διακριτικά και από μόνος του κάτι που τον φέρνει σε μια απρόσωπη πολυεθνική εταιρία τεχνολογίας, αρχηγός της οποίας είναι ο πάμπλουτος John Reston (James Coburn). Σύντομα ο καλός γιατρός θα καταλάβει ότι υπάρχει μια μεγάλη συνομωσία πίσω από την οποία κρύβονται μεγάλα συμφέροντα και ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο πλύσης εγκεφάλου των μαζών.
Από υπόθεση σκίζει η ταινιούλα, όπως και η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών που έβαλε το χεράκι του στο σενάριο ο Michael Chrichton, αλλά δυστυχώς η διεκπεραίωση δεν τα πηγαίνει τόσο καλά, επίσης όπως και σε πολλές άλλες δουλειές του. Το μυστήριο ξεδιπλώνεται με αρκετά καλό αν και λίγο πεζό τρόπο και φανερώνει πολύ μικρή- αν όχι ανύπαρκτη- βελτίωση του σκηνοθέτη Crichton σε συγκριση με παλαιότερες δουλειές του όπως το WESTWORLD και το COMA. Το σκηνοθετικό στυλ του παραμένει στα ίδια επίπεδα, χωρίς ιδιαίτερη φαντασία και ρυθμό και δυστυχώς μέχρι ενός σημείου αδικεί την πολύ καλή σεναριακή του προσπάθεια.
Έχοντας πει αυτό, πρέπει να τονίσω ότι ενδιαφέρον υπάρχει αρκετό, τουλάχιστον μέχρι το σημείο που οι αποκαλύψεις του σεναρίου δεν αφήνουν αμφιβολία για το τι έπεται να ακολουθήσει, ενώ τα ονόματα των Albert Finney και James Coburn αν μη τι άλλο εγγυώνται ερμηνείες ποιότητας που δίνουν την προστιθέμενη αξία και ολοκληρώνουν μια γενικά καλή ταινία μυστηρίου και επιστημονικής φαντασίας.
Το πρόβλημα είναι ότι όπως και σχεδόν σε όλες τις σκηνοθετικές δουλειές του Michael Crichton, το όλο εγχείρημα μένει ημιτελές και στο τέλος της προβολής μένει ένα απλό 90λεπτο διασκέδασης και ψυχαγωγίας και όχι μια ταινία- ορόσημο στο χώρο, όπως πιστεύω ότι κάθε ταινία του έχει τα φόντα να γίνει- τουλάχιστον στα χαρτιά.
Και αν δει κανείς τις επόμενες, ελάχιστες ομολογουμένως, σκηνοθετικές προσπάθειες του Αμερικανού οραματιστή, θα δει ξεκάθαρα ότι ιδαίτερη βελτίωση δεν υπάρχει και ότι το επίπεδο ποιότητας μένει σταθερά το ίδιο παρόλο που σε όλες τυπάρχουν πολύ καλές και πρωτότυπες σεναριακές ιδέες.
Κάτι που προσωπικά με κάνει να πιστεύω ότι ο μακαρίτης ο Crichton ίσως θα έπρεπε να είχε εγκαταλείψει νωρίτερα την σκηνοθεσία και να είχε συγκεντρωθεί σε αυτό που ήξερε να κάνει καλύτερα από τον καθένα. Να γράφει εμπνευσμένα και πρωτότυπα σενάρια με σπίθα και όραμα, αλλά να άφηνε την διεκπεραίωση τους σε άλλους εμεπιρότερους και κατά τεκμήριο καλύτερους από τον ίδιο σκηνοθέτες, όπως ακριβώς έγινε με το JURASSIC PARK, RISING SUN, SPHERE και THE ANDROMENDA STRAIN μεταξύ άλλων.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν κυκλοφορίες στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R1 Αμερική (Warner Home Video)
Η μοναδική αυτή έκδοση είναι χωρίς περικοπές και με αναμορφική μεταφορά.