Σχόλια: Το όνομα του Eugenio Martin το γνωρίζουμε όλοι καλά λόγω του κλασικού και υπέροχου HORROR EXPRESS. Ο έμπειρος Ισπανός σκηνοθέτης ξαναχτυπάει ένα χρόνο αργότερα με το A CANDLE FOR THE DEVIL, ένα εξίσου καλοφτιαγμένο θρίλερ τρόμου που αποδεικνύει ότι ο Martin ήταν από τους πραγματικά καλούς δημιουργούς τρόμου της Ισπανίας παρόλο που δεν έκανε πολλές ταινίες στην καριέρα του. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα μικρό παραθεριστικό χωρίό στην Ισπανία όπου οι θεοφοβούμενες και θεοσεβούμενες αδελφές Marta (Aurora Bautista) και Veronica (Esperanza Roy) διατηρούν ένα οικογενειακό πανδοχείο που φιλοξενεί κατά κανόνα νεαρές αλλοδαπές τουρίστριες που έχουν έρθει για να απολαύσουν τον ήλιο και τη φιλοξενία της Ισπανικής επαρχίας. Όταν όμως μια συγκεκριμένη πιάνεται από την Marta να κάνει γυμνόστηθη ηλιοθεραπεία στην ταράτσα τότε αρχίζουν τα προβλήματα. Στην προσπάθεια της να την πείσει να μπει μέσα και να ντυθεί γιατί σκανδαλίζει τον ανδρικό πληθυσμό του χωριού, η Marta σπρώχνει τη φτωχή Αγγλίδα τουρίστρια από τις σκάλες και αυτή πέφτοντας σκοτώνεται. Η νεαρότερη Veronica επισημαίνει ότι πρόκειται για ατύχημα και προτρέπει την Marta να καλέσουν την αστυνομία, η υπέρ συντηρητική τελευταία όμως αναγνωρίζει θεϊκή παρέμβαση στο γεγονός και αποφασίζει να εξαφανίσουν το πτώμα και μάλιστα να σκληρύνουν ακόμα περισσότερο τη στάση της απέναντι στις ελευθέριων ηθών τουρίστριες. Λίγο μετά το ατύχημα καταφθάνει η αδελφή της Αγγλίδας, η όμορφη Laura (Judy Geeson) που ενημερώνεται από τις ιδιοκτήτριες ότι η αδελφή της εγκατέλειψε το πανδοχείο το ίδιο πρωί, κάτι που δυσκολεύεται να πιστέψει και αρχίζει να ερευνάει την μυστηριώδη εξαφάνιση της. Εντωμεταξύ, η Marta συνεχίζει το «θεάρεστο» έργο της σκοτώνοντας προμελετημένα αυτή τη φορά κι άλλη πελάτισσα του πανδοχείου την ώρα που η καταπιεσμένη Veronica προσπαθεί να της αντισταθεί, αλλά με ελάχιστη επιτυχία καθώς η επιρροή της μεγάλης της αδελφής πάνω της είναι πολύ μεγάλη. Να ξεκαθαρίσω εδώ πως αν και δεν φτάνει τα επίπεδα ποιότητας του HORROR EXPRESS, ίσως λόγω θεματολογίας μιας και η προαναφερόμενη είναι αρκετά πιο πιασάρικη σαν υπόθεση, πρόκειται σίγουρα για μια ταινία που αξίζει την προσοχή του cult horror κοινού, και παρόλο τον φανερά χαμηλό προϋπολογισμό της ο Eugenio Martin καταφέρνει να την κάνει ενδιαφέρουσα και αρκετά πολύπλευρη. Πέρα από τα exploitation στοιχεία της βίας και γυμνού, η σχέση μεταξύ των δύο αδελφών και η ψυχοσύνθεση τους ξεδιπλώνεται από το σενάριο με επιτυχία δικαιολογώντας απόλυτα τη συμπεριφορά τους. Η Marta εγκαταλείφθηκε από τον αρραβωνιαστικό της ο οποίος την κοπάνησε με μια ανύπαντρη μητέρα ελευθερίων ηθών, ενώ η καταπιεσμένη Veronica που διατηρεί μυστική σχέση με τον κατά 20 χρόνια μικρότερο της φροντιστή του πανδοχείου προσπαθεί να αντισταθεί στις παράλογες επιθυμίες της αδελφής της αλλά η συντηρητική της φύση και η ανάγκη για προστασία που της παρέχει η Marta δεν της το επιτρέπουν. Και ενώ στην αρχή είναι ξεκάθαρα αντίθετη με το έργο της Marta, στην δύσκολη στιγμή την υποστηρίζει έμπρακτα, ξέροντας όμως ότι η όλη ιστορία δεν πρόκειται να τους βγει σε καλό. Γενικά αυτή η ανάλυση χαρακτήρων έχει περιέργως μεγάλο ενδιαφέρον και προσωπικά σπάνια την έχω συναντήσει σε exploitation ταινίες παρόμοιου περιεχομένου. Ολόκληρη η ταινία μάλλον λειτουργεί πολύ καλά, με τις ερμηνείες των δύο αδελφών να είναι απολαυστικές και να δίνουν τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ η επιλογή της ομάδας παραγωγής να μην ντουμπλάρει τους ηθοποιούς που όλοι μιλούν Αγγλικά με συμπαθέστατες Ισπανικές προφορές είναι απολύτως επιτυχημένη και δίνει ακόμα περισσότερο ρεαλισμό στα δρώμενα. Οι ερμηνείες των περισσότερων πρωταγωνιστριών είναι υψηλού επιπέδου για euro horror ταινία, και η σκηνοθεσία του Martin μελετημένη και υπολογισμένη ώστε να πάρει τα μέγιστα από το περιβάλλον. Οι ντόπιοι κομπάρσοι αντιδρούν στις χυμώδεις και εκδηλωτικές τουρίστριες όπως θα έκανε και ο μέσος 70χρονος χωρικός στα μικρά χωριά της Ελλάδας σε παρόμοιες περιπτώσεις, κάτι που είμαι βέβαιος όλοι έχουμε δει κατά καιρούς στη ζωή μας όταν πήγαμε διακοπές με τις προκλητικές νεαρές φιλενάδες μας. Το όλο θέαμα βγάζει προς τα έξω μια αφοπλιστική ειλικρίνεια και μοιάζει ρεαλιστικό και αυθεντικό και σίγουρα αυτό το πιστώνεται ο Eugenio Martin. Από εκεί και πέρα υπάρχει σασπένς ιδίως στο τελευταίο μισάωρο, οι σκηνές φόνων είναι καλογυρισμένες και αιματηρές, ενώ ο τρόπος εξαφάνισης των πτωμάτων από τις δύο αδελφές, αν και δεν φαίνεται ιδιαίτερα πρωτότυπος σε fans του cult horror που έχουν δει πολλές τέτοιες ταινίες, σίγουρα προκαλεί ανατριχίλες. Προσθέστε και λίγο γυμνό τόσο των δύο αδελφών όσο και των καυτών τουριστριών και έχουμε μια ολοκληρωμένη ταινία που μοναδικό αρνητικό που θα μπορούσε να βρει κανείς είναι η έλλειψη κάποιου αρσενικού πρωταγωνιστή. Όλοι οι πρωταγωνιστικοί ρόλοι ανήκουν σε γυναίκες, ενώ οι άνδρες της ταινία απλώς καλύπτουν τα κενά και έχουν καθαρά βοηθητικό ρόλο. Γενικά πρόκειται για μια αδίκως ξεχασμένη ταινία που ιστορικά η κινηματογραφική βιομηχανία της φέρθηκε άσχημα, με τις περισσότερες σύγχρονες κυκλοφορίες σε DVD να περιέχουν κόπιες από το public domain, με τίτλο IT HAPPENED AT NIGHTMARE INN και σε διάρκεια μόλις 67 λεπτών και είναι τουλάχιστον άθλιες, πετσοκόβοντας όλες τις σκηνές γυμνού και gore και κάνοντας την υπόθεση να μοιάζει ηλίθια και ακατανόητη. Η full uncut έκδοση είναι με τον τίτλο A CANDLE FOR THE DEVIL στα 83 λεπτά και είναι αυτή που πρέπει να ψάξει κανείς.
Θυμίζει πολύ παρόμοιες μεταγενέστερες παραγωγές όπως το AMERICAN GOTHIC αλλά και πιο πρόσφατες- αλλά κατώτερες- τύπου HOSTEL. Ξεκάθαρα το σενάριο έχει επηρεαστεί από το ιστορικό PSYCHO, αλλά το A CANDLE FOR THE DEVIL έχει δική του ταυτότητα και είναι πρωτότυπο, καλοφτιαγμένο και αξίζει την προσοχή των fans του euro horror. |