Μια πρώην τρόφιμος ψυχιατρείου μετακομίζει με τον άνδρα της σε σπίτι υπό κατασκευή. Εκεί θα γνωριστεί με έναν μυστηριώδη ξυλουργό που συνεχίζει τις δουλειές του στο σπίτι τις μεταμεσονύχτιες ώρες, ο οποίος όμως δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται.
Σχόλια:
Να και μια από τις εξαιρέσεις στον κανόνα των ταινιών τρόμου των τελών της δεκαετίας του 80, μια εποχή που το είδος βρισκόταν κατά γενική ομολογία σε παρακμή με δεκάδες πανομοιότυπα slashers και κάθε είδους ανερχόμενα franchises αμφιβόλου ποιότητας. Το THE CARPENTER μάλλον είναι η φωτεινή εξαίρεση που αποδεικνύει τον κανόνα που το καταδίκασε στην ανυπαρξία στις μέρες μας. Κάτι πέρα για πέρα άδικο σε μια ταινία που ίσως να συγκαταλέγεται μέσα στις καλύτερες ολόκληρου του δεύτερου μισού των 80’s για το είδος και σίγουρα μια από τις κορυφαίες που βγήκαν ποτέ από τον Καναδά.
Πρόκειται για την ιστορία της Alice (Lynne Adams), που με φρέσκο εξιτήριο από το γειτονικό τρελοκομείο πηγαίνει με τον άντρα της στο σπίτι στα προάστια για να ηρεμήσει από τον ρυθμό της πόλης. Όμως το σπίτι θέλει επισκευές κι έτσι η Alice έχει πάνω από το κεφάλι της ένα τσούρμο εργάτες σε καθημερινή βάση την ώρα που ο καθηγητής πανεπιστημίου άνδρας της μορφώνει τους νέους και τις νέες του Καναδά από το έδρανο του πανεπιστημίου, αλλά και από πιο βολική θέση όπως τα κρεβάτια των όμορφων φοιτητριών του.
Μια νύχτα, αρκετή ώρα μετά την απομάκρυνση του τελευταίου εργάτη η Alice ακούει θορύβους από το υπόγειο και με μεγάλη έκπληξη συναντάει έναν εργάτη που μέσα στη σιγαλιά της νύχτας συνέχιζε τα ντάπα- ντούπα μόνος. Σιγά- σιγά δημιουργείται μια ιδιότυπη σχέση μεταξύ της Alice και του εργάτη που φτάνει στην κορύφωση της όταν ο γοητευτικός ξυλουργός καθαρίζει έναν επίδοξο βιαστή της Alice από το συνεργείο εργατών που θεώρησε ότι με αυτό τον τρόπο θα την έριχνε. Έλα όμως που η Alice μαθαίνει από το στόμα του τοπικού εκπρόσωπου του νόμου την ιστορία και ταυτόχρονα κατάρα του σπιτιού και του προηγούμενου ιδιοκτήτη του τον οποίο αναγνωρίζει στο πρόσωπο του μυστηριώδη νυχτερινού μαραγκού.
Με αυτή την υπόθεση ο David Wellington κάνει μια ταινία που τα έχει όλα. Στοιχεία slasher, ρομαντικής κωμωδίας και δράματος όλα στις ιδανικές δόσεις ώστε το μίγμα λειτουργεί σχεδόν άψογα. Εκτός αυτού, είναι μια ταινία που πολύ δύσκολα μπορεί να προβλέψει κανείς την κατάληξη και όλες οι απαντήσεις μοιάζουν πιθανές. Ταυτόχρονα, έχουμε μαύρο χιούμορ μαζί με αρκετό gore και μπόλικες δημιουργικές δολοφονίες. Όμως το κύριο ενδιαφέρον στην ταινία είναι το ψυχολογικό και συγκεκριμένα η ψυχοσύνθεση της ηρωίδας και οι συνεχείς αλλαγές στον εσωτερικό κόσμο της. Ο γκομενιάρης άντρας της είναι μονίμως απών και αυτή πέφτει στην αγκαλιά του πρώτου αμφιβόλου προέλευσης άνδρα που τυχαίνει να έχει αιματηρά σπορ.
Ο David Wellington χρησιμοποιεί την τρομερή για τα στάνταρντς της ταινίας ερμηνεία της Lynne Adams και την χρησιμοποιεί για να μπερδέψει την φαντασία με την πραγματικότητα κάνοντας το θέαμα να μοιάζει κατά διαστήματα σουρεαλιστικό. Μέχρι την τελευταία στιγμή κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για τίποτα κι αυτό είναι ένα αληθινό επίτευγμα τόσο του σεναρίου όσο και του σκηνοθέτη σε μια περίοδο που η πρωτοτυπία ήταν κάτι σπάνιο στις ταινίες του είδους. Τελικά βέβαια η 80’s λογική κυριαρχεί και η ταινία στο φινάλε πέφτει στις γνώριμες παγίδες που όμως θα ήταν άδικο να τονιστούν παραπάνω από αυτό.
Αυτό που πρέπει να τονίσω ακόμα πιο πολύ είναι το πόσο άδικο είναι να μην υπάρχει σήμερα μια βαρβάτη ειδική έκδοση σε DVD της ταινίας που ακόμα δεν έχει επίσημη έκδοση πουθενά στον κόσμο. Μιας ταινίας που από τίτλο και μόνο προϊδεάζει για το γνώριμο αιματοκύλισμα με κάθε είδους εργαλείων μαραγκού. Το THE CARPENTER το προσφέρει αυτό αλλά την ίδια στιγμή επιτυγχάνει πανηγυρικά και σε πολλά άλλα μέτωπα, αλλάζοντας απότομα ύφος και μεταπηδώντας από το δράμα στην κωμωδία και από εκεί στο ακραίο 80’s splatter.
Όλα αυτά με τρομερό στυλ από τον David Wellington που σκηνοθετεί με φανερή φινέτσα και φτιάχνει ατμόσφαιρα που βγάζει μάτια ακόμα και στην πιο κακοτυπωμένη VHS εκδοχή της ταινίας. Φυσικά μεγάλο μερίδιο στην επιτυχία έχουν και οι πρωταγωνιστές με τον πολύ καλό Wings Hauser να κλέβει την παράσταση σε ορισμένα διαστήματα της ταινίας, αλλά την Lynne Adams να την κρατάει όλες τις υπόλοιπες. Κι άλλοι χαρακτήρες έχουν το ρόλο τους και το ενδιαφέρον τους, που είναι αρκετά μεγαλύτερο από το πότε απλώς θα τις κατακρεουργήσει ο μαραγκός.
Αυτά όπως και κάθε λεπτομέρεια έχει την θέση της στο THE CARPENTER και γι αυτό καταφέρνει να ξεχωρίσει από το σωρό των slashers εκείνης της εποχής και μάλιστα με εντυπωσιακό τρόπο. Αναγνωρίζω ότι πιθανότατα πολλοί θα διαφωνήσουν και ότι η ταινία είναι πιο εξεζητημένη απ’ ότι ζητάει ο μέσος horror fan, αλλά αίσθηση μου είναι ότι αδικείται απευθυνόμενη αποκλειστικά σ’ αυτό το κοινό. Το όραμα του David Wellington ήταν φανερά μεγαλύτερο και σε γενικές γραμμές το πέτυχε και μάλιστα με ελάχιστα μέσα. Κατάφερε να φτιάξει μια ταινία που είναι θέμα χρόνου να βρει την θέση που της αξίζει ψηλά στο πάνθεον μεγάλων στιγμών της εποχής της.
DVD Notes:
Δεν υπάρχουν εκδόσεις σε DVD στη χώρα μας.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R0 Ολλανδία (CMP) R0 Αμερική (Scorpion Releasing)
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Η Αμερικάνικη κυκλοφόρησε στην σειρά Katarina's Nightmare Theater και είναι εκτός συναγωνισμού καθώς έχει αναμορφική widescreen μεταφορά.