Σχόλια: Πολλά έχουν γραφτεί και ακουστεί με την πάροδο των ετών για το MEN BEHIND THE SUN, οπότε ήρθε η σειρά μας να βάλουμε τα πράγματα σε μια τάξη.
Η ιστορία ξεκινάει όταν ο Tun Fei Mou αποφάσισε να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για τις φρικαλεότητες των Ιαπώνων στη Στρατιωτική Μονάδα 731, ένα πειραματικό στρατόπεδο συγκέντρωσης που στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν σε πλήρη χρήση από τους Ιάπωνες. Η Μονάδα 731 ασχολείτο με πειράματα βιολογικού πολέμου, αναπτύσσοντας ιούς όπως της βουβωνικής πανώλης, μιας και οι Ιάπωνες είχαν συνειδητοποιήσει ότι πολύ δύσκολα θα κέρδιζαν τον πόλεμο χωρίς τη βοήθεια εξελιγμένων βιολογικών όπλων. Τα πειραματόζωα γι αυτές τις έρευνες ήταν οι κυρίως Κινέζοι κρατούμενοι του στρατοπέδου, τους οποίους οι Ιάπωνες αποκαλούσαν “Marut” , που είναι η ξυλεία για το τζάκι ή οποιοδήποτε πειραματικό υλικό.
Η έλλειψη ντοκουμέντων για τη δράση της Μονάδας 731, μιας και οι Ιάπωνες είχαν καταστρέψει τα περισσότερα ενοχοποιητικά στοιχεία, δεν βοήθησε στην ιδέα ενός ντοκιμαντέρ, τόσο όσο και η έλλειψη χρηματοδότησης από παραγωγούς, που θεωρούσαν την ιδέα του Mou πολύ επικίνδυνη από πολιτικής πλευράς.
Έτσι, ο Mou σκέφτηκε να κάνει κάτι μεταξύ ντοκιμαντέρ και καθαρού exploitation (παρόλο που ο ίδιος δεν θεωρεί το MEN BEHIND THE SUN exploitation), και μάλιστα επειδή θεώρησε ότι πολύ δύσκολα το αποτέλεσμα θα είχε οικονομικό όφελος αποφάσισε να χρηματοδοτήσει την ταινία εξ ολοκλήρου μόνος του. Από το 1982 μέχρι το ’86, ο Mou έκανε την έρευνά του και έγραψε το σενάριο του Hei Tai Yang 731. Μετά από αρκετές διαπραγματεύσεις με την Κινεζική κυβέρνηση, τελικά δίνεται το πράσινο φως για να γυριστεί η ταινία, παρ’ όλους τους φόβους των κρατικών παραγόντων για πιθανή ρήξη στις καλές σχέσεις με την Ιαπωνία. Αυτό φαίνεται καθαρά στους τίτλους αρχής όπου διαβάζουμε τη φράση «Η φιλία είναι φιλία, αλλά και η ιστορία είναι ιστορία».
Και τι ιστορία, θα μπορούσε να πει κανείς βλέποντας το MEN BEHIND THE SUN! Ο Mou δίνει την πορεία της μονάδας 731 μέσα από τρεις βασικούς χαρακτήρες. Του στρατηγού Shiro Ishii, ψυχή και σώμα της μονάδας 731, άρτια αφιχθείς στο κολασμένο στρατόπεδο και βαθιά διαταραγμένος χαρακτήρας που πιστεύει ότι το έργο της μονάδας 731 είναι η μοναδική ελπίδα της Ιαπωνίας για να κερδίσει τον πόλεμο. Δεύτερο, εξετάζει την κατάσταση από τη σκοπιά μιας ομάδας ανήλικων εκπαιδευόμενων στρατιωτών που γίνονται μάρτυρες όλων των θηριωδιών της Μονάδας 731, και, τρίτο εξετάζει τη σχέση αυτής της ομάδας παιδιών με ένα μουγκό Κινεζάκι, με το οποίο γίνονται φίλοι, μέχρι την ανατριχιαστική στιγμή της προδοσίας.
Μη φανταστείτε ότι οι αναλύσεις χαρακτήρων είναι ιδιαίτερα σημαντικές όσον αφορά την πλοκή, γιατί απλούστατα δεν υπάρχει πλοκή στο MEN BEHIND THE SUN. Όμως, η προσθήκη αυτών των χαρακτήρων κάνει την εμπειρία ακόμα δυσκολότερη. Πρώτα απ’ όλα, είναι λογικό η αφιονισμένα φανατική αντίληψη και συμπεριφορά του αιμοσταγή στρατηγού Shiro Ishii να κάνει πολλούς να ανατριχιάσουν. Σίγουρα, όλοι έχουν κάποια εμπειρία από φρικαλεότητες εν καιρώ πολέμου, με τα πολλά ντοκιμαντέρ σχετικά με τη δράση των ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά η συμπεριφορά του Shiro Ishii συγκρίνεται άνετα με οποιονδήποτε από τους ναζί εγκληματίες πολέμου που είναι περισσότερο γνωστοί διεθνώς.
Το MEN BEHIND THE SUN είναι χωρίς αμφιβολία μια αρκετά δυσάρεστη εμπειρία που σίγουρα θα σοκάρει και τους πιο σκληραγωγημένους κυνηγούς gore με τις ανελέητες εικόνες του. Οι σκηνές του θαλάμου αποσυμπίεσης, της ανατριχιαστικής αυτοψίας του αναίσθητου αλλά όχι νεκρού μικρού Κινέζου (που σημειωτέον είναι 100% αληθινή, μιας και ο Mou χρησιμοποίησε πραγματικό πτώμα ενός μικρού αγοριού, μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη των γονιών του), όσο και η φαινομενικά αχρείαστη και exploitative σκηνή της γάτας που ρίχνεται σε ένα δωμάτιο με εκατοντάδες πεινασμένα ποντίκια τα οποία την κατασπαράζουν όπως και να τις δει κανείς είναι πολύ σόκινγκ. Ο Tun Fei Mou σε μια συνέντευξή του υποστήριξε ότι η τελευταία σκηνή που έχει κατακριθεί από το σύνολο του τύπου και την συντριπτική πλειοψηφία του κοινού δεν μπήκε για το εφέ, αλλά έχει κάποιο συγκεκριμένο σκοπό. Όμως, απέφυγε να εξηγήσει τι ακριβώς μιας και φάνηκε να μη θέλει να συζητάει καθόλου γι αυτή τη σκηνή, οπότε τα συμπεράσματα δικά σας.
Όσο για το θάλαμο αποσυμπίεσης, σε αντίθεση με τις φήμες που θέλουν να χρησιμοποιήθηκε κι εκεί αληθινό πτώμα, στην πραγματικότητα η όλη σκηνή είναι αποτέλεσμα ειδικών εφέ και τα γυρίσματά της κράτησαν πάνω από 3 μέρες. Όπως και να έχει, η σκηνή της βάρβαρης αποσυμπίεσης είναι η πρώτη και τελευταία που είδαμε σε ταινία μέχρι τώρα και, μεταξύ μας, ελπίζω να μείνει έτσι!
Πάντως οι ερμηνείες είναι απόλυτα πειστικές και προσθέτουν ακόμα περισσότερη αξιοπιστία στα ούτως ή άλλως βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα δρώμενα του MEN BEHIND THE SUN. Η σκηνοθεσία του Tun Fei Mou είναι φροντισμένη και δείχνει καθαρά ότι έχει κάτι να πει, κάτι που απέδειξε με το ανεπίσημο τέταρτο μέρος της σειράς, το εξίσου ανατριχιαστικό BLACK SUN: THE NANKING MASSACRE. Κάτι που σίγουρα δεν μπορεί να πει κανείς για τον Godfrey Ho, που ανέλαβε το 2ο και 3ο μέρος (LABORATORY OF THE DEVIL και NARROW ESCAPE) του θρύλου που δημιούργησε το MEN BEHIND THE SUN, και που απλά είναι ασύνδετες συλλογές φρικαλεοτήτων χωρίς ουσία.
Το MEN BEHIND THE SUN θέλει προσοχή σαν θέαμα, γιατί είναι τόσο ρεαλιστικό και αποκαρδιωτικό που δεν μπορεί να χωρέσει στο ίδιο ράφι με τις άμυαλές σπλατεριές που μας αρέσουν. Το MEN BEHIND THE SUN είναι πραγματικότητα και δεν πρέπει να εκτιμάται με τα ίδια κριτήρια όπως, π.χ. το CANNIBAL HOLOCAUST. Αν και ταινίες σαν το τελευταίο είναι με βεβαιότητα βάρβαρες και σόκινγκ, δεν μπορούν να φτάσουν την ωμή δύναμη του MEN BEHIND THE SUN. Και μόνο η ιδέα ότι αυτά που βλέπουμε είναι μάλλον περιορισμένης έκτασης και βαρβαρότητας συγκριτικά με την πραγματικότητα αρκεί να ψυχοπλακώσει τον οποιονδήποτε.
Αυτό όμως που είναι πραγματικά τρομακτικό είναι τα υπονοούμενα που αφήνει ο Tun Fei Mou με τους τίτλους τέλους, όπου σε γενικές γραμμές αναφέρει ότι ο Shiro Ishii όχι μόνο δεν συνελήφθη, αλλά φυγαδεύτηκε από Αμερικανούς και άλλους που ήθελαν να αποκτήσουν την.... τεχνογνωσία του που απέκτησε στα πειράματα της Μονάδας 731. Ο Mou μοιάζει πεπεισμένος ότι ο Shiro Ishii έβαλε το χεράκι του στον πόλεμο της Κορέας, με τα θανατηφόρα αέρια κλπ. Επίσης το γεγονός ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν στην Ιαπωνική κυβέρνηση άτομα που είχαν ενεργό ρόλο στις φρικαλεότητες εναντίον των Κινέζων και Κορεατών στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, εμένα προσωπικά μου δημιουργεί ένα κόμπο στο στομάχι.
Όπως κόμπο στο στομάχι θα δημιουργήσει η ταινία σε όσους τη δουν απροετοίμαστοι και με ελαφριά διάθεση. Και θα ‘πρεπε, γιατί δεν είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπίζεται έτσι. Είναι μια μαύρη σελίδα στην ιστορία της ανθρωπότητας, που δεν απέχει καθόλου από τις περισσότερο προβεβλημένες φρικαλεότητες των ναζί ή ακόμα και των Ρώσων στη διάρκεια της παντοκρατορίας της Σ. Ένωσης.
Σίγουρα δυσάρεστο, κατάμαυρο και σόκινγκ, αλλά αν έχετε όρεξη για μια πραγματικά έντονη και εγκεφαλική κινηματογραφική εμπειρία, μην το χάσετε. |