Ο Bart Hughes έχει προβλήματα τρωκτικών στο νέο του σπίτι, και φαίνεται ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι καταπολέμησης όχι μόνο δεν λειτουργούν, αλλά εκνευρίζουν ακόμα περισσότερο τον απρόσκλητο επισκέπτη!
Σχόλια:
Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του George P. Cosmatos στη δεκαετία του 80, πριν γίνει μεγάλο και τρανό όνομα με τα RAMBO 2 και COBRA, χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και όραμα που σπάνια συναντάμε σε ταινίες τρόμου της εποχής. Τρόμου είπα; Αυτό είναι ένα θέμα προς συζήτηση. Ο τίτλος παραπέμπει στα γνωστά μεταλλαγμένα τέρατα, αλλά το OF UNKNOWN ORIGIN ασχολείται κυρίως με τη μετάβαση ενός γιάπη της Wall Street στην παράνοια με αφορμή έναν μεγάλο και ασυνήθιστα έξυπνο αρουραίο που εισβάλει εντελώς τυχαία στο νέο του σπίτι λίγες μέρες μετά την ανάθεση μιας μεγάλης δουλειάς από το γραφείο στο οποίο δουλεύει.
Ο Bart Hughes πρέπει να προετοιμαστεί για τις απαιτήσεις της νέας του δουλειάς την ώρα που η γυναίκα και ο γιος του απουσιάζουν σε διακοπές, αλλά ο απρόσκλητος επισκέπτης του χαλάει τα σχέδια, αφήνοντας τα σημάδια της δράσης του μέσα στους χώρους του σπιτιού σε κάθε ευκαιρία. Ο Bart στην αρχή αντιμετωπίζει το θέμα χωρίς ιδιαίτερη σκέψη, καταφεύγοντας στην εμπειρία του υδραυλικού της πολυκατοικίας με τους αρουραίους. Όμως οι λύσεις και οι μέθοδοι καταπολέμησης αποτυγχάνουν η μια μετά την άλλη όταν ο εξαιρετικά θυμωμένος αρουραίος αποφασίζει να κηρύξει τον πόλεμο στον Bart μέσα στο ίδιο του το σπίτι.
Ο τελευταίος, κομπλέ πλέον με ψύχωση για τα ποντίκια και τους αρουραίους, βλέπει τα πάντα γύρω του να καταρρέουν αφού πρώτο του μέλημα είναι πώς θα πιάσει τον απρόσκλητο επισκέπτη, παρά οι ευθύνες της δουλειάς του. Έτσι, αποφασίζει να αποσυρθεί στο σπίτι του ταμπουρωμένος και να αντιμετωπίσει μόνος του την απειλή, βάζοντας όλα τα άλλα στην πάντα.
Να πω την αλήθεια, πριν ξαναδώ τη συγκεκριμένη ταινία πολλά χρόνια μετά από την πρώτη φορά, δεν είχα και την καλύτερη δυνατή γνώμη για τον Ελληνικής καταγωγής Cosmatos, ακόμα και μετά τον φόρο τιμής του στα ALIEN και THE ABYSS με το ενδιαφέρον LEVIATHAN. Όμως το OF UNKNOWN ORIGIN μου άλλαξε τη συγκεκριμένη γνώμη, μιας και αποδεικνύει ότι ο σκηνοθέτης είχε τις ικανότητες για πολύ μεγαλύτερα πράγματα μέχρι να τον φάνε τα εκατομμύρια του Χόλυγουντ και ο Sly.
Βλέπετε, ο Cosmatos μαζί με τον εκπληκτικό Peter Weller καταφέρνουν να κάνουν μια ταινία η απειλή της οποίας είναι απλώς ένας αρουραίος που μάλιστα σχεδόν πάντα είναι αόρατος ένα απίστευτα ενδιαφέρον ταξίδι χωρίς σταματημό στην ψυχοσύνθεση του ήρωα του. Ο Bart μεταμορφώνεται από φιλήσυχο παιδί- θαύμα της Wall Street σε κομάντο εξόντωσης χωρίς κανένα ενδιαφέρον για τα εγκόσμια, παρά μόνο για τον ορκισμένο εχθρό του. Η διάθεση του περνάει από πολλά διαφορετικά και ενδιάμεσα στάδια.
Στην αρχή είναι ο «κυρίαρχος» του παιχνιδιού, τοποθετώντας τις παγίδες μέσα στο κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από τον ίδιο σπίτι του, αλλά βλέποντας ότι ο αρουραίος δεν «μασάει», αρχίζει να μπαίνει όλο και πιο βαθιά στο πετσί του νέου του ρόλου. Διαβάζει, μαθαίνει και «φτιάχνεται», κάτι που καταλήγει ίσως στην πιο αστεία αλλά και ταυτόχρονα ανατριχιαστική σκηνή όταν σε ένα εταιρικό τραπέζι με παρόντες όλα τα καλά παιδιά της εταιρίας, αρχίζει να εξιστορεί με πρωτοφανή φανατισμό τα κατορθώματα των τριχωτών τρωκτικών ανά την ιστορία της ανθρωπότητας.
Ένας είναι ο πρωταγωνιστής στο OF UNKNOWN ORIGIN, κι αυτός είναι ο Peter Weller που κουβαλάει ολόκληρη την ταινία στις πλάτες του σχεδόν σε όλη της τη διάρκεια. Όλοι οι υπόλοιποι είναι συμπληρωματικοί και πολλές φορές διακοσμητικοί, ακόμα και η πανέμορφη Shannon Tweed στον πρώτο της κινηματογραφικό ρόλο ως η γυναίκα του Bart. Το ενδιαφέρον στην ταινία είναι ξεκάθαρα η μάχη Bart- αρουραίου και όλα τα παρελκυόμενα της μέχρι το προβλέψιμο αλλά απολαυστικό φινάλε που θυμίζει λίγο από Rambo, με τον Bart να φοράει φόρμα πολέμου και να ετοιμάζει τα όπλα του για την τελική μάχη μέσα στο σπίτι.
Γενικά, δεν θα απείχε κανείς πολύ από την πραγματικότητα αν χαρακτήριζε το OF UNKNOWN ORIGIN ως μια αλληγορική μελέτη πάνω στις εμμονές του ανθρώπου και στις μικρές λεπτομέρειες που τον κάνουν να σπάσει. Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο του Chauncey G. Parker III, αλλά δεν μπορώ να τη σχολιάσω από την άποψη επιτυχίας της μεταφοράς μιας και δεν έχω διαβάσει το συγκεκριμένο βιβλίο. Πέρα, όμως, από αυτό, πρόκειται για μια εξαιρετικά έξυπνη ταινία, διανθισμένη με επιτηδευμένο και μη χιούμορ που ξεφεύγει από τα στενά πλαίσια της κατ’ οίκον εισβολής, με στρατηγικά τοποθετημένες πινελιές από σασπένς και ενίοτε και τρόμο, που την κάνει να γίνεται μια 100% φρέσκια και ψαγμένη κινηματογραφική εμπειρία για εκείνους που θέλουν και λίγη αληθινή έμπνευση και εκτέλεση με τις b-movies τους που και που.
DVD Notes:
Η ταινία κυκλοφορεί από την Audio Visual σε έκδοση με αναμορφική μεταφορά.