Σχόλια: Ο Kinji Fukasaku κατέκτησε το Ιαπωνικό σινεμά τη δεκαετία του ’70 με τις εκπληκτικές γκανγκστερικές ταινίες των YAKUZA PAPERS. Η φήμη των συγκεκριμένων ταινιών εξαπλώθηκε γρήγορα και στον δυτικό κόσμο με αποτέλεσμα σήμερα να συγκρίνονται από κριτικούς και κοινό με την τριλογία του THE GODFATHER και αντίστοιχης φήμης ταινίες.
Η συγκεκριμένη ταινία ανήκει στον ευρύτερο χώρο της φαντασίας και είναι μια κλασσική ιστορία εκδίκησης, φαντασμάτων, πνευμάτων, Shogun και περιπλανώμενων Σαμουράι, με τον ήρωα του Ιαπωνικού σινεμά δράσης, Sonny Chiba στην καλύτερη ίσως εποχή του.
Οπότε από την εισαγωγή και μόνο οι φίλοι του παράξενου φανταστικού Ιαπωνικού σινεμά ξέρουν ότι έχουν να κάνουν με μια ταινία που δύσκολα θα τους απογοητεύσει.
Η ιστορία διαδραματίζεται στην Αρχαία Ιαπωνία, όπου ο σαδιστής Σογκούν τύραννος έχει μόλις επιστρέψει θριαμβευτής από την γενοκτονία 37.000 Χριστιανών Σαμουράι. Ένας από αυτούς ορκίζεται εκδίκηση, απαρνείται την πίστη του και χρησιμοποιεί τη δύναμη του «ξένου δαιμονικού Θεού» για να επιστρέψει από τον κόσμο των νεκρών στη μορφή δαίμονα και να εκδικηθεί εκ μέρους του σφαγιασμένου λαού του. Στην πορεία βρίσκει συμπαράσταση από άλλους 3 Χριστιανούς πολεμιστές και μια γυναίκα, τους οποίους και επαναφέρει στη ζωή με τον ίδιο τρόπο.
Έτσι, η ομάδα των 5 Σαμουράι- φαντασμάτων ξεκινάει ένα ταξίδι που απώτερο στόχο έχει την ολοκληρωτική καταστροφή του βασιλείου των Σογκούν, με αρχή τον ντόπιο Σογκούν- τύραννο, τον εκπαιδευτή του και το γιο του τελευταίου Jubei (Sonny Chiba) ο οποίος και είναι ένας σχεδόν μυθικός περιπλανώμενος ξιφομάχος.
Με τη βοήθεια της γυναίκας- φαντάσματος η ομάδα των νεκροζώντανων Σαμουράι εισέρχεται στο βασίλειο του Σογκούν και αρχίζει εκεί την δολιοφθορά, όμως ο Jubei καταλαβαίνει ότι οι δικοί του βρίσκονται σε κίνδυνο και σπεύδει να επιστρέψει για να προστατεύσει πρώτα τον γιο και τον πατέρα του και κατά δεύτερο λόγο τον Σογκούν και το βασίλειό του. Έτσι απευθύνεται στον τοπικό νεκρομάντη- κατασκευαστή όπλων για να του φτιάξει το απόλυτο σπαθί με το οποίο θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τα νεκροζώντανα πνεύματα των Χριστιανών Σαμουράι.
Αδιαπέραστη ατμόσφαιρα, σουρεαλισμός, πολλές μάχες σώμα με σώμα και πανέμορφη φωτογραφία χαρακτηρίζουν την ταινία που είναι ένα πλούσιο πιάτο για τους φίλους του κλασσικού Ιαπωνικού σινεμά του φανταστικού. Τα τοπία, είτε είναι πραγματικά είτε σκηνικά μέσα στο στούντιο είναι επιβλητικά και τονίζουν ακόμα περισσότερο την ονειρική ατμόσφαιρα που είναι πανταχού παρούσα σε ολόκληρη την ταινία.
Όσο για την πλοκή, καταφέρνει να συντηρεί το ενδιαφέρον της παρόλο που οι δύο ώρες διάρκειας της προβολής προσωπικά μου φάνηκαν κάπως υπερβολικές, ενώ οι διάφορες υποπλοκές που ξεπροβάλλουν εδώ κι εκεί ευτυχώς δεν περιπλέκουν ιδιαίτερα τη δράση η οποία παραμένει κατανοητή και χωρίς υπερβολές. Σ’ αυτό τον τομέα είχε αποτύχει παταγωδώς το σύγχρονο remake της ταινίας με τίτλο REBORN FROM HELL: SAMURAI ARMAGEDDON, που παρόλο που σε καμία στιγμή του δεν φτάνει το βάθος και την πολυπλοκότητα των συμβολισμών που βλέπουμε στο SAMURAI REINCARNATION καταφέρνει να γίνεται ακατανόητο από πλευράς πλοκής.
Το SAMURAI REINCARNATION αποφεύγει την συγκεκριμένη παγίδα άριστα και επικεντρώνεται σε εντυπωσιακά πλάνα που δίνουν ακόμα περισσότερη προστιθέμενη αξία. Οι σκηνές δράσης, αν και δεν είναι στην ένταση και ποσότητα που θα περίμενε κανείς, είναι απολαυστικές, ενώ η τελική σκηνή μονομαχίας του Jubei με τον νεκροζώντανο πατέρα του και με τον ηγέτη της ομάδας των νεκραναστημένων Σαμουράι μέσα στο φλεγόμενο ναό είναι σίγουρα σκηνή ανθολογίας.
Από εκεί και πέρα έχουμε όμορφα κοστούμια εποχής και τοποθεσίες που βάζουν εύκολα τον θεατή στο κλίμα ενός κόσμου μαύρης μαγείας, εκδίκησης και σφιχτών κωδικών τιμής, ενώ φυσικά δεν λείπει το αρκετό gore στην παράδοση των περισσότερων Ιαπωνικών παραγωγών της εποχής, με κομμένα κεφάλια και μέλη, ομαδικές σφαγές και πολλά άλλα. Η σκηνή της ομαδικής σταύρωσης των Χριστιανών σίγουρα θα προκαλέσει ανατριχίλες στους περισσότερους θεατές τόσο με την ωμότητά της όσο και με την εκπληκτική σκηνοθετική και καλλιτεχνική βιρτουοζιτέ με την οποία στήθηκε.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει όμως η αντιμετώπιση του Kinji Fukasaku απέναντι στους ήρωές του, που μπορεί προς στιγμή να ξενίσει κυρίως τους Δυτικούς θεατές της ταινίας. «Κακοί» της υπόθεσης παρουσιάζονται οι Χριστιανοί Σαμουράι, παρόλο που ο σκηνοθέτης τους δίνει το απαραίτητο δίκιο τους. Στο κάτω- κάτω, πώς να συμπαθήσει κανείς έναν Τύραννο που έστειλε 120.000 αιμοδιψείς άνδρες του να σφαγιάσουν 37.000 απλά επειδή πιστεύουν σε διαφορετικό Θεό από αυτόν; Προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η τοποθέτηση του Jubei ως του κύριου ήρωα της ταινίας, που μοιάζει αρκετά αποστασιοποιημένος από τον Σογκούν, με πρώτο του μέλημα να προστατεύσει την οικογένειά του από την εκδικητική μανία των νεκροζώντανων πολεμιστών.
Γενικά, το SAMURAI REINCARNATION είναι μια ακόμα αξιοθαύμαστη ταινία από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, που απευθύνεται εξίσου στους φίλους της b-δράσης και των Σαμουράι όσο και σε αυτούς που κοιτούν περισσότερο το καλλιτεχνικό και ιστορικό στοιχείο. Η τεχνική αρτιότητα της είναι δεδομένη, και το μόνο που μένει σαν αμυδρά αρνητικό στοιχείο είναι η πολυλογία των ηρώων που όμως εμφανίζεται μόνο σε ορισμένα σημεία. Σε γενικές γραμμές όμως, πρόκειται για μια εξαιρετικά επιτυχημένη και απόλυτα ψυχαγωγική ταινία που σίγουρα θα ικανοποιήσει τους fans του Sonny Chiba και του μεγάλου Kinji Fukasaku, ενώ σίγουρα είναι κατά πολύ ανώτερη από τα φτηνιάρικα και κακοφτιαγμένα μοντέρνα remake. |