Σχόλια: Την περίοδο που όλοι στην Ιταλία είχαν πέσει με τα μούτρα στις post- apocalyptic περιπέτειες δράσης, ο Lucio Fulci είχε ήδη κυκλοφορήσει τα αριστουργήματα τρόμου του και ολίγον τι ψαχνόταν στις μεταγενέστερες του ταινίες, με αφετηρία το άκρως απογοητευτικό MANHATTAN BABY. Έτσι, σε μια χρονική περίοδο που είχε κάπως αποστασιοποιηθεί από τη σκηνή του τρόμου μετά το NEW YORK RIPPER ο Fulci αποφάσισε να κάνει κι αυτός τη δική του post- apocalyptic περιπέτεια στα πρότυπα του ESCAPE FROM NEW YORK αλλά και του BRONX WARRIORS του Enzo G. Castellari που άνοιξε το δρόμο σε τέτοιες παραγωγές.
Το αποτέλεσμα ήταν το THE NEW GLADIATORS, κατά τη γνώμη μου μια από τις πιο αδικημένες ταινίες του Fulci στην μετά- HOUSE BY THE CEMETERY εποχή. Μια ταινία που τελικά δεν μένει στα στενά post apocalyptic πλαίσια των περισσότερων αντίστοιχων Ιταλικών παραγωγών, αλλά ασχολείται με πολύ πιο περίπλοκα θέματα από τη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας απ’ ότι οι αιματηρές συγκρούσεις πολύχρωμα ντυμένων συμμοριών.
«Πήγαινε στο Διάβολο, Cortez!», φωνάζει ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, Jared Martin, στον διοργανωτή των αγώνων. «Θα το έκανα αν πίστευα ότι θα αυξηθούν οι δείκτες ακροαματικότητας», έρχεται η κοφτή απάντηση συνοδεία κακεντρεχούς χαμόγελου. Και αυτή είναι όλη η ουσία στον κόσμο της τηλεοπτικής showbiz, πόσο μάλλον το 2072 που τη θέση του Deal και των freak show της Ανίτας έχουν πάρει μάχες μέχρι το θάνατο σε ανακατασκευασμένες αρένες όπως της αρχαίας Ρώμης.
Ο ήρωας της ιστορίας είχε καθιερωθεί στο παρελθόν σε εξίσου βίαιους αγώνες επιβίωσης με μοτοσικλέτες και κρίνεται από τον σοφό ηλεκτρονικό υπολογιστή ως ο καταλληλότερος για να ανεβάσει την τηλεθέαση στα ύψη. Άλλωστε η εμπιστοσύνη και η αγάπη που τρέφει το διψασμένο για αίμα κοινό στο πρόσωπό του δεν μπορούν να αγνοηθούν από τον Cortez, που εντωμεταξύ χάνει τη μάχη της τηλεθέασης από τη… σαπουνόπερα που παίζει το άλλο κανάλι! Συμπαίκτες είναι 5 σκληροτράχηλοι εγκληματίες, με πρώτο και καλύτερο τον τακτικό σε post- apocalyptic περιπέτειες, Fred Williamson, ενώ ανάμεσα στους υπόλοιπους συναντάμε «δικά μας παιδιά» όπως τον Al Cliver και τον Al Yamanuchi. Στόχος τους να αποφύγουν την δημόσια εκτέλεση που προβλέπεται από την ποινή τους και η επιβίωση στην αρένα μετά από μάχη σώμα με σώμα με άλλους 14 μονομάχους, ένα γεγονός γνωστό ως «η μάχη των καταραμένων».
Φυσικά ο πρωταγωνιστής κατηγορείται αδίκως για τη δολοφονία των δολοφόνων της γυναίκας του, κάτι που τα χρησιμοποιεί εναντίον του ο Cortez αλλά και ο ιθύνων νους του καναλιού και των αγώνων, ο μυστηριώδης κος Sam. Ακολουθεί επίπονη εκπαίδευση των πολεμιστών που περιλαμβάνει σκληραγώγηση μέσω της μεθόδου των βασανιστηρίων, πλύση εγκεφάλου και αύξηση της επιθετικότητας. Να σου και η συσκευή ανίχνευσης εμφυτευμένη στους καρπούς των υποψήφιων μονομάχων, έρχεται και το απαραίτητο χέρι βοήθειας στους ήρωες από μια υπάλληλο του καναλιού που αμφισβητεί την ικανότητα του ακέραιου Drake για φόνο.
Αν όλα αυτά μοιάζουν γνώριμα είναι γιατί τα είδαμε αυτούσια στο THE RUNNING MAN με τον πιο μυώδη πολιτικό στην Αμερικάνικη ιστορία, Arnold Schwarzenegger, το οποίο θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί ως πιστό remake της συγκεκριμένης ταινίας του Fulci. Πάντως τα πράγματα περιπλέκονται αρκετά στη συνέχεια από άποψη πλοκής, κάτι που δεν γινόταν στο THE RUNNING MAN που κράτησε τα «βασικά» από το THE NEW GLADIATORS. Ο μέγας Fulci όμως καταφέρνει να αποφύγει το πλάτιασμα και τα αργόσυρτα σημεία και φτιάχνει μια πρωτότυπη και απόλυτα διασκεδαστική ταινία επιστημονικής φαντασίας που προσωπικά μου κάνει εντύπωση πώς δεν θεωρείται μέσα στις καλύτερες στιγμές της καριέρας του.
Με ρυθμό και αέρα που σπάνια συναντάμε ακόμα και στις μεγαλύτερες ταινίες του μαέστρου του τρόμου και ένα cast που βγάζει φωτιές, το THE NEW GLADIATORS είναι μια ματιά στο μέλλον με προφητική αλλά και ελαφριά διάθεση που κάνει τα μηνύματα να περνούν πιο ευχάριστα, συνοδεία αρκετών μαχών στην αρένα με μοτοσικλέτες ή χωρίς. Τα ειδικά εφέ που υποστηρίζουν το φιλόδοξο σενάριο των συνήθη ύποπτων Dardano Sacchetti, Elisa Briganti, Lucio Fulci και του «νέου» Cesare Frugoni είναι αρκετά καλά, αν σκεφτεί κανείς το φανερά μικρό budget της ταινίας, με ακόμα και διαστημικά πλάνα με σκάφη- μινιατούρες να έχουν την πλακίτσα τους.
Το κύριο προσόν της ταινίας είναι αναμφίβολα η πλοκή της σε συνδυασμό με την πολύ συχνή δράση, που πάντως δεν φτάνει τα επίπεδα αιματοχυσίας που θα περίμενε κανείς από τον Fulci. Όσο για τις επιρροές της, γρήγορα έρχεται στο μυαλό το 2001: A SPACE ODYSSEY, αλλά μάλλον η συγκεκριμένη ταινία επηρέασε περισσότερες μεταγενέστερες ταινίες του είδους όπως την ταινία του Schwarzenegger ή το FORTRESS του Stuart Gordon. Αρκετές εντυπωσιακές συγκρούσεις με μηχανές ανεβάζουν ακόμα περισσότερο τα πράγματα και καθιστούν το THE NEW GLADIATORS από τις καλύτερες στιγμές της εκτός σκηνής του τρόμου της καριέρας του Lucio Fulci, είναι σίγουρα αντικείμενο μεγάλου ενδιαφέροντος για τους fans, που λογικό είναι να απορούν γιατί ακόμα δεν έχει κυκλοφορήσει μια σοβαρή έκδοση του σε DVD. |