Ένας Βρετανός ανθρωπολόγος ανακαλύπτει τα λείψανα ενός ανθρωποειδούς που πιστεύεται ότι αποτελεί τον χαμένο κρίκο στην εξέλιξη του ανθρώπου και θέλει να το μεταφέρει στην Ευρώπη μέσω του υπέρ-Σιβηρικού τραίνου, αλλά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού το πλάσμα ελευθερώνεται και σπέρνει τον τρόμο.
Σχόλια:
Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται το αυτονόητο, ότι δηλαδή πολύ δύσκολα πέφτει έξω κανείς με το δίδυμο Christopher Lee και Peter Cushing. Όταν μάλιστα υπάρχει και η ενδιαφέρουσα πλοκή επιστημονικής φαντασίας που ξετυλίγεται ατμοσφαιρικά και με μυστήριο και όλα διαδραματίζονται πάνω σε κινούμενη αμαξοστοιχία, τότε μιλάμε για μεγάλες στιγμές.
Έτσι είναι και το HORROR EXPRESS, μια από τις στιγμές τις πολυετούς συνεργασίας Lee- Cushing που ξεχωρίζει, τόσο για την ποιότητα του όσο και για το γεγονός ότι δεν πρόκειται για παραγωγή της Hammer ή άλλου γνωστού Βρετανικού στούντιο. Πρόκειται για Βρετανό- Ισπανική συμπαραγωγή φανερά χαμηλού προϋπολογισμού που όμως χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά των πιστών fans του τρόμου.
Ο Christopher Lee υποδύεται έναν φλεγματικό Βρετανό επιστήμονα που ταξιδεύει από την Κίνα στη Ρωσία μαζί με ένα κουτί που περιέχει το απολίθωμα πιθηκοειδούς που ζούσε στη Γη 2 εκατομμύρια χρόνια πριν. Συνεπιβάτης, όλως τυχαίως, ο βιολόγος Peter Cushing που δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το περιεχόμενο του ξύλινου κιβώτιου που ο Lee φυλάει σαν κόρη οφθαλμού. Αυτή του η περιέργεια θα κοστίσει τη ζωή στον υπεύθυνο αποσκευών του τραίνου και θα προκαλέσει την απόδραση του ζωντανού απολιθώματος μέσα στο τρένο.
Μετά από μερικούς φόνους με κοινό παρονομαστή τα ολόλευκα κενά μάτια των θυμάτων, οι Lee και Cushing αποφασίσουν να συνεργαστούν για να βρουν τον τρόπο με τον οποίο δρα το απολίθωμα και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το πλάσμα απορροφά την φαιά ουσία του εγκεφάλου από τα μάτια των θυμάτων του και ενδέχεται να προσθέτει την σοφία και τις γνώσεις τους στις ήδη υπάρχουσες δικές του.
Όταν μάλιστα το πλάσμα συλλαμβάνεται και εξολοθρεύεται από έναν επιθεωρητή της αστυνομίας που βρισκόταν στο τραίνο, αλλά οι φόνοι με τα άσπρα μάτια συνεχίζονται το δίδυμο της νίκης αρχίζει να πιστεύει ότι η ενέργεια του πλάσματος υπάρχει ακόμα και έχει μεταφερθεί σε κάποιον άλλο ανθρώπινο ξενιστή. Εδώ έρχονται και οι πρώτες σκέψεις για πιθανή ύπαρξη εξωγήινης οντότητας, κάτι που έρχεται να επιβεβαιώσει μια συνταρακτική εργαστηριακή ανακάλυψη.
Ωραία όλα αυτά και γίνονται ακόμα καλύτερα με πληθώρα στοιχείων που μπαίνουν στο μίγμα του έμπειρου b-μουβά Eugenio Martin. Υπάρχουν εκκεντρικοί επιβάτες κάθε λογής, φανατικοί παπάδες, επιδρομή στο τραίνο φρουράς Κοζάκων με επικεφαλή τον δικό μας Telly Savalas, μέχρι και επιδρομή… ζόμπι στο καταπληκτικό φινάλε μιας εξίσου καταπληκτικής ταινίας που προσωπικά τοποθετώ με κλειστά μάτια μέσα στις καλύτερες του ζευγαριού Lee- Cushing.
Από τη στιγμή που το τραίνο μπαίνει σε κίνηση δεν υπάρχει στιγμή ξεκούρασης καθώς το ενδιαφέρον μονοπωλείται από δράση, μυστήριο και αποκαλύψεις που ολοένα και περιπλέκονται με αποκορύφωμα το φοβερό και αιματηρό φινάλε που «φωνάζει» ότι έρχεται κατευθείαν από τη χρυσή εποχή της σκηνής.
Μέσα σε όλα αυτά και οι ερμηνείες των Peter Cushing και Christopher Lee αλλά και όλου σχεδόν του διεθνούς cast που είναι ότι πρέπει, με ως επί το πλείστον ενδιαφέροντες χαρακτήρες. Προσωπική μου προτίμηση η μικρή αλλά απολαυστική εμφάνιση του Telly Savalas στο ρόλο του σκληροτράχηλου διοικητή της ομάδας Κοζάκων, ο οποίος παίρνει το γνώριμο άνετο ύφος και εξαπολύει τρομερές ατάκες. Όμως την κορυφαία απ’ όλες έχει ο Peter Cushing που σε ερώτηση ενός επιβάτη του τραίνου για το αν θα μπορούσε αυτός και ο Lee να είναι το τέρας απαντά ελαφρά προσβεβλημένος «Τέρας; Ξέρετε, είμαστε Βρετανοί!».
Χιούμορ υπάρχει αρκετό στην ταινία, επιτηδευμένο και μη, όπως και οι αναγκαίες αμηχανίες του σεναρίου που όπως συνήθως σε ταινίες των Lee- Cushing καταγράφονται απλά για στατιστικούς λόγους και τίποτα παραπάνω. Άλλωστε το HORROR EXPRESS δεν σταματάει με τίποτα παρά μόνο όταν φτάνει στο τέλος της γραμμής και αφήνει εκτός από μεγάλο κρότο και όλες τις φίλες και τους φίλους του τρόμου με ένα πλατύ χαμόγελο ικανοποίησης και με τη συνειδητοποίηση του ότι από τέτοιες υπέροχες ταινίες φτιάχτηκε το αγαπημένο τους είδος.
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Από πλευράς ποιότητας εικόνας η R0 (Image Entertainment) είναι η κορυφαία. Υπάρχουν κι άλλες budget εκδόσεις με ποιότητα εικόνας VHS ιδίως στην Αμερική. Καμία από τις εκδόσεις δεν περιέχουν αναμορφική μεταφορά.