Σχόλια: Σε κάποιο υποτονικό καφενείο της νότιας Κίνας ξεσπάει ένας καβγάς που διαρκεί 89 λεπτά. Με αφορμή το σπάνιο Ταϊλανδέζικο πουλί ενός φιλήσυχου θαμώνα και την αφθονία τεστοστερόνης του πρωτοπαλίκαρου της συμμορίας Hook, το καλό παιδί Tien Lung βρίσκεται αντιμέτωπος με τον κακόφημο Mr. Ma. Μετά από την πρώτη σύγκρουση στο ευρύχωρο καφενείο, το ξύλο μεταφέρεται σε εξωτερικούς χώρους όπου οι κακοί τρέπονται σε φυγή για να καταλήξουν στραπατσαρισμένοι στον δάσκαλό τους, ζητώντας του να υπερασπιστεί την τιμή του.
Κάπως έτσι ξεκινάει μία διαμάχη μεταξύ καλοθελητών και καταπιεστών που σύντομα ανάγεται στην μάχη μεταξύ του κινέζικου μποξ (kung fu) και των υπόλοιπων ασιατικών πολεμικών τεχνών. Η δακτυλοδεικτούμενη αψιμαχία των Tien Lung και του Mr. Ma αποκτά διαστάσεις όταν η συμμορία του δεύτερου αποφασίζει να προσκαλέσει πολεμιστές από ολόκληρη την Ασία αποβλέποντας στην απαιτούμενη εκδίκηση. Έτσι, το άνδρο της συμμορίας Ηook γεμίζει από judoka, καρατέκα, kickboxers, yoga masters και άλλους επιστρατευμένους αθλητές που όλοι μαζί θα επιτεθούν στα εργοστάσια που διατηρεί η χαμηλών τόνων σχολή Ching Te. Πολλές σπασμένες αρθρώσεις, ματωμένες οδοντοστοιχίες και διαλυμένα παραθυρόφυλλα μετά, οι επίλεκτοι των Hook καταλήγουν στο γυμναστήριο της σχολής και ο Tien Lung βρίσκεται αντιμέτωπος στον κορυφαίο πολεμιστή από την Okinawa. Οι αρχικά λεκτικές απειλές γίνονται σύντομα πράξη σε μία μονομαχία τιτάνων όπου ο Ιάπωνας δάσκαλος κόβει, με ένα μόνο χτύπημα, το δεξί χέρι του Tien Lung από τον ώμο και στη συνέχεια αυτός κι οι ακόλουθοί του καταστρέφουν την υπόλοιπη σχολή, αποδεκατίζοντας δασκάλους και μαθητές.
Ο αγαπητός και τραυματισμένος Tien Lung ξυπνάει μερικές ώρες μετά παραμερισμένος σε κάποιο προαστιακό χαντάκι. Εκεί τον βρίσκουν η μοναδική γυναικεία παρουσία της ταινίας και ο πατέρας της, ειδικός στην κινέζικη ιατρική. Με μυστικά βότανα και τελετουργίες ο απογοητευμένος μέχρι τότε Tien Lung μετατρέπει το μοναδικό του χέρι σε δολοφονική μηχανή και ορκίζεται για εκδίκηση. Μονόχειρας και τσαντισμένος φεύγει για να υπερασπιστεί το κινέζικο μποξ, την κινέζικη ιατρική και την τιμή του δασκάλου του.
Το cult δημιούργημα του Yu Wang που υπογράφει σκηνοθεσία και σενάριο και αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο αποτελεί μέρος μιας πλούσιας συνομοταξίας ταινιών όπου μονόχειρες ήρωες φέρνουν τα πάνω κάτω. Ταινίες όπως το The One Armed Swordsman (1967), THE ONE ARMED BOXER VS. THE FLYING GUILLOTINE (1974), One Armed Chivarly (1976), και άλλα Xονγκ-Κονγκ- Ταϊβανέζικα flicks, που σίγουρα αποτελούν μέρος της περήφανα απαλλοτριωμένης ταινιοθήκης του Tarantino, προτείνουν ένα μοντέλο υπεράσπισης των αδυνάτων που δεν σκαμπάζει από τραυματισμούς και επιφανειακές ελλείψεις άκρων.
Οι άτσαλες χορογραφίες που αποτελούν περίπου τα 2/3 της ταινίας περιλαμβάνουν γεύσεις από muay thai, judo, kung fu, καράτε, yoga, taek wo do και lama pai με πολλές ελευθερίες και αποκλίσεις. Αν και είναι μία ταινία που δεν ξεχωρίζει για τις άρτιες μονομαχίες της, προσφέρει απλόχερα μία δικαιολογημένη βία και αστείρευτες ποσότητες ξεθωριασμένης σεβεντίλας που χτυπάνε κόκκινο στους τίτλους αρχής που αποτελούνται από στοπ καρέ και αιματοβαμμένες, animated σκιαμαχίες να τσακώνονται πάνω σε ένα blaxploitation-ειδές soul funk soundtrack γραμμένο από τον Fu-ling Wang.
Το THE ONE ARMED BOXER είναι η ταινία που έκανε μόδα τις μάχες χωρίς όπλα δίνοντας βάση για την κυριαρχία του kung fu στις ταινίες πολεμικών τεχνών. O Yu Wang γνωστός στους δυτικούς και ως Jimmy Wang Wu ξεκίνησε την καριέρα του με τους Shaw Brothers στο Hong Kong, έχοντας στο βιογραφικό του ταινίες όπως το CHINESE BOXER (1970) και το ONCE UPON A TIME IN CHINA (1991) ενώ ήταν ο πρώτος ακριβοπληρωμένος ηθοποιός πολεμικών τεχνών. Αν και δεν ήταν αθλητής του kung fu αλλά του shotokan καράτε έστρωσε τον δρόμο για τους περισσότερους μεταγενέστερους Kινέζους action stars.
Παρά την ελαφρότητα της φιλμοκατασκευής του, το THE ONE ARMED BOXER λανσάρει ένα υπερβολικά πατριωτικό προφίλ. Ο οπιοέμπορος πρωτοστάτης της συμμορίας Hook επιστρατεύει τους απανταχού διεφθαρμένους πολεμιστές για να στραφεί απέναντι στους συμπατριώτες του. Στην μάχη όμως μεταξύ της ευρύτερης Κίνας και των ξενόφερτων κακοποιών στοιχείων νικά η πρώτη, ακόμα και με ένα μόνο χέρι, υποβοηθούμενη από την βοτανολογία και το ήθος των τίμιων κατοίκων της. Ένα αφηγηματικό αποτέλεσμα που πλησιάζει εκείνο του 300 του Zack Snyder. Πάντως ο μακαρίτης δάσκαλος του Tien Lung όταν τον κατσαδιάζει του λέει πως αν και "οι πολεμικές τέχνες είναι σημαντικές, πιο σημαντικός είναι ο χαρακτήρας". Κάπως έτσι στέκεται και το THE ONE ARMED BOXER στην ιστορία όπου παρά τα αδικαιολόγητα jump cuts, τις σφιγμένες χορογραφίες και τα τεχνικά στραβοπατήματα προβάλλεται με προσωπικότητα και στυλ ακόμα και σήμερα, αποδεικνύοντας πως οι πραγματικά άξιοι σπάνια πάνε χαμένοι.
Σχόλιο: Γρηγόρης Ρέντης |