Ó÷üëéá: ¸να απü τα γνωστüτερα giallo απü τη χρυσÞ εποχÞ του εßδους στη γειτονικÞ χþρα, βασισμÝνο στο βιβλßο του Edgar Wallace, The Clue of the New Pin, το WHAT HAVE YOU DONE TO SOLANGE? Ýχει üλα τα στοιχεßα που θα περßμεναν οι φßλοι του εßδους. ΜυστÞριο, ενδιαφÝρουσα ßντριγκα, συνεχÞ γυρßσματα της πλοκÞς και- φυσικÜ- αρκετü γυμνü, βßα και sleaze. Θα μποροýσε να πει κανεßς üτι αποτελεß τον ορισμü του εßδους, üπως αυτü καθιερþθηκε απü τις ταινßες απü τα τÝλη της δεκαετßας του ’60 του Mario Bava που ουσιαστικÜ το ßδρυσαν μÝχρι τις κλασσικÝς ταινßες του αδιαφιλονßκητου βασιλιÜ του giallo, του μεγÜλου Dario Argento που το τελειοποßησαν βÜζοντας το στα καλοýπια τα οποßα ακολουθÞθηκαν πιστÜ τη δεκαετßα του 70.
Η ιστορßα ξεκινÜει σε πÜρκο του Λονδßνου που ο καθηγητÞς Rosseni (Fabio Testi) απολαμβÜνει μαζß με το κρυφü του αμüρε τη λιμνοýλα προσπαθþντας να αποπλανÞσει την νεαρÞ μαθÞτρια Janet. Η τελευταßα βλÝπει με την Üκρη του ματιοý της ýποπτες κινÞσεις στην üχθη και κÜτι που μοιÜζει φευγαλÝα με τη λÜμψη λεπßδας απü μαχαßρι να χτυπÜει με μανßα τα ιδιωτικÜ μÝρη μιας αγνþστου ταυτüτητας νεαρÞς. ¼πως εßναι φυσικü χÜνει την üρεξη της για τσιλιμπουρδßσματα και διηγεßται αυτü που νüμισε πως εßδε στον Rosseni. Ο τελευταßος, φανερÜ ενοχλημÝνος απü την ξαφνικÞ διακοπÞ, αμÝσως απορρßπτει αυτü που νüμιζε üτι εßδε η νεαρÞ επιδßδοντας το στην συντηρητικÞ αγωγÞ της και την επιθυμßα της να σταματÞσει τα χαριεντßσματα. ¼μως üταν ακοýει στο ραδιüφωνο για Ýνα πτþμα νεαρÞς αγνþστων στοιχεßων που βρÝθηκε κοντÜ στο μÝρος που βρßσκονταν τονþνεται το ενδιαφÝρον του.
Η αστυνομßα αρχßζει την Ýρευνα και συγκεντρþνει τους καθηγητÝς της σχολÞς για να τους δεßξει τις φρικιαστικÝς φωτογραφßες του πτþματος. Μια απü τις καθηγÞτριες εßναι και η γυναßκα του Fabio, επßσης καθηγÞτρια στη σχολÞ, που φυσιολογικÜ δεν γνωρßζει üτι λßγο πριν ο Üντρας της βρισκüταν κοντÜ στη σκηνÞ παρÝα με μια καυτÞ του μαθÞτρια. Η τελευταßα, μüλις μαθαßνει για το φüνο της συμμαθÞτριας της θÝλει να πÜει στην αστυνομßα και να περιγρÜψει αυτÜ που εßδε, αλλÜ ο Fabio της κüβει την φüρα φοβοýμενος üτι η παρÜνομη σχÝση τους θα αποκαλυφθεß πÜνω στη στιγμÞ που υποτßθεται προετοιμÜζει τη γυναßκα του για να της αναγγεßλει για τον ÝρωτÜ τους.
¼μως αυτÞ δε μασÜει μιας και υποψιÜζεται üτι ο Üνδρας της την απατÜει σε κÜθε ευκαιρßα και πüσο μÜλλον üταν βλÝπει τη φÜτσα του σε φωτογραφßα στις εφημερßδες üταν και εßχε ξαναπÜει στον τüπο του εγκλÞματος για να τσεκÜρει αυτü που η μικρÞ μαθÞτρια του εßχε πει πως εßδε. Αυτü κινεß το ενδιαφÝρον της αστυνομßας και συγκεκριμÝνα του υπεýθυνου επιθεωρητÞ που ξÝρει üτι ο Fabio εßναι ατακτοýλης και üτι γενικÜ οι μαθÞτριες του τον γουστÜρουν μιας και παßρνει το μÝρος τους αψηφþντας τον Πρýτανη. Τα πρÜγματα μπερδεýονται ακüμα περισσüτερο üταν βρßσκουν το στυλü του πολý κοντÜ στον τüπο του εγκλÞματος ενþ η προκαταρκτικÞ ανÜκριση τον τοποθετεß ψηλÜ στη λßστα των υπüπτων μιας και δεν αποκαλýπτει üτι βρισκüταν στη λιμνοýλα με τη μαθÞτρια- ερωμÝνη του την þρα του ειδεχθοýς εγκλÞματος. ¸τσι, αναγκÜζεται να ομολογÞσει στην αστυνομßα το τι εßχε συμβεß για να διþξει τις υποψßες απü πÜνω του.
Δεν αργεß üμως πολý να γßνει και δεýτερος πανομοιüτυπος φüνος μαθÞτριας του σχολεßου, ενþ η μικρÞ Janet αρχßζει να Ýχει εφιÜλτες του πρþτου φüνου üπου βλÝπει κÜτι που μοιÜζει σαν μαυροφορεμÝνη φιγοýρα καθολικοý ιερÝα. Σαν καλü κορßτσι το αναφÝρει στην ομÜδα καθηγητþν του σχολεßου, αλλÜ για κακÞ της τýχη γßνεται το επüμενο θýμα στη λßστα του φονιÜ που φαßνεται üτι ξÝρει πολλÜ απü τα γεγονüτα που γßνονται στο σχολεßο. ΦυσιολογικÜ οι υποψßες πÝφτουν στον Fabio ο οποßος συλλαμβÜνεται αλλÜ μετÜ απü προσεκτικÞ εξÝταση των στοιχεßων αφÞνεται ελεýθερος μιας και αποδεικνýεται πÝρα απü αμφιβολßες üτι δεν εßχε τßποτα να κÜνει με κανÝναν απü τους φüνους.
¼μως θÝλει üσο και η αστυνομßα να ανακαλýψει το φονιÜ της μικρÞς Janet την þρα που το μυστÞριο περιπλÝκεται ακüμα περισσüτερο με τις καταθÝσεις των μαθητριþν για Ýναν αγνþστου ταυτüτητας παπÜ που κÜνει πüτε πüτε την εμφÜνιση του στο σχολεßο. ¸τσι, μαζß με τη γυναßκα του αρχßζει να ερευνÜει τις εξωσχολικÝς γνωριμßες των κοριτσιþν κÜτι που τον οδηγεß σε μια μυστηριþδη γυναßκα ονüματι Solange που φαßνεται να εßναι το κλειδß του μυστηρßου, το οποßο περιπλÝκεται ακüμα περισσüτερο με την στρατηγικÞ εμφÜνιση μικρþν πινεζþν στους τüπους του εκÜστοτε εγκλÞματος.
¼πως προεßπαμε, πρüκειται για Ýνα κλασσικü giallo το οποßο ακολουθεß πιστÜ τις πατροπαρÜδοτες φüρμουλες και συνταγÝς του εßδους με στüχο να μπερδÝψει το θεατÞ μÝχρι την κορýφωση και τη λýση του μυστηρßου. Τα πρÜγματα κινοýνται νωχελικÜ στην αρχÞ, με φανερü στüχο του Massimo Dallamano (VENUS IN FURS) να βÜλει στο τραπÝζι στοιχεßα που φαινομενικÜ εßναι ασýνδετα και αποσποýν το θεατÞ κÜνοντας τον να νομßζει üτι η λýση εßναι ξεκÜθαρη. Με μαεστρßα αυτÜ τα στοιχεßα συνδÝονται με καινοýργια που μπερδεýουν το πρÜγμα κρατþντας το ενδιαφÝρον σε αρκετÜ ψηλÜ επßπεδα την περισσüτερη διÜρκεια της προβολÞς.
Σßγουρα δεν πρüκειται για μια τÝλεια δουλειÜ, οýτε προσωπικÜ θα Ýφτανα στο σημεßο να το χαρακτηρßσω απü τα κορυφαßα του εßδους, μιας και κατÜ διαστÞματα γßνεται φλýαρο και πλατειÜζει, ενþ εστιÜζει λιγüτερο απ’ üσο θα Þθελε κανεßς στους κýριους πρωταγωνιστÝς και ιδßως στον Fabio Testi, τον Joachim Fuchsberger που Ýχει το ρüλο του επιθεωρητÞ και στην Karin Baal που υποδýεται την γυναßκα του Fabio Testi. Οι τελευταßοι üσο περνÜει ο χρüνος γßνονται üλο και πιο διακοσμητικοß με αποκορýφωμα το φινÜλε στο οποßο η παρουσßα τους μοιÜζει επιβεβλημÝνη, χωρßς üμως ουσιαστικÜ να απαιτεßται. ¸τσι, δýσκολα βρßσκει κανεßς χαρακτÞρα με τον οποßο να ταυτιστεß και αυτü το πρüβλημα μεγαλþνει üσο περνÜει ο χρüνος.
ΓενικÜ η ταινßα πÜσχει απü τις γνωστÝς «ασθÝνειες» των περισσüτερων gialli, με κυριüτερη την Ýλλειψη ατμüσφαιρας, που üμως αν τις βÜλεις στη ζυγαριÜ με τα θετικÜ στοιχεßα μÜλλον γÝρνει προς τα εκεß. Σε κÜθε περßπτωση το ενδιαφÝρον υπÜρχει, η πλοκÞ εξελßσσεται με ελÜχιστες σεναριακÝς αφÝλειες και κοιλιÝς, αν και η παρουσßα του Joe D’Amato στα credits θα Ýκανε τους φßλους του εßδους να περιμÝνουν ακüμα περισσüτερο γυμνü, σαδισμü και sleaze απ’ αυτü που τελικÜ παραδßδει ο Massimo Dalamano. Το ενδιαφÝρον στο SOLANGE δεν εßναι αυτÜ τα στοιχεßα, αλλÜ το μυστÞριο και η πλοκÞ του και το sleaze υπÜρχει απλÜ για να δþσει Ýνα περισσüτερο πικÜντικο τüνο στα δρþμενα. ΚÜτι που καταφÝρνει με αρκετÜ γυμνÜ πλÜνα απü τις üμορφες μαθÞτριες μÝσα στα αποδυτÞρια και üχι μüνο και Üλλα γνωστÜ τεχνÜσματα του εßδους που πÜντως βρßσκονται φανερÜ σε δεýτερη μοßρα πßσω απü την υπüθεση.
ΑρκετÝς γνþριμες φÜτσες για τους φßλους του Ιταλικοý horror/ cult σινεμÜ, üπως της Cristina Galbo (LET SLEEPING CORPSES LIE) και της Camille Keaton (I SPIT ON YOUR GRAVE), αλλÜ η παρουσßα του επιβλητικοý Fabio Testi κλÝβει την παρÜσταση παρüλο που ο χαρακτÞρας του δεν Ýχει να επιδεßξει κÜτι το ιδιαßτερο. Οι υπüλοιποι χαρακτÞρες εßναι απλÜ συμπληρωματικοß με τον στυλÜτο Joachim Fuchsberger να μην εκμεταλλεýεται üσο θα Ýπρεπε, Ýχοντας Ýναν απλü διεκπεραιωτικü ρüλο ως ο (αναγκαßος) αστυνομικüς επιθεωρητÞς της ιστορßας.
Το φινÜλε Ýρχεται απρüβλεπτο και αρκετÜ ξαφνικü ενþ η üμορφη και αρκετÜ «τυπικÞ» για το εßδος μουσικÞ του Ennio Morricone αφÞνει μια γλυκüπικρη αßσθηση üταν πÝφτουν οι τßτλοι τÝλους. ΤÝλος που βρßσκει τους fans του giallo σßγουρα ικανοποιημÝνους, αλλÜ χωρßς τυμπανοκρουσßες και χωρßς κÜτι το εξαιρετικü να θυμοýνται μετÜ το τÝλος της προβολÞς. Αυτü που μÝνει τελικÜ εßναι μια στÝρεη ιστορßα μυστηρßου που ξεδιπλþνεται με μαεστρßα και γενικÜ εßναι δýσκολο να προβλεφθεß, αλλÜ χωρßς την ατμüσφαιρα και το ρυθμü που συναντÜμε σε Üλλα κλασσικÜ gialli üπως τα περισσüτερα του Dario Argento και του Sergio Martino.
|