Σχόλια: Από τον σκηνοθέτη που μας χάρισε κλασσικές cult επιτυχίες όπως τα DEATH RACE 2000 και CANNONBALL ήρθε το 1982 το EATING RAOUL, μια μαύρη κωμωδία που μένει πιστή στο ύφος των προηγούμενων δημιουργιών του μακαρίτη Paul Bartel. Το EATING RAOUL ήταν το πιο προσωπικό project του Bartel, που αν και δεν κατάφερε να πείσει τον θρυλικό Roger Corman να το χρηματοδοτήσει, τελικά κατάφερε να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια από φίλους και συγγενείς, και κυρίως από τα χρήματα που εξοικονόμησαν οι γονείς του όταν πούλησαν το σπίτι τους. Τελικά κατάφερε να γυρίσει την ταινία με περιστασιακό τρόπο, με γυρίσματα 20 ημερών απλωμένα στη διάρκεια ενός έτους.
Το EATING RAOUL ασχολείται με το ζεύγος Bland, ένα ερωτευμένο αλλά πολύ βαριεστημένο Αμερικανικό ζευγάρι αποτελούμενο από έναν φανατικό συλλέκτη κρασιών και την χυμώδη νοσοκόμα γυναίκα του, που προσπαθεί να ξεφύγει από την καθημερινή ρουτίνα με το να σχεδιάζουν να ανοίξουν εστιατόριο. Σύντομα βλέπουν ότι τα πράγματα είναι λίγο δύσκολα από οικονομικής πλευράς, οπότε αρχίζουν να εξετάζουν τις εναλλακτικές τους.
Το ζευγάρι γνωρίζει μια επαγγελματία αφέντρα και τελικά καταλήγουν στο ότι η καλύτερη λύση είναι να προσκαλούν στο σπίτι τους βιτσιόζους άνδρες με τη δικαιολογία του sex, να τους σκοτώνουν και να κλέβουν τα πορτοφόλια τους.
Μετά από δύο τέτοια περιστατικά, το ζευγάρι βρίσκει ότι το σύστημά τους αποδίδει και αρχίζουν να ασχολούνται full time με αυτή τη μακάβρια δουλειά.
Μια μέρα, καταλήγει σπίτι τους ο Raoul, ένας μικροαπατεώνας κλειδαράς που ανακαλύπτει το σχέδιο των Bland και προσφέρεται να τους βοηθήσει με το να ξεφορτώνεται τα πτώματα πουλώντας τα σε εργοστάσιο κατασκευής σκυλοτροφών ως ειδικά διαλεγμένα κρέατα. Στην αρχή η συνεργασία πηγαίνει πολύ καλά, μέχρι τη στιγμή που ο Raoul ερωτεύεται την όμορφη Mary (ενσαρκώνεται από την μούσα του Bartel, Mary Woronov) και της προτείνει να ξεφορτωθούν τον άντρα της Paul.
Ο Paul Bartel στην μέχρι τότε καριέρα του είχε αποδείξει ότι δε φοβόταν να ασχοληθεί με πολιτικά μη ορθές ιδέες και προκλητική θεματολογία. Το τσαμπουκαλίδικο και υπέρ- ειρωνικό DEATH RACE 2000 είναι η απόδειξη αυτού. Με το EATING RAOUL, ο Bartel δίνει σάρκα και οστά στο όραμά ενός όχι και τόσο τυπικού Αμερικάνικου ζευγαριού. Παρόλο που το έργο τους είναι κοινωνικά κατακριτέο και επιδέχεται τιμωρίας, οι Blands δεν χάνουν τον ύπνο τους. Η αντιμετώπισή τους είναι τόσο αδιάφορη που δείχνει μη ρεαλιστική, αλλά στο πνεύμα του Bartel είναι απόλυτα φυσιολογική και θεμιτή.
Ο Bartel συνεχίζει με τα σχόλιά του σχετικά με την ολοένα αυξανόμενη απόκλιση στις σεξουαλικές προτιμήσεις των Αμερικανών με φανερή ειρωνική και χιουμοριστική διάθεση, που μοιάζει να καυτηριάζει τις τάσεις στο Χόλυγουντ της εποχής.
Αν και η ταινία είναι γεμάτη φόνους, αυτοί δεν παρουσιάζονται με γραφικό αλλά με χιουμοριστικό τρόπο. Το όπλο του φόνου είναι ένα παλιό τηγάνι, το οποίο μάλιστα η Mary αρνείται να χρησιμοποιεί για μαγείρεμα!
Η πλοκή κινείται αρκετά γρήγορα σύμφωνα με το ρυθμό, και αν και όλα μοιάζουν λίγο ‘80’s και άρα κάπως ξεπερασμένα σήμερα, το μαύρο χιούμορ του Bartel είναι παρόν και απολαυστικό κατά διαστήματα, μέχρι το καταπληκτικό και ξεκαρδιστικό φινάλε όπου ο Raoul μαθαίνει ότι δεν πρέπει να χώνει τη μύτη του στις δουλειές ενός ερωτευμένου ζευγαριού.
Το EATING RAOUL είναι η ταινία που χαρακτηρίζει την καριέρα του μακαρίτη Paul Bartel. Γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία και κέρδισε πολύ παραπάνω από το μισό περίπου εκατομμύριο δολάρια που στοίχισε. Μάλιστα ο Bartel ετοίμαζε και sequel σχεδιασμένο για γύρισμα μέσα στο 2000, αλλά ο αιφνίδιος θάνατός του από καρδιακή προσβολή το 2000 ακύρωσε αυτό το project.
Σε κάθε περίπτωση, αν και δεν μπορώ να πω ότι το EATING RAOUL είναι αριστούργημα, παραμένει σήμερα 20 και βάλε χρόνια μετά μια πολύ καλή ψυχαγωγική επιλογή από το φάσμα του ανεξάρτητου σινεμά χωρίς φραγμούς, αλλά με φανερό όραμα και κατεύθυνση από τον Bartel, και σίγουρα είναι το highlight της σύντομης σκηνοθετικής του καριέρας, αν και η δική μου προσωπική προτίμηση παραμένει το διαχρονικό DEATH RACE 2000. |
Διεθνείς DVD εκδόσεις: R1 Αμερική (Columbia Tristar Home Entertainment) R2 Μ. Βρετανία (Arrow Films) R4 Αυστραλία (Arrow Films)
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Καλύτερη είναι η R1, η μοναδική με αναμορφική 1.85:1 μεταφορά, αλλά δεν περιέχει extras. Οι υπόλοιπες δύο εκδόσεις περιέχουν μη αναμορφική 4:3 μεταφορά, ενώ περιλαμβάνουν και το trailer της ταινίας. |