Σχόλια: Πριν ο μεγάλος μαέστρο του gore αρχίσει τα ταξίδια στο σινεμά του τρόμου που τον έκαναν παγκοσμίως γνωστό είχε ασχοληθεί με πάμπολλα genres του τότε εμπορικού Ιταλικού σινεμά όπως Γουέστερν, περιπέτειες, κωμωδίες και πολλά άλλα. Ο παραγωγικότατος Ιταλός σκηνοθέτης άρχισε να δίνει δείγματα γραφής για το τι θα ακολουθήσει από το 1971 και το A LIZARD IN A WOMANS SKIN, ένα θρίλερ μυστηρίου, όπως και το SEVEN NOTES IN BLACK, την πρώτη του ουσιαστικά προσπάθεια στον χώρο του τρόμου και του φανταστικού. Και όπως στις περισσότερες από τις πρώτες και λιγότερο γνωστές ταινίες του, ο Lucio Fulci αποδεικνύει ότι διέθετε πραγματικό ταλέντο και όραμα σαν σκηνοθέτης.
Το SEVEN NOTES IN BLACK ακολουθεί την ιστορία μιας γυναίκας με ικανότητες μέντιουμ η οποία ακολουθώντας ένα όραμα που είχε ανακαλύπτει ένα σκελετό θαμμένο ανάμεσα στους τοίχους του σπιτιού του αδελφού της, χωρίς όμως να ξέρει την ταυτότητά του. Σύντομα, και ενώ τα στοιχεία που παρουσιάζονται από την αστυνομία σχετικά με την ταυτότητα του σκελετού δεν συμφωνούν με τα οράματα της, αρχίζει με τη βοήθεια του ψυχιάτρου της να ερευνάει την προέλευση του σκελετού, αλλά διάφορα γεγονότα της δείχνουν ότι μπορεί και η ίδια να κινδυνεύει.
Το SEVEN NOTES IN BLACK είναι μια από τις λίγες καλλιτεχνικά και τεχνικά άρτιες ταινίες του Fulci, που το ενδιαφέρον της προέρχεται κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από την στερεή πλοκή και τις αλλαγές σ’ αυτήν που είναι αρκετά συχνές στη διάρκεια της ταινίας. Είναι μια ιστορία αγωνίας και μυστηρίου με μεγάλες και φανερές ομοιότητες με το κλασσικό DON'T LOOK NOW του Nicolas Roeg, που ξεδιπλώνεται σιγά- σιγά και με μαεστρία από τον Fulci διαμέσου πολύ καλής επιβλητικής ατμόσφαιρας και σασπένς. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για giallo, μόνο που το SEVEN NOTES IN BLACK ξεπερνάει τα όρια αυτού του όπως και να το κάνουμε αρκετά περιορισμένου θεματολογικά είδους, μπλέκοντας υπερφυσικά στοιχεία που προσφέρουν πολύ στο τελικό αποτέλεσμα.
Αν και ξεκινάει κάπως αργά και άνευρα, η δράση σιγά- σιγά μεγαλώνει και εξελίσσεται σε ικανοποιητικό βαθμό και το μίνιμουμ από «τρύπες» στην πλοκή, που οι επικριτές του Fulci με τόσο ζήλο προσπαθούν να εντοπίζουν στις ταινίες του. Αυτή τη φορά το σενάριο τον βγάζει ασπροπρόσωπο, με σφιχτή δομή και έντεχνο ξεδίπλωμα των ατού του, βοηθούμενο από την ατμοσφαιρική μουσική των Bixio, Frizzi και Tempera και τις αρκετά καλές ερμηνείες της Jennifer O'Neill κατά κύριο λόγο, αλλά και των υπόλοιπων πρωταγωνιστών.
Το SEVEN NOTES IN BLACK εκτός του ότι στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πλοκή, περιέργως είναι πολύ συγκρατημένο από πλευράς βίας και gore, με μόλις μια- δύο σκηνές που θυμίζουν αμυδρά ότι ο μαέστρος του gore σκηνοθέτησε αυτή την ταινία, και μάλιστα αυτό δεν ενοχλεί καθόλου αυτή τη φορά (σε αντίθεση για παράδειγμα με το μεταγενέστερο MANHATTAN BABY).
Γενικά, δεν διστάζω καθόλου να συστήσω το SEVEN NOTES IN BLACK για μια φορά σε όλους τους φίλους του Ιταλικού σινεμά, και όχι μόνο στους οπαδούς του Fulci οι οποίοι σίγουρα θα εκτιμήσουν και με το παραπάνω αυτό το ξεχασμένο έργο του μεγάλου Ιταλού δημιουργού, χωρίς να νιώθω τύψεις ότι οι υπόλοιποι θα το βρουν ανεπαρκές. Αντίθετα, νομίζω ότι αν και δεν κινείται στο αυστηρό πλαίσιο του τρόμου, έχει να αποδείξει στους ορκισμένους πολέμιους του Fulci ότι μάλλον τον αδίκησαν λιγάκι, γιατί είναι ξεκάθαρο ότι ο άνθρωπος είχε όραμα και ικανότητες τις οποίες δείχνει με τον ατμοσφαιρικό λυρισμό του SEVEN NOTES IN BLACK.
Αναγκαία προβολή για τους φίλους του Fulci και για τους θιασώτες του Ιταλικού σινεμά μυστηρίου της εποχής. |
Διεθνείς DVD εκδόσεις: R0 (Alpha Video) R2 Γαλλία (Nιo Publishing) R2 Collectors Edition Γαλλία (Nιo Publishing)
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Η Collectors Edition περιέχει τα καλύτερα και περισσότερα extras, αλλά καμία από τις δύο δεν περιέχει το Αγγλικό κανάλι ήχου. Μόνο το πρωτότυπο Ιταλικό και το μεταγλωττισμένο Γαλλικό. Υπάρχει και μια έκδοση από την Alpha Video, που μάλλον πρόκειται για bootleg, η οποία έχει αναμορφική μεταφορά και το Αγγλικό κανάλι ήχου αλλά είναι δυσεύρετη καθώς είναι out of print. |