Ο Elvis και ο JFK είναι ζωντανοί και διαμένουν σε έναν οίκο ευγηρίας που γίνεται ο χώρος δράσης ενός αρχαίου Αιγυπτίου δαίμονα. Οι δύο άνδρες πρέπει να αντιμετωπίσουν το σατανικό πνεύμα και ταυτόχρονα να αντιμετωπίσουν τα καλά και τα κακά της ζωής τους μέχρι εκείνη τη στιγμή.
Σχόλια:
Αυτό κι αν είναι μεγάλη έκπληξη! Από το πουθενά, ο εξαφανισμένος Don Coscarelli (PHANTASM) επιστρέφει με εντυπωσιακή επανεμφάνιση, χαρίζοντάς μας ένα από τα πιο ευρηματικά και πρωτότυπα έργα που έχουμε δει εδώ και πολλά χρόνια.
Το BUBBA HO- TEP ξεφεύγει εντελώς από τη σκηνή του τρόμου, που τόσο πιστά είχε υπηρετήσει ο Coscarelli από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 με ταινίες όπως τη σειρά του PHANTASM. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης φαίνεται βαρέθηκε να κάθεται στα αυγά του και αποφάσισε να γυρίσει πίσω από την κάμερα με τσαμπουκά και όραμα. Σαν να είδε το DONNIE DARKO που κυκλοφόρησε ένα χρόνο πριν και σκέφτηκε «Ρε παιδιά, μπορώ κι εγώ να κάνω το δικό μου έπος φαντασίας». Κάθισε λοιπόν στο γραφείο του και λίγο καιρό μετά ξεπήδησε το BUBBA HO- TEP.
Πώς μπορεί να περιγράψει κανείς μια ταινία σαν το BUBBA HO- TEP και έχει νόημα κάτι τέτοιο; Αυτά είναι δύο από τα φλέγοντα ερωτήματα που με απασχολούν τώρα που γράφω το σχολιασμό μου.
Το BUBBA HO- TEP είναι στην ουσία μια ιστορία για τα περασμένα μεγαλεία του ανθρώπου που γερνάει και νιώθει ότι δεν χρησιμεύει πλέον στην κοινωνία. Είναι μια σπουδή πάνω στη νοσταλγία και στο ανελέητο πέρασμα του χρόνου, που αφήνει το σημάδι του σε οποιονδήποτε, ακόμα και στο Βασιλιά του Rock ‘n’ Roll, τον Elvis τον ίδιο, ο οποίος τη στιγμή που η καριέρα του ήταν στο κατακόρυφό της, άλλαξε θέση με τον Sebastian Haff, έναν σωσία του, για να δει τη ζωή με άλλο μάτι. Τα πράγματα όμως δεν πήγαν και τόσο καλά για τον Elvis, αφού σε μια συναυλία όπου υποδυόταν τον Sebastian Haff που υποδυόταν τον ίδιο, έπεσε από τη σκηνή και έσπασε το πόδι του, με αποτέλεσμα να μείνει σε κώμα για αρκετό καιρό. Τώρα, σχεδόν καθηλωμένος σε έναν οίκο ευγηρίας και βλέποντας τον ένα μετά τον άλλο τους συγκάτοικούς του να χάνουν τη μάχη με το θάνατο, έχει γίνει κολλητός με έναν αφροαμερικανό που πιστεύει ότι είναι ο Πρόεδρος Jack Kennedy, που είναι και ο μοναδικός πραγματικός του φίλος.
Κάποιοι παράξενοι θάνατοι στο γηροκομείο προβληματίζουν τόσο τον Elvis όσο και τον Jack, που καταλήγουν ότι όλα συμβαίνουν λόγω του ερχομού ενός αρχαίου Αιγυπτιακού Θεού που έχει σαν χόμπυ τη συλλογή ψυχών από τους ηλικιωμένους κατοίκους του γηροκομείου, κάτι που οδηγεί στο θάνατό τους. Οι δύο φίλοι επιστρατεύουν όλες τους τις δυνάμεις για να αντιμετωπίσουν τον αρχαίο αυτό Δαίμονα.
Αν μη τι άλλο, κανείς πρέπει να αναγνωρίσει στον Coscarelli ότι είχε τρομερή έμπνευση για να σκεφτεί κάτι τέτοιο, και ακόμα μεγαλύτερη για να μετατρέψει αυτή την κλασσική θεματολογία b-movie σε μια εκπληκτική συναισθηματικά φορτισμένη ταινία που αψηφά όλες τις κατηγοριοποιήσεις. Το απίστευτα σφιχτό budget περίπου στα 500 000 δολάρια δεν τον πτόησε, και ο Αμερικάνος σκηνοθέτης υλοποίησε το όραμά του με εντυπωσιακό τρόπο. Η ατμόσφαιρα του BUBBA HO- TEP δίνει μια γλυκιά νοσταλγική αίσθηση που σε ορισμένες στιγμές δίνει τη θέση της στην πίκρα, και σε ακόμα λιγότερες στην αγωνία για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.
Το BUBBA HO- TEP είναι κωμωδία, είναι ταινία τρόμου, είναι κοινωνικό και είναι και ένα μάθημα ζωής. Το καταπληκτικό είναι ότι όχι μόνο δεν νιώθει αμήχανα σε καμιά στιγμή του από το παρανοϊκό σενάριο, που στα χέρια άλλων σκηνοθετών μάλλον θα είχε καταλήξει σε καταστροφή, αλλά καταφέρνει και είναι απόλυτα αποτελεσματικό σε κάθε στιγμή του. Σίγουρα τα εύσημα πηγαίνουν στον Coscarelli που είναι ξεκάθαρο ότι πρόσεξε και την παραμικρή λεπτομέρεια του BUBBA HO- TEP με τρυφερότητα και αγάπη, ενώ έμεινε πιστός στο διήγημα του Joe Lansdale πάνω στο οποίο βασίστηκε η ταινία.
Ο Bruce Campbell για ακόμα μια φορά είναι εκπληκτικός στο ρόλο του Βασιλιά, τον οποίο υποδύεται με άριστο τρόπο, χωρίς ούτε σε μία στιγμή να γίνεται υπερβολικός ή μη πιστευτός. Πραγματικά, ο Campbell είναι από τους καλύτερους Αμερικάνους ηθοποιούς αυτής της περιόδου, και το γεγονός ότι μέχρι τώρα προτιμάει το δύσκολο δρόμο των cult παραγωγών και των b-movies αντί να παρασυρθεί στον οχετό των δισεκατομμυρίων του Hollywood, τον ανεβάζει ακόμα περισσότερο στα μάτια του κοινού, που ξέρει να αναγνωρίζει ένα αυθεντικό ταλέντο όταν το βλέπει. Ο μακαρίτης Ossie Davis επίσης είναι στα στάνταρντς που τον έχουμε συνηθίσει, ενώ η πραγματική έκπληξη έρχεται από την εκπληκτική ερμηνεία της Ella Joyce στο ρόλο της προσωπικής νοσοκόμας του Elvis.
Γενικά πρέπει κανείς να ψάξει πολύ για να βρει κάτι που δεν πηγαίνει καλά στο BUBBA HO- TEP, και σίγουρα αυτό δεν είναι η φανταστική μουσική, που ταιριάζει απόλυτα τόσο με τη θεματολογία όσο και με το συναίσθημα του BUBBA HO- TEP, που δεν μπορεί κανείς παρά να βγάλει το καπέλο τόσο στον Coscarelli όσο και στον Brian Tyler που την συνέθεσε.
Όλοι πρέπει να δείτε το BUBBA HO- TEP, χωρίς αμφιβολία. Θα γελάσετε, θα μελαγχολήσετε, θα προβληματιστείτε και ίσως σε κάποιες στιγμές να κλάψετε, αλλά μετά το τέλος της προβολής θα νιώσετε το πανέμορφο συναίσθημα ότι είδατε κάτι μοναδικό, κάτι που άξιζε τον κόπο και τον χρόνο. Εγώ πάντως περιμένω με ανυπομονησία το προγραμματισμένο για κυκλοφορία στο 2008 sequel με τίτλο BUBBA NOSFERATU!
Σίγουρα από τις ανεξάρτητες Αμερικανικές ταινίες της τελευταίας δεκαετίας που ξεχωρίζουν, το BUBBA HO- TEP έχει κάτι για όλους και δεν πρέπει να το αγνοήσετε.
DVD Notes:
To BUBBA HO- TEP κυκλοφόρησε περιορισμένα σε DVD στην Ελλάδα από την ArtFree. Ευχαριστούμε το μέλος BrainDeadAlive για την επισήμανση.
Και οι δύο εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές, με την R2 να είναι ανώτερη σε όλα τα επίπεδα. 2 DVD γεμάτα extras, DTS κανάλι ήχου, αλλά η συγκεκριμένη έκδοση είναι πλέον εξαντλημένη.