Ένας άγνωστος κάνει απειλητικά τηλεφωνήματα σε μια φοιτητική εστία θηλέων την παραμονή των Χριστουγέννων. Χωρίς να τον αντιληφθούν μπαίνει στο κτίριο και σπέρνει τον θάνατο στις νεαρές κοπέλες.
Σχόλια:
Πότε καταλαβαίνει κανείς ότι είδε ένα πραγματικά εκπληκτικό slasher; Λογικά αν μετά από την προβολή του συνειδητοποιεί ότι πέρασε το 95λεπτο της προβολής αποκομμένος από το εξωτερικό περιβάλλον, χωρίς να μπορεί να δώσει σημασία στα εκτός της ταινίας ερεθίσματα, κολλημένος στην οθόνη και γεμάτος αγωνία. Να πω την αλήθεια η τελευταία φορά που μου έτυχε κάτι τέτοιο ήταν με το πρόσφατο HAUTE TENSION του Christopher Aja, ενώ αν ψάξω για τα παλιότερα και κλασσικότερα slashers μάλλον πάμε προς το 1987 και το μαγικό STAGE FRIGHT του Michele Soavi.
To BLACK CHRISTMAS είναι μια από τις σπάνιες ταινίες της χρυσής εποχής του Αμερικάνικου σινεμά τρόμου που με κάνουν να νιώθω όμορφα που είμαι fan της συγκεκριμένης σκηνής και παράλληλα με κάνουν να αναρωτιέμαι τι έγιναν όλα αυτά που ο πάντα καινοτόμος Bob Clark «δίδαξε» τη σχολή με το συγκεκριμένο μνημειώδες έργο.
Και λέω «μνημειώδες» γιατί το BLACK CHRISTMAS είναι για πολλούς το «slasher των slasher», η ταινία που έθεσε τον τόνο του συγκεκριμένου είδους, που ενέπνευσε πολύ πιο γνωστές και αποδεκτές διεθνώς ταινίες, όπως το HALLOWEEN και το FRIDAY THE 13TH. Ναι, το συγκεκριμένο έπος αγωνίας, σασπένς και ευρηματικότητας του Bob Clark μάλλον είναι το πρώτο slasher που γυρίστηκε ποτέ.
Ο Bob Clark κατάφερε να επιτύχει και με το παραπάνω τόσο στο είδος του τρόμου με κλασσικές ταινίες όπως τα CHILDREN SHOULDN’T PLAY WITH DEAD THINGS και DEAD OF NIGHT, τα οποία και ετοιμάζονται για μοντέρνο remake, όσο και στην κωμωδία με τη σειρά PORKY’S. Το BLACK CHRISTMAS είναι κατά την προσωπική μου άποψη ότι πιο ώριμο και μεστωμένο έκανε ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης στο χώρο του θρίλερ τρόμου.
Η πλοκή του σήμερα μοιάζει κάπως παρωχημένη, μιας και η συντριπτική πλειοψηφία των νεανικών slasher την έχει υιοθετήσει. Ένας μανιακός δολοφόνος εισβάλει σε ένα κτίριο της φοιτητικής εστίας θηλέων την παραμονή των Χριστουγέννων και αρχίζει να τρομοκρατεί τις νεαρές κοπέλες με παράξενα τηλεφωνήματα. Γρήγορα αυτές τον προκαλούν από τηλεφώνου και αρχίζει να εκτελεί την μία μετά την άλλη.
Μετά την εξαφάνιση της πρώτης, καταφθάνει ο πατέρας της και μαζί με την τοπική αστυνομία υπό την καθοδήγηση του τοπικού υπαστυνόμου John Saxon αρχίζουν έρευνα στην γύρω περιοχή για να εντοπιστεί. Την ίδια στιγμή, η όμορφη Jessica (Olivia Hussey) αποκαλύπτει στον φίλο της Keir Dullea ότι περιμένει το παιδί του, αλλά δεν έχει σκοπό να το κρατήσει, πόσο μάλλον να τον παντρευτεί. Ο τελευταίος δεν το παίρνει και πολύ καλά και την επισκέπτεται καταμεσής της φασαρίας με την εξαφάνιση της φοιτήτριας για να την πείσει για το αντίθετο.
Πολλοί διαβάζοντας τις παραπάνω γραμμές ίσως να ετοιμάζονται για χορό, διαγωνισμούς βρεγμένων t-shirts, άσκοπο γυμνό, φοιτητικές φάρσες και φτηνές τρομάρες, όμως όσοι ξέρουν τη δουλειά του Bob Clark δεν θα εκπλαγούν καθόλου μαθαίνοντας ότι το BLACK CHRISTMAS δεν περιέχει καθόλου από τα συστατικά της επιτυχίας των μοντέρνων παγερά αδιάφορων slashers.
Το βασικό όπλο του BLACK CHRISTMAS είναι η Χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, που ο Bob Clark καταφέρνει να μετατρέψει σε αποπνικτική και εφιαλτική. Δεν υπάρχουν φτηνές τρομάρες και ξαφνιάσματα εδώ, με γάτες να πετάγονται ξαφνικά από ντουλάπια και τα σχετικά. Ο τρόμος είναι αληθινός, πανταχού παρών και φτάνει σε επιβλητικά σημεία κορύφωσης.
Από τα πρώτα λεπτά της προβολής ο θεατής καταλαβαίνει ότι δεν πρόκειται για το συνηθισμένο κλισαρισμένο slasher. Η αρχική σεκάνς με τον πάντα κρυμμένο από το πλάνο φονιά που πλησιάζει και εισέρχεται στην φοιτητική εστία με τις βαριές ανάσες και τις αναγνωριστικές κλεφτές ματιές στις κοπέλες που βρίσκονται μέσα συμπυκνώνει όλη την ατμόσφαιρα που χτίζεται ακόμα παραπάνω στην συνέχεια της ταινίας.
Η ανάλυση των χαρακτήρων και ιδίως της πρωταγωνίστριας Olivia Hussey, του παράξενου και ύποπτου φίλου της Keir Dullea και της φαινομενικά ατρόμητης και δυναμικής Margot Kidder που όμως είναι γεμάτη ανασφάλειες, είναι κατευθείαν στο στόχο, χωρίς περιττές φλυαρίες και ανούσιες εξιστορήσεις. Αντίθετα συμβάλλουν το μέγιστο στη διόγκωση του μυστηρίου και στην διατήρηση της εκπληκτικής ατμόσφαιρας. Οι ερμηνείες όλων των πρωταγωνιστών είναι εξαιρετικές, με τον Keir Dullea (2001: A SPACE ODYSSEY) να ξεχωρίζει όπως και τις Olivia Hussey και Margot Kidder, ενώ ο πάντα αδικημένος από το Χόλυγουντ John Saxon να δίνει μια μεστή ερμηνεία ως ο υπεύθυνος της έρευνας αστυνομικός.
Όσο για τρομάρες, ο Bob Clark δίνει ρέστα. Οι αφιονισμένοι τηλεφωνικοί διάλογοι του δολοφόνου με τις κοπέλες είναι σκηνές ανθολογίας. Πραγματικά, δεν μπορώ να σκεφτώ πώς γίνεται κάποιος να μην τρομάξει ακούγοντας την κολασμένη φωνή του μέσα από την τηλεφωνική γραμμή. Αυτά που λέει είναι σχεδόν ακατάληπτα, αλλά προσωπικά με έκαναν να τα χάσω προς στιγμή, κοιτώντας γύρω μου τρομαγμένος!
Από εκεί και πέρα έχουμε την αστυνομική έρευνα με λίγα στοιχεία από τα αγαπημένα Ιταλικά giallo που εκείνη την εποχή ήταν στο φόρτε τους κυρίως λόγω της δουλειάς του Dario Argento, ενώ σε στρατηγικά σημεία ο Bob Clark εμπλουτίζει το όλο εγχείρημα με λεπτό και έξυπνο χιούμορ που κάπως ελαφραίνει τα δρώμενα.
Η ηρεμία όμως δεν κρατάει πολύ, καθώς έχουμε αρκετή δράση του δολοφόνου μέχρι το κατακλυσμικό φινάλε που θα σας αφήσει με ανοιχτό το στόμα. Φυσικά, την εποχή που βγήκε η ταινία, το στούντιο προσπάθησε να επιβάλλει το δικό του πιο χαρωπό φινάλε στον Bob Clark. Ευτυχώς αυτός δε μάσησε, οπότε και το φινάλε έμεινε ακριβώς ως έχει. Και μιλάμε για ασταμάτητη ένταση και αγωνία για τουλάχιστον 25 με 30 λεπτά, που κάνει αντίστοιχα φινάλε σε γνωστότερα slashers να μοιάζουν ρουτινιάρικα και τετριμμένα.
Όπως ανέφερα και πριν, μου είναι πολύ δύσκολο να καταλάβω για ποιο λόγο οι μεταγενέστεροι John Carpenter και Sean S. Cunnungham δεν κράτησαν τη συντριπτική πλειοψηφία των στοιχείων με τα οποία εμπλούτισε ο Bob Clark το BLACK CHRISTMAS. Αν το είχαν κάνει, τότε το είδος του slasher ίσως να είχε καταφέρει να ξεφύγει από τα εκνευριστικά κλισέ που καθιέρωσαν τα HALLOWEEN και FRIDAY THE 13TH και η πλειοψηφία των μεταγενέστερων ταινιών να προσπαθούσε να πετύχει σασπένς και ατμόσφαιρα αντί για γυμνόστηθες φοιτητριούλες και ανούσιους διαλόγους μέχρι την ώρα των σφαγών και του gore.
Μπορεί κάτι τέτοιο να μην έγινε, αλλά τουλάχιστον σήμερα οι νέοι φίλοι της σκηνής έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μια από τις κορυφαίες ταινίες τρόμου όλων των εποχών σε καταπληκτικές εκδόσεις DVD. Μια ταινία που 30 χρόνια και βάλε από την πρώτη της κυκλοφορία δεν έχει χάσει ούτε στο ελάχιστο την φρεσκάδα και τη δύναμή της και ακόμα παραδίδει μαθήματα σε νέους δημιουργούς. Και το μάθημα είναι απλό. Η σκηνή του τρόμου είναι για ν τρομάζει. Και το BLACK CHRISTMAS σ’ αυτόν τον τομέα και όχι μόνο, παίρνει ένα μεγάλο ΑΡΙΣΤΑ!
DVD Notes:
Το BLACK CHRISTMAS κυκλοφόρησε στη χώρα μας με τίτλο "Υστερία" από τη Σπέντζος. Ευχαριστούμε το μέλος BrainDeadAlive για την ενημέρωση- επισήμανση.
Διεθνείς DVD εκδόσεις:
R1 Special Edition Αμερική (Somerville House) R1 Αμερική (Eclectic DVD Distribution) R1 Καναδά (Critical Mass Releasing) R1 Collectors Edition Καναδά (Critical Mass Releasing) R2 Μ. Βρετανία (Tartan) R4 Collectors Edition Αυστραλία (Roadshow)
Όλες οι εκδόσεις είναι χωρίς περικοπές. Καλύτερες η ολοκαίνουργια R1 Special Edition με αναμορφική μεταφορά και πλήθος Extras και η R2 επίσης με αναμορφική μεταφορά και ποιοτικά extras, ενώ από κοντά η R1 Collectors Edition Καναδά.