Μια παρέα παιδιών σε μία κατασκήνωση αποφασίζουν να κάνουν φάρσα στον αντιπαθητικό Cropsy, φροντιστή της κατασκήνωσης, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να καεί ζωντανός και να παραμορφωθεί. Λίγα χρόνια μετά, o Cropsy επιστρέφει στην κατασκήνωση θέλοντας να εκδικηθεί τους υπεύθυνους της κατάστασής του.
Σχόλια:
Παρ’ όλη την φήμη που απέκτησε κατά την κυκλοφορία του, που είχε κυρίως να κάνει με τα προβλήματα λογοκρισίας που αντιμετώπισε, το THE BURNING μένει κυρίως στη μνήμη για τα εκπληκτικά ειδικά εφέ του μάγου Tom Savini παρά για οτιδήποτε άλλο.
Ο Savini, φρέσκος από την επιτυχία των ειδικών εφέ του στο FRIDAY THE 13TH προτίμησε να μην ασχοληθεί με το δεύτερο μέρος του, διότι όπως ο ίδιος παραδέχθηκε, θεωρούσε τη 2η συνέχεια του θρύλου των slashers αχρείαστη, και με πολλές σεναριακές ατέλειες. Οπότε, μιας και του προσέφεραν περισσότερα χρήματα που μάλλον ήταν και ο λόγος που ξεπέρασε τα όποια φιλοσοφικά και ηθικά εμπόδια και δούλεψε στο FRIDAY THE 13TH PART IV), αποφάσισε να ασχοληθεί με το THE BURNING, μία κόπια του FRIDAY THE 13TH με χαμηλότερο προϋπολογισμό, αλλά με περισσότερη κακία και άφθονο gore.
Η πλοκή είναι τόσο κλασσική και χιλιοειδωμένη, που νιώθω λίγο άβολα να την σχολιάσω την. Αρκεί να αναφέρω την παρουσία όλων μα όλων των κλισέ που είδαμε τόσο στο FRIDAY THE 13TH PART 2, όσο και σχεδόν σε όλες τις ταινίες slasher που ακολούθησαν. Συνεχείς φάρσες μεταξύ των κατασκηνωτών, η απαραίτητη τρομακτική ιστορία γύρω από τη φωτιά, γυμνά πλάνα κλπ κλπ κλπ.
Το μόνο που ξεχωρίζει κάπως το THE BURNING από τα υπόλοιπα slashers είναι το τελευταίο εικοσάλεπτο της ταινίας, όπου ο Cropsy επιδίδεται σε κυνηγητό των κατασκηνωτών, και είναι ίσως και η μοναδική στιγμή της ταινίας που έχει ένταση και αγωνία. Η ομαδική σφαγή πάνω στην σχεδία είναι επίσης πολύ καλή, και είναι ο λόγος που η Thorn EMI απέσυρε την full uncut έκδοση της ταινίας στην Αγγλία. Κατά τα άλλα, αν και υπάρχει ατμόσφαιρα, τα δρώμενα είναι τόσο συνηθισμένα και τυποποιημένα που κάνουν και το σκοτεινό αυτό κλίμα δευτερεύον. Πάντως δεν μπορεί κανείς παρά να βγάλει το καπέλο στους παραγωγούς, που απέφυγαν την τάση της εποχής και δεν κατέφυγαν σε ανούσια sequels, παρ’ όλη τη σχετικά καλή εμπορική του δραστηριότητα. Φτηνά τη γλιτώσαμε, δηλαδή!
Πάντως αξίζει να δει κανείς το THE BURNING μόνο και μόνο για τα φανταστικά για μια ακόμα φορά ειδικά εφέ του Savini, που πραγματικά δίνει τα ρέστα του. Ιδίως η προαναφερθείσα σκηνή έχει τόση δύναμη που σπάνια συναντάει κανείς σε ταινία slasher (με εξαίρεση φυσικά το MANIAC και το THE NEW YORK RIPPER του Lucio Fulci).
Tέλος να πούμε ότι η Thorn EMI φοβούμενη την κοινωνική κατακραυγή (!) στη Βρετανία έπιασε την δική της ψαλίδα, και λογόκρινε περίπου 7 δευτερόλεπτα από τη σφαγή της σχεδίας, επανακυκλοφορώντας το THE BURNING σε μια πιο "user friendly" έκδοση. Το πρόβλημα ήταν ότι για άγνωστο λόγο, οι uncut εκδόσεις δεν εξαφανίστηκαν από τα ράφια των βίντεο κλαμπ της Βρετανίας, κι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την ολοκληρωτική απόσυρση του από την αγορά.
Μάλιστα, από την τρομάρα που πήραν, οι υπεύθυνοι της εταιρίας άρχισαν να λογοκρίνουν από μόνοι τους και άλλες ταινίες τους όπως τα SUSPIRIA και HALLOWEEN 3, πριν ακόμα τις παραδώσουν στην Βρετανική λογοκριτική αρχή! Περιττό, βέβαια, να αναφέρουμε ότι εμείς στην Ελλάδα το είδαμε σε full uncut έκδοση VHS.
Επίσης αξίζει να σημειώσουμε ένα μικρό ρόλο της τότε παιδούλας Holly Hunter ως μία από τις κοπέλες της κατασκήνωσης, και ότι ο μοντέρ Jack Sholder στο μέλλον σκηνοθέτησε το A NIGHTMARE ON ELM STREET PART 2: FREDDY’S REVENGE.
DVD Notes:
To THE BURNING δεν έχει κυκλοφορήσει σε DVD στην Ελλάδα.
Οι εκδόσεις R0 Γερμανίας (Dragon), R1, R2 Special Edition Γερμανίας (Raptor Entertainment) και η επανακυκλοφορία της R2 Ηνωμένου Βασίλειου (Vipco) περιέχουν την πλήρη έκδοση χωρίς περικοπές. Οι υπόλοιπες εκδόσεις έχουν λογοκριθεί.
Καλύτερες φαίνονται η ολοκαίνουργια R1 με αναμορφική μεταφορά και του κόσμου τα extras και η R2 Special Edition Γερμανία (Raptor Entertainment), η μοναδική που περιέχει συνέντευξη του Tom Savini διάρκειας 50 λεπτών. Όλες οι εκδόσεις εκτός της R1 είναι 4:3 fullscreen.