b-movies.gr - horror : sci-fi : exploitation : fantasy
Home
b-mission
b-news
b-movies
b-people
b-άρθρα
b-TV
b-events
Polls
Επικοινωνία
Φιλικά sites
Links
Search
Αναζητηση για:

Στην κατηγορία:


Valid XHTML 1.0 Transitional

horror : sci-fi : exploitation : fantasy

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: Από τον Ed Gein στον Leatherface
THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE: Από τον Ed Gein στον Leatherface


18/10/2006 02:46


Με αφορμή την κυκλοφορία στη χώρα μας του επόμενου επεισοδίου του franchise που ξεκίνησε το 1974 με το THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, το b-movies.gr όπως πάντα αναζητάει την ουσία πίσω από τις πομπώδεις διαφημίσεις και μαρκετίστικα κόλπα της New Line Cinema, και σας παρουσιάζει την αληθινή Αρχή (Beginning) κατά την οποία άλλαξε ο ρους της ιστορίας του σινεμά τρόμου.

Ed Gein: American Psycho
Ο τυπικός φιλικός επαρχιώτης;
Όλα ξεκίνησαν από έναν από τους πιο διαβόητους μανιακούς δολοφόνους στην ιστορία των ΗΠΑ, τον Ed Gein την ιστορία του οποίου περιγράφει με ρεαλισμό και πίστη στην αληθινή ιστορία μια αδίκως ξεχασμένη ταινία του Alan Ormsby από το 1974 , το DERANGED. Πριν απ’ αυτό υπήρξε το ακόμα πιο δυσεύρετο THREE ON A MEATHOOK, που μάλιστα έδωσε και τις πρώτες πινελιές έμπνευσης στο TCM που ακόμα δεν είχε κυκλοφορήσει, κυρίως με τη χρήση των τρομακτικών τσιγκελιών του χασάπη, που ίσως έγιναν ένα από τα πολλά σήματα- κατατεθέντα του TCM στην αξέχαστη σκηνή που ο Leatherface κρεμάει ένα από τα ανυποψίαστα θύματά του για να…σιτέψει!

Να μην παρασυρόμαστε, όμως, από τώρα. Επανερχόμενοι στην υπόθεση Ed Gein, να πούμε λίγα πράγματα για τον εν λόγω κύριο, που ουσιαστικά είναι το πρότυπο για τον χαρακτήρα του Leatherface, παρόλο που η ποιητική αδεία του Tobe Hooper αφαίρεσε πολλά και πρόσθεσε ακόμα περισσότερα στοιχεία από την πραγματική του δράση.

Ο Ed Gein ήταν ένας από τους τύπους που λέμε «πέρα από κάθε υποψία». Αργόστροφος, ακοινώνητος και εξαρτημένος από την τυραννική μητέρα του σε αφύσικο βαθμό, κατέρρευσε όταν η τελευταία εγκατέλειψε τα εγκόσμια και τον άφησε μόνο του σε έναν αφιλόξενο κόσμο. O Ed, που τότε ήταν γύρω στα 40, μη μπορώντας να αντέξει χωρίς τη μητέρα του, την ξέθαψε και την έφερε σπίτι, μαζί μάλιστα με αρκετές φίλες της, τους τάφους των οποίων και βεβήλωσε ξεθάβοντας τα μακάβρια απομεινάρια.

Ο Ed συνέχισε σ’ αυτό το μοτίβο, με σύληση τάφων και συλλογή… σουβενίρ, μέχρι που αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να πλουτίσει τη συλλογή του με ζωντανά θύματα. Έτσι, ο Ed Gein άρχισε το φονικό του έργο μέχρι το 1957 που τον ανακάλυψαν λόγω της εξαφάνισης μιας ντόπιας νεαρής και της ληστείας εξοπλισμού από ένα μαγαζί με εργαλεία.

Η εικόνα που αντίκρισαν η αστυνομικοί που μπήκαν στο σπίτι του Ed ήταν βγαλμένη μέσα από εφιάλτη. Σαπισμένα πτώματα παντού, βρώμα και δυσωδία κάλυπταν τα πάντα μέσα στο σπίτι, ενώ ανακαλύφθηκαν και μακάβρια έπιπλα και σπιτικά σκεύη φτιαγμένα από τα σε αποσύνθεση απομεινάρια των θυμάτων του Ed, με αποκορύφωμα μια ζακέτα φτιαγμένη εξ ολοκλήρου από ανθρώπινο δέρμα! Αν όλα αυτά μοιάζουν γνώριμα είναι γιατί τα είδαμε τόσο στο DERANGED όσο και στο THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE, που αποτύπωσε στη μεγάλη οθόνη το σπίτι του Ed Gein με αρκετή ακρίβεια, τοποθετώντας στη θέση του τον Leatherface και τη φαμίλια.

TCM – The Beginning


Από τους συλημένους τάφους του Ed Gein ξεκίνησε ο κινηματογραφικός θρύλος του Leatherface και της οικογένειας κανίβαλων που τόσο λατρεύτηκαν και ακόμα λατρεύονται από την παγκόσμια σκηνή τρόμου.

Η ιδέα της προσθήκης του ηλεκτρικού πριονιού ήρθε σύμφωνα με το σκηνοθέτη Tobe Hooper όταν βρισκόταν σε ένα πολυκατάστημα σε ώρα αιχμής, και σκεφτόμενος πώς θα καταφέρει να περάσει όλη αυτή τη λαοθάλασσα και με την άκρη του ματιού του εντόπισε τα αλυσοπρίονα στη βιτρίνα τους.

Έτσι, μαζί με τον Kim Henkel έγραψαν το σενάριο για την ταινία που θα τάραζε τα νερά της συμβατικής κινηματογραφικής βιομηχανίας περισσότερο από κάθε άλλη, με μοναδική ίσως εξαίρεση το αρκετά μεταγενέστερο CANNIBAL HOLOCAUST.

Το TCM από τότε πάντα βρίσκεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο προσκήνιο. Όταν κυκλοφόρησε στη Μ. Βρετανία, η τοπική λογοκριτική αρχή αρνήθηκε να του δώσει classification, με αποτέλεσμα να υπάρχει πολύ περιορισμένη κυκλοφορία του σε ελάχιστους κινηματογράφους. Μετά από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες να το λογοκρίνουν απαγορεύτηκε λίγα χρόνια μετά, ενώ τελικά κυκλοφόρησε κανονικά στο video για πρώτη φορά το 1999.

Παρόμοια αντιμετώπιση είχε και από άλλες χώρες, όπως Αυστραλία στην οποία κυκλοφόρησε τελικά το 1980, Σουηδία, Φινλανδία και Γερμανία.

Η ειρωνεία της αρρωστημένης αυτής σχέσης μεταξύ του TCM και των διάφορων κατά τόπους λογοκριτών ήταν ότι ο Tobe Hooper ποτέ δεν προσπάθησε να κάνει μια ταινία τόσο τρομακτική ώστε να σοκάρει. Αντίθετα, κυνήγησε ανεπιτυχώς το PG rating (το αντίστοιχο με το δικό μας «Απαραίτητη η γονική συναίνεση»), παρ’ όλες τις περικοπές που ο ίδιος έκανε στην ταινία. Αποτέλεσμα αυτών, πολλές από τις πιο δυνατές σκηνές του TCM να χαθούν για πάντα και απλά να εμφανίζονται πότε- πότε στα extras των διάφορων μοντέρνων εκδόσεων DVD, χωρίς όμως να εμφανίζονται σε κάποιο Director’s Cut.

Και τα υπόλοιπα είναι ιστορία, όπως λένε. Τουλάχιστον οι φίλοι του τρόμου μπορούν να νιώσουν ανακουφισμένοι που, έστω και 30 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, το TCM τελικά αναγνωρίστηκε σαν μια από τις πιο τρομακτικές, πρωτότυπες και αξεπέραστες ταινίες όλων των εποχών. Ο σκηνοθέτης του, Tobe Hooper, πάντως δεν κατάφερε ούτε καν να πλησιάσει την φανταστική ατμόσφαιρα παρακμής και αποσύνθεσης του TCM, ακόμα και όταν προσπάθησε με το TCM 2 να φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη κακογουστιάς, μαύρου χιούμορ και gore.

Και βέβαια, δεν είναι να αναρωτιέται κανείς γιατί συνέβη κάτι τέτοιο, μιας και η φανερή έλλειψη budget και ο διάχυτος ερασιτεχνισμός αποδείχτηκαν καταλύτες στο να δημιουργηθεί το νοσηρό και επιβλητικό κλίμα του TCM, κάτι που ούτε το TCM 2 κατάφερε παρόλο τον πολύ μεγάλο για ταινία τρόμου προϋπολογισμό του και τα γνωστά ονόματα, ούτε βέβαια το φτιασιδωμένο και περιποιημένο σύγχρονο remake.

Και οι δύο προαναφερόμενες ταινίες είχαν αναμφίβολα τη γοητεία τους, και πιθανότατα κάποιες πολύ καλές και δυνατές στιγμές, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι χωρίς το όνομα του εκκολαπτόμενου franchise του TCM δύσκολα θα ξεχώριζαν σε μια ήδη κορεσμένη σκηνή του τρόμου.

TCM Franchise

Μιλώντας για franchise, αξίζει κανείς να ρίξει μια ματιά στα νούμερα που δημοσιεύονται στο έγκυρο IMDb. Το TCM γυρίστηκε σε λιγότερο από ένα μήνα και στοίχισε περίπου 85.000 δολάρια, ενώ καθάρισε πάνω από 50 εκατομμύρια. Αντίστοιχα το πολυαναμενόμενο TCM 2 γυρίστηκε περίπου στον ίδιο χρόνο, με κόστος περίπου 5 εκατομμύρια, ενώ μέχρι σήμερα έχει καθαρίσει περίπου τα διπλάσια. Το σύγχρονο remake, το οποίο μάλιστα πήγε πολύ καλά εισπρακτικά, χρειάστηκε ένα υγιέστατο χολιγουντιανό budget της τάξης των 10 εκατομμυρίων.

Ορισμένοι αναγνώστες θα σκέφτονται ότι οι συντελεστές του αρχικού TCM σήμερα θα ζουν σε βίλες εκατομμυρίων δολαρίων στο Beverly Hills, με 5-6 σκυλιά Δαλματίας ο καθένας, υπηρετικό προσωπικό, πισίνες κλπ, κλπ. Όμως, όπως λέει ο Gunnar Hansen, ο άνθρωπος που υποδύθηκε τον Leatherface στην ιστορική πρώτη ταινία του ’74, ο ίδιος και πολλοί ακόμα από τους συντελεστές της ταινίας δεν πήραν μία!
Gunnar Hansen - Το αληθινό πρόσωπο του Leatherface.
Κάτι που μπορεί μεν να είναι άδικο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι ασυνήθιστο για παραγωγές χαμηλού προϋπολογισμού. Βλέπετε, με το που πήραν χαμπάρι τα διάφορα «όρνεα» της κινηματογραφικής βιομηχανίας τη δυναμική του TCM φρόντισαν να «γδύσουν» αυτούς που πραγματικά άξιζαν το κάτι παραπάνω και να καρπωθούν οι ίδιοι τα οφέλη ενός αναπτυσσόμενου χρυσωρυχείου.

No Money, No Glory
Που είναι τα λεφτά μου;
Ο ίδιος ο Hansen θυμάται, σε ένα άρθρο του το 1988 στο Αμερικάνικο fanzine τρόμου DEEP RED, ότι ο θόρυβος γύρω από την ταινία άρχισε στις ΗΠΑ λίγες μέρες μετά την πρώτη κυκλοφορία του, όταν ο κόσμος άρχισε να παραπονιέται ότι η ταινία δεν ήταν για R- Rating αλλά για "X". Κάπου εκεί, δηλώνει ο Hansen, όλοι πίστεψαν ότι η ταινία θα πήγαινε πολύ καλύτερα απ’ ότι περίμεναν, τουλάχιστον οικονομικά. Και πράγματι, άνθρωποι απ’ όλες τις ΗΠΑ έσπευσαν στα σινεμά για να δουν προς τι ο θόρυβος και το TCM άρχισε να εισπράττει χοντρά!

Όμως οι διάφοροι εμπλεκόμενοι είχαν άλλα σχέδια στο νου τους, και όταν η πολυπόθητη πρώτη επιταγή έφτασε στα χέρια του Gunnar Hansen ήταν για ένα ποσό λιγότερο από 50 δολάρια, την ώρα που πολλοί μιλούσαν για κέρδη της τάξης των 50 εκατομμυρίων!

Έτσι, όπως είθισται σε παρόμοιες περιπτώσεις, ο ένας άρχισε να κατηγορεί τον άλλο. Η εταιρία παραγωγής κατηγορούσε το διανομέα, ενώ οι ηθοποιοί και το συνεργείο κατηγορούσε την εταιρία παραγωγής. Έτσι, οι μηνύσεις άρχισαν να πέφτουν η μία μετά την άλλη, αλλά η ουσία είναι ότι ποτέ κανείς δεν έμαθε με σιγουριά τι έγιναν τα χρήματα, ή ακόμα και πόσα χρήματα έβγαλε συνολικά η ταινία.
Κάνει αυτή για τις νέες ταυτότητες;
Οπότε, οι συντελεστές αποφάσισαν ότι ήταν καλύτερο να ασχοληθούν με τα άλλα πλεονεκτήματα της φήμης που είχαν αποκτήσει, με πρώτο απ’ όλους τον Hansen που προσπάθησε να εκμεταλλευτεί το γεγονός ότι μπορούσε νόμιμα να αποκαλείται «ηθοποιός» και ίσως «film star». Τι έκανε; Φυσικά προσπάθησε να κάνει γνωριμίες με μέλη του αντίθετου φύλου.

Σε μια αρκετά αστεία ιστορία, ο Hansen θυμάται ότι μόλις η εκθαμβωτική κοπέλα άκουσε ότι ήταν από τους πρωταγωνιστές του TCM, αμέως ενδιαφέρθηκε προσκαλώντας μάλιστα τον Gunnar Hansen να πάνε να δουν μαζί την ταινία του. Φανταστείτε το ύφος του όταν μόλις τελείωσε η προβολή και κατευθύνθηκαν σπίτι της, του έκλεισε την πόρτα στη μούρη, δείχνοντας ξεκάθαρα ότι δεν της πολυάρεσε η ταινία!

Βίοι Αντίθετοι

Αντίθετα με τον Gunnar Hansen που προσπάθησε να προωθήσει την καριέρα αποβάλλοντας το alter ego του Leatherface που είχε άθελά του αποκτήσει, παρόλο που ενσάρκωσε το συγκεκριμένο χαρακτήρα μόνο στην πρωτότυπη ταινία του 1974, ο σκηνοθέτης Tobe Hooper γνώρισε την καθολική αναγνώριση από την Αμερικάνικη κινηματογραφική κοινωνία, που του έδωσε πάμπολλες ευκαιρίες να αποδείξει το ταλέντο του μετά το «σεισμό» που προκάλεσε με το TCM.

Τα EATEN ALIVE και THE FUNHOUSE που ακολούθησαν προσπάθησαν κάπως να επαναλάβουν το TCM τόσο ατμοσφαιρικά όσο και θεματολογικά, αλλά με πολύ μικρότερη επιτυχία, ενώ το οικογενειακό υπερφυσικό θρίλερ POLTERGEIST του 1982 σε παραγωγή του Steven Spielberg έγινε τεράστια επιτυχία και εκτόξευσε τον Hooper στην κορυφή του Αμερικάνικου star system. Είχε πλέον καθιερωθεί ως εμπορικότατος και υψηλά αμειβόμενος σκηνοθέτης.

Κρίμα για τον ίδιο και τη σκηνή του τρόμου που δεν βρήκε ποτέ την αρχική του φόρμα. Αντίθετα προχώρησε σε όλο και πιο εμπορικά μονοπάτια με την παταγώδη εμπορική αποτυχία του LIFEFORCE το 1985, με ένα μικρό διάλειμμα μόνο το 86 που γύρισε το αμφιλεγόμενο THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2, που όμως παρέδωσε κάποια από τα αγαθά στους φίλους του Hooper που περίμεναν κάτι πραγματικά καλό από το EATEN ALIVE του 1977.

TCM 2, 3 και THE NEXT GENERATION

Bridget Jones: The Beginning
Ο Gunnar Hansen δήλωσε προ δεκαετίας σε συνέντευξή του στον Βρετανό αρθρογράφο Gavin Baddeley ότι το βασικό πρόβλημα του TCM 2 ήταν ότι έδωσε περισσότερη ανθρώπινη υπόσταση στον Leatherface απ’ ότι έπρεπε, με αποτέλεσμα να μειωθεί η επίδραση που είχε η εμφάνισή του στους θεατές. Ο Leatherface είχε αποκτήσει τη φήμη που του άξιζε ακριβώς επειδή ήταν απάνθρωπος και αδυσώπητος. Στο TCM 2 ο Hooper προτίμησε να τον βάλει να παλεύει με την σκοτεινή (ή φωτεινή) ανθρώπινη πλευρά του, και τον πρωταγωνιστικό ρόλο ανέλαβε ο «πολύς» Dennis Hopper, μειώνοντας το ενδιαφέρον για τον Leatherface.

Στο TCM 3, το κακό παράγινε, με τον Leatherface να βγάζει μέχρι και τη μάσκα του, γκρεμίζοντας τον μύθο που μέχρι τότε πάλευε να συντηρηθεί ζωντανός, ενώ το THE NEXT GENERATION ουσιαστικά αξίζει να μένει στη μνήμη μόνο για το ότι ήταν η πρώτη ταινία της Renιe Zellweger και του Matthew McConaughey, παρόλο που το όνομα του Kim Henkel βρίσκεται στα credits και μάλιστα στη σκηνοθεσία.

TCM – The Future
Η πεντάδα της νίκης.
Δε νομίζουμε ότι υπάρχει ούτε μία στο εκατομμύριο να μην πάει καλά εισπρακτικά το TCM: THE BEGINNING το οποίο όπου να ‘ναι θα προβληθεί και στη χώρα μας. Η αλόγιστη σπατάλη της παραγωγού εταιρίας σε διαφήμιση σχεδόν εγγυώνται κάτι τέτοιο, όμως το πραγματικό ερώτημα που πλανάται στα χείλη των φίλων του κλασσικού πρώτου και αξεπέραστου TCM είναι αν θα μείνει πιστό στην ιστορία και στην κληρονομιά του, ή απλά θα είναι μια ακόμα ταινιούλα της σειράς με έναν τύπο που κρατάει αλυσοπρίονο και κυνηγάει όμορφες φοιτητριούλες;» όπως ήταν άλλωστε και το σύγχρονο remake του 2003.

Καλό είναι να δούμε πώς ακριβώς δημιουργήθηκε ο Leatherface, αλλά τελικά είναι κάτι απαραίτητο για τη συνέχιση του θρύλου του TCM; Ρητορικό το ερώτημα, γιατί χωρίς αμφιβολία αν τα νούμερα είναι καλά, ο Leatherface μάλλον θα γίνει κάτι σαν τον Jason και τον Freddy. Από τη μία αυτό είναι κάτι σαν δικαίωση για μια ταινία που η ιστορία δεν της συμπεριφέρθηκε όπως έπρεπε, αλλά από την άλλη η παρακμή που σηματοδοτήθηκε από το TCM 3 έρχεται με γοργούς ρυθμούς.

Δεν υπάρχουν σχόλιασμοί για αυτό το νέο.


Σχολιάστε αυτό το νέο.



Login Username:

Password:



Login with facebook Δεν είστε μέλος; Γραφτείτε εδώ!

Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
corner © 2006-2024 b-movies.gr - Copyright notice - User Agreement - Privacy Policycorner
Created by thanpa