Για την επιρροή των στούντιο της Hammer στο παγκόσμιο σινεμά τρόμου δεν νομίζω ότι έχει κανείς να πει κάτι που δεν έχει ήδη ειπωθεί πάμπολλες φορές. Η Βρετανική εταιρία έθεσε νέα στάνταρντς στον γοτθικό τρόμο και μαζί με τον Mario Bava και τον Roger Corman ουσιαστικά εφηύραν το συγκεκριμένο είδος. Όμως η δραστηριότητα της άρχισε να φθίνει μετά τα μέσα της δεκαετίας του 70, που το σινεμά τρόμου είχε αρχίσει προ πολλού να αλλάζει στυλ και να γίνεται πιο ρεαλιστικό και πιο βίαιο, ελέω Ιταλικών giallo, Dario Argento, των slasher και του George Romero μεταξύ πολλών άλλων. Η εμμονή της Hammer στα κλασικά θέματα βαμπιρισμού και μαγείας που την καθιέρωσαν έκανε τις σύγχρονες δημιουργίες τους να μοιάζουν ολίγον τι παρωχημένες εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις.
Εκεί που φαινόταν πως ό,τι είχε να δώσει η αγαπημένη εταιρία μέχρι τότε το έδωσε, ήρθαν ο παραγωγός Roy Skeggs με δραστηριότητα στις μεταγενέστερες ταινίες της Hammer μαζί με τον τηλεοπτικό παραγωγό David Reid και τον άγνωστο την εποχή Brian Lawrence και έκαναν την ιστορική μεταπήδηση στην TV με την θρυλική πλέον τηλεοπτική σειρά HAMMER HOUSE OF HORROR. Η Hammer σε συνεργασία με τις εταιρίες Chips Productions και τον παρουσιαστή Jack Gill που πήρε το αρχικό credit σε κάθε επεισόδιο, την Cinema Arts International και την τηλεοπτική ITC απέκτησε το παλιό αρχοντικό Hampden House στο Buckinghamshire στο κέντρο της Αγγλίας και άρχισε τα γυρίσματα. Η σειρά έτρεξε το 1980 και για μία μόλις σεζόν 13 επεισοδίων των 51 περίπου λεπτών και έγραψε άλλη μια χρυσή σελίδα στον ατελείωτο κατάλογο επιτυχιών της Hammer βάζοντας την ξανά έστω και με τηλεοπτικό στυλ στον παγκόσμιο χάρτη του σινεμά μυστηρίου και τρόμου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Χαρακτηριστικά όλων των επεισοδίων της σειράς ήταν η απομάκρυνση από το γοτθικό στυλ κλασικού τρόμου που χαρακτηρίζει το σύνολο του έργου της Βρετανικής εταιρίας και που έμοιασε παρωχημένο στις μεταγενέστερες ταινίες, η επιμονή σε στοιχεία σασπένς και μυστηρίου και υψηλή ποιότητα στα σενάρια που ήταν φανερή ακόμα και στα λιγότερο επιτυχημένα επεισόδια. Ατμόσφαιρα υπήρχε σε κάθε επεισόδιο, όπως και κοντρολαρισμένο gore και γυμνό με ορισμένα να τα περιέχουν σε εντυπωσιακό βαθμό για τηλεοπτικές παραγωγές. Επίσης στα 13 επεισόδια κανείς θα βρει αρκετά γνωστούς ως και πασίγνωστους συντελεστές και ηθοποιούς, ο κάθε ένας από τους οποίους είτε ήταν αναγνωρίσιμο όνομα στη Βρετανική σκηνή της εποχής, είτε είχε συμμετοχή στην πλούσια κληρονομιά της Hammer από το παρελθόν.
Στις μέρες μας το HAMMER HOUSE OF HORROR μπορεί να βρεθεί σε δύο στάνταρ εκδόσεις DVD, την Βρετανική και την Αμερικάνικη, που πάντως απλώς περιέχουν τα επεισόδια με κάποια υποτυπώδη extras κειμένου. Η πολυαναμενόμενη έκδοση σε special edition δεν έχει έρθει μέχρι σήμερα (Ιούλιος 2012) όταν και η Αμερικάνικη εταιρία Synapse films ανακοίνωσε την κυκλοφορία της Απόλυτης Συλλεκτικής Έκδοσης της σειράς με full uncut remastered εικόνα και πλήθος extras. Η συγκεκριμένη κυκλοφορία αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμη για προπαραγγελία και θα κυκλοφορήσει στα καταστήματα DVD των ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2012.
Προβλέψιμα, στη χώρα μας δεν υπήρξε ποτέ κάποια έκδοση, ούτε ακόμα και σε VHS στην χρυσή εποχή του (τουλάχιστον απ’ όσο θυμάμαι), αλλά πάντως τα επεισόδια είχαν προβληθεί στην κρατική τηλεόραση στο παρελθόν χωρίς ιδιαίτερη διαφήμιση και προβολή. Πάντως γενικά είναι πολύ δύσκολο να εντοπίσει κανείς τη σειρά στην TV σε ολόκληρο τον κόσμο
Υπόθεση: Η ζωή ενός ιδιόρρυθμου συνθέτη που ζει με τη γυναίκα του σε μια απομονωμένη φάρμα αναστατώνεται όταν δέχεται την επίσκεψη μιας σατανικής μάγισσας από το 17ο αιώνα η οποία ταξίδεψε στο χρόνο για να γλιτώσει το κάψιμο στην πυρρά στο οποίο είχε καταδικαστεί στην εποχή της.
Σχόλια: Αυτό ήταν το πρώτο επεισόδιο που προβλήθηκε στην Βρετανική TV από το HAMMER HOUSE OF HORROR, και ενώ δεν είναι από τα καλύτερα της σειράς δίνει τον τόνο για αυτά που θα ακολουθήσουν. Η υπόθεση αν και κάπως τυπική έχει σίγουρα το ενδιαφέρον της, ενώ η σκηνοθεσία του βετεράνου Don Leaver έχει ρυθμό και ατμόσφαιρα. Τα επεισόδιο περιέχει αρκετές δόσεις βίας και γυμνού που έγιναν ο κανόνας στα περισσότερα επεισόδια και έκαναν τα τηλεοπτικά κανάλια της εποχής και τις πρώτες κυκλοφορίες σε VHS να λογοκριθούν, ιδίως στις ΗΠΑ.
Υπόθεση: Μια δημοσιογράφος αναλαμβάνει να ερευνήσει ένα ιδιόρρυθμο γκρουπ αδυνατίσματος συμμετέχοντας στις δραστηριότητες τους, όμως βρίσκεται σε θανάσιμο κίνδυνο όταν ένα από τα μέλη με το οποίο είχε συνάψει σχέση πεθαίνει κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες και στην κηδεία του ανακαλύπτει μια μυστηριώδη συνομωσία.
Σχόλια: Ουσιαστικά αυτό είναι το πρώτο επεισόδιο της σειράς που δείχνει τις πραγματικές δυνατότητές της, συνδυάζοντας με απόλυτη επιτυχία μυστήριο, σασπένς, μαύρο χιούμορ και τρόμο. Το σενάριο είναι από τα κορυφαία γεμάτο ευρηματικές σκηνές και γυρίσματα της πλοκής.
Υπόθεση: Ένας μεσήλικας μεσίτης υποφέρει από απίστευτα ρεαλιστικά όνειρα τα οποία πιστεύει ότι γίνονται πραγματικότητα αναστατώνοντας την μέχρι τότε ρουτινιάρικη ζωή του.
Σχόλια: Η παρουσία του αγαπημένου Denholm Elliott κυριαρχεί σε αυτή την ιστορία μυστηρίου που βασίζεται σε ακόμα ένα ευρηματικό σενάριο που βλέπει το θέμα των ονείρων που γίνονται πραγματικότητα από μια πρωτότυπη οπτική γωνία. Το επεισόδιο έχει τρομερό ενδιαφέρον, αγωνία και αρκετό μαύρο χιούμορ ενώ οι ερμηνείες όλων των πρωταγωνιστών είναι πρώτης γραμμής.
4. GROWING PAINS
Σκηνοθεσία: Francis Megahy Σενάριο: Nicholas Palmer Πρωταγωνιστές:Barbara Kellerman, Gary Bond, Norman Beaton, Tariq Yunus, Matthew Blakstad
Υπόθεση: Ένα ζευγάρι διπλωματών υιοθετεί ένα μικρό αγόρι μετά τον ξαφνικό θάνατο του γιου τους, όμως το πνεύμα του επιστρέφει και στοιχειώνει τη ζωή τους.
Σχόλια: Σίγουρα όχι από τα καλά επεισόδια, το GROWING PAINS έχει το ενδιαφέρον του, αλλά τόσο από πλευράς σεναρίου όσο και ερμηνειών είναι κάτω από το αναμενόμενο επίπεδο της σειράς. Πάντως έχει ανατριχιαστικές σκηνές ενώ ο μικρός Matthew Blakstad βάζει τα γυαλιά στους υπόλοιπους με την ερμηνεία του, αλλά σε γενικές γραμμές είναι από τα πιο αδύναμα επεισόδια, αν όχι το πιο αδύναμο.
5. THE HOUSE THAT BLED TO DEATH
Σκηνοθεσία: Tom Clegg Σενάριο: David Lloyd Πρωταγωνιστές: Nicholas Ball, Rachel Davies, Brian Croucher, Patricia Maynard, Milton Johns
Υπόθεση: Μια φτωχή τριμελής οικογένεια μετακομίζει σε ένα σπίτι όπου στο παρελθόν είχαν λάβει χώρα αποτρόπαιοι φόνοι από τους προηγούμενους ένοικους. Καθώς προσπαθούν να το ανακαινίσουν αρχίζουν να συμβαίνουν διάφορα ανεξήγητα γεγονότα.
Σχόλια: Η τυπική ιστορία του THE AMITYVILLE HORROR ανακαλύπτεται ξανά σε αυτό το επεισόδιο που αν και δεν συγκαταλέγεται στο top 5 της σειράς, σίγουρα είναι τεράστια βελτίωση από το προηγούμενο. Το επεισόδιο έχει όση δράση, αγωνία, τρόμο και μυστήριο θα μπορούσε να ζητήσει κανείς και αν υπήρχε κάποιο πιο αναγνωρίσιμο όνομα στα credits ίσως να είχε γίνει κλασικό. Γενικά πάντως πολύ καλό.
6. CHARLIE BOY
Σκηνοθεσία: Robert Young Σενάριο: Bernie Cooper, Francis Megahy Πρωταγωνιστές: Leigh Lawson, Angela Bruce, Marius Goring, Frances Cuka, David Healy
Υπόθεση: Μια Αφρικανική κούκλα βουντού γίνεται η αιτία για να αναστατωθεί η ζωή μιας παρέας ανθρώπων με ολέθρια αποτελέσματα.
Σχόλια: Άλλη μια κλασική θεματολογία του σινεμά τρόμου, που όμως δίνεται με περισσότερη πειστικότητα και ρεαλισμό από άλλες αντίστοιχες παραγωγές, όπως εκείνη την ιστορία στο πασίγνωστο TRILOGY OF TERROR (1975), που πάντως φαίνεται να έχει επηρεάσει το σενάριο των Bernie Cooper και Francis Megahy. Καλός χαβαλές, γρήγορος ρυθμός και απρόβλεπτο φινάλε είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά αυτού του επεισοδίου.
7. THE SILENT SCREAM
Σκηνοθεσία:Alan Gibson Σενάριο: Francis Essex Πρωταγωνιστές:Peter Cushing, Brian Cox, Elaine Donnelly, Antony Carrick
Υπόθεση: Ένας πρώην τρόφιμος πιάνει δουλειά στο απομακρυσμένο μαγαζί κατοικίδιων ενός παράξενου ερημίτη, αλλά όταν αποφασίζει να το ληστέψει ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης του επιφυλάσσει μια θανάσιμη έκπληξη.
Σχόλια: Κατά γενική ομολογία πρόκειται για το κορυφαίο επεισόδιο ολόκληρης της σειράς, μια γνώμη με την οποία μάλλον συμφωνώ. Η παρουσία του μέγιστου Peter Cushing είναι επιβλητική όπως πάντα, ενώ το σενάριο τσακίζει κόκαλα από όποια πλευρά και να το δει κανείς. Άξιος συμπαραστάτης του Cushing ο αναγνωρίσιμος Brian Cox και η Elaine Donnelly. Προσωπικά θεωρώ ότι και μόνο γι αυτό το επεισόδιο αξίζει κανείς να αποκτήσει ολόκληρη τη σειρά.
8. CHILDREN OF THE FULL MOON
Σκηνοθεσία: Tom Clegg Σενάριο: Murray Smith Πρωταγωνιστές: Christopher Cazenove, Celia Gregory, Dianna Dors, Robert Urquhart, Jacob Witkin
Υπόθεση: Ένα παντρεμένο ζευγάρι χάνεται στο δάσος και καταλήγει σε μια απομονωμένη έπαυλη στην οποία κατοικούν μια ηλικιωμένη γυναίκα μαζί με 8 παιδιά τα οποία κρύβουν ένα θανάσιμο μυστικό.
Σχόλια: Αν και προβλέψιμο σεναριακά, αυτό ίσως είναι το πιο πλούσιο σε ατμόσφαιρα επεισόδιο ολόκληρης της σειράς και ασχολείται με το μύθο του λυκάνθρωπου. Παράλληλα, μάλλον πρόκειται για το μοναδικό επεισόδιο που κατατάσσεται καθαρά στο είδος του τρόμου σε ολόκληρο το HAMMER HOUSE OF HORROR. Ο πρωταγωνιστής Christopher Cazenove δίνει ως συνήθως μιας πρώτης γραμμής ερμηνεία ενώ υπάρχουν και στοιχεία μαύρου χιούμορ που κάπως ελαφραίνουν την εντυπωσιακά σκοτεινή ατμόσφαιρα. Προσωπικά το βάζω μέσα στα αγαπημένα μου της σειράς.
9. CARPATHIAN EAGLE
Σκηνοθεσία: Francis Megahy Σενάριο: Bernie Cooper, Francis Megahy Πρωταγωνιστές:Anthony Valentine, Suzanne Danielle, Sian Phillips, Barry Stanton
Υπόθεση: Ένας αστυνομικός αναλαμβάνει να εξιχνιάσει μια σειρά φόνων τα θύματα των οποίων βρίσκονται με ξεριζωμένες τις καρδιές.
Σχόλια: Πρόκειται για ένα επεισόδιο μυστηρίου στο οποίο η αστυνομική έρευνα έχει τον πρώτο λόγο, αλλά την ίδια στιγμή είναι εμπλουτισμένο με αρκετό gore και γυμνό ώστε να μην αφήσει κανέναν ανικανοποίητο. Πολύ καλές ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές και ένα απρόβλεπτο φινάλε συνθέτουν ένα από τα πολύ καλά επεισόδια της σειράς
Υπόθεση: Ένας άντρας αγοράζει σε πλειστηριασμό έναν αποκρυφιστικό καθρέφτη ο οποίος γίνεται στόχος από μια αίρεση σατανιστών και προσπαθεί να γλιτώσει μια νεαρή γυναίκα από τον σατανικό αρχηγό της.
Σχόλια: Το πρώτο επεισόδιο τη σειράς με θέμα το σατανισμό είναι μια άνιση προσπάθεια που ενώ ξεκινάει με μεγάλες προσδοκίες, κάπου στο μέσο τα χαλάει για να επιστρέψει με ένα εντυπωσιακό φινάλε. Οι επιρροές από κλασικές ταινίες της Hammer όπως τα THE DEVIL RIDES OUT και TO THE DEVIL A DAUGHTER είναι ξεκάθαρες, ενώ παρά τις σεναριακές ατέλειες το όλο θέαμα είναι αρκετά καλό. Σ’ αυτό βοηθούν και οι ερμηνείες όλων σχεδόν των πρωταγωνιστών και ιδίως του John Carson στο ρόλο του σατανικού υπνωτιστή.
Υπόθεση: Μια γυναίκα με σοβαρά ψυχολογικά προβλήματα σκοτώνει έναν εισβολέα που προσπαθεί να την βιάσει βρισκόμενη στην απομονωμένη εξοχική κατοικία μαζί με τον σύντροφο της, αλλά το πνεύμα του νεκρού επιστρέφει από τον τάφο για να τη στοιχειώσει.
Σχόλια: Λογικά μαζί με το GROWING PAINS, το συγκεκριμένο είναι από τα πιο αδύναμα της σειράς και γενικά μοιάζει αταίριαστο με το όλο κλίμα της. Προβλέψιμο και ευκαιριακό σενάριο, εκνευριστικά κακές ερμηνείες, ιδίως από την Αμερικανίδα Kathryn Leigh Scott και αταίριαστο χιούμορ συνθέτουν ίσως την χειροτερη στιγμή του HAMMER HOUSE OF HORROR. Αν πρέπει κανείς να εξαιρέσει ένα επεισόδιο από τα δεκατρία, μάλλον αυτό είναι το καταλληλότερο
12. THE TWO FACES OF EVIL
Σκηνοθεσία:Alan Gibson Σενάριο: Ranald Graham, Gerald Savory Πρωταγωνιστές: Anna Calder-Marshall, Gary Raymond, Paul Hawkins, Pauline Delaney, Philip Latham
Υπόθεση: Μια οικογένεια ταξιδεύοντας με το αυτοκίνητο παίρνουν μαζί έναν μυστηριώδη άνδρα που κάνει ωτοστόπ και μπλέκει σε έναν εφιάλτη καθώς ο τύπος προκαλεί ατύχημα το οποίο τους στέλνει στο τοπικό νοσοκομείο, με τον σύζυγο να βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση.
Σχόλια: Προσωπικά θεωρώ το συγκεκριμένο επεισόδιο το καλύτερο μαζί με το THE SILENT SCREAM. Το σενάριο είναι εκπληκτικό, γεμάτο εκπλήξεις και ανατροπές, η ατμόσφαιρα εφιαλτική και το τρομόμετρο χτυπάει κόκκινο. Όλοι οι πρωταγωνιστές δίνουν τα ρέστα τους παρόλο που δεν είναι τόσο αναγνωρίσιμα ονόματα και γενικά το επίπεδο είναι πολύ υψηλό, όπως αξίζει στην σειρά. Σούπερ!
13. THE MARK OF SATAN
Σκηνοθεσία: Don Leaver Σενάριο: Don Shaw Πρωταγωνιστές:Peter McEnery, Georgina Hale, Emrys James, Anthony Brown, Conrad Phillips, Anne Dyson
Υπόθεση: Ένας υπάλληλος νεκροτομείου που ζει με τη μητέρα του βλέπει παντού τον αριθμό 9, κάτι που τον κάνει να πιστεύει ότι οι γύρω του συνωμοτούν εναντίον του.
Σχόλια: Το τελευταίο επεισόδιο του HAMMER HOUSE OF HORROR είναι μάλλον και το πιο παράξενο και άνισο απ’ όλα. Ενώ σεναριακά έχει μεγάλο ενδιαφέρον και ευρηματικότητα, στην πορεία κάπου το χάνει και δεν απογειώνεται στα επίπεδα που θα μπορούσε. Σε κάθε περίπτωση πάντως πρόκειται για ένα άξιο και απόλυτα ταιριαστό τελείωμα σε μια εκπληκτική σειρά Κατάταξη επεισοδίων με σειρά προτίμησης του γράφοντα:
THE SILENT SCREAM THE TWO FACES OF EVIL CHILDREN OF THE FULL MOON THE 13TH REUNION RUDE AWAKENING CARPATHIAN EAGLE THE HOUSE THAT BLED TO DEATH GUARDIAN OF THE ABYSS THE MARK OF SATAN WITCHING TIME CHARLIE BOY GROWING PAINS VISITOR FROM THE GRAVE