b-movies.gr - horror : sci-fi : exploitation : fantasy
Home
b-mission
b-news
b-movies
b-people
b-άρθρα
b-TV
b-events
Polls
Επικοινωνία
Φιλικά sites
Links
Search
Αναζητηση για:

Στην κατηγορία:


Valid XHTML 1.0 Transitional

horror : sci-fi : exploitation : fantasy

Οικογενειακές Υποθέσεις - Αφιέρωμα στις Φονικές Οικογένειες του Σινεμά Τρόμου
Οικογενειακές Υποθέσεις - Αφιέρωμα στις Φονικές Οικογένειες του Σινεμά Τρόμου


01/10/2006 18:53


Σκεφτήκατε ποτέ το ενδεχόμενο να είχατε γεννηθεί σε μια οικογένεια σαν αυτή του "THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE"; Αν ναι, σίγουρα θα συμφωνήσετε ότι σε μια τέτοια περίπτωση τα γαστρονομικά σας γούστα ίσως να ήταν τελείως διαφορετικά απ’ ότι είναι τώρα! Το ίδιο ισχύει και για την ψυχαγωγία σας, καθώς αντί να πηγαίνετε π.χ. σινεμά, η πιθανότητα να γδάρετε ζωντανό έναν απρόσκλητο επισκέπτη στο σπίτι σας και να φορέσετε το δέρμα του σαν μάσκα μάλλον θα φάνταζε περισσότερο ελκυστική!
THE DEVIL'S REJECTS - Ελπίζω να μην σκότωσες τον οδοντίατρο!
Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία στη χώρα μας τ του remake του THE HILLS HAVE EYES είπαμε εδώ στο b-movies ότι ήρθε η ώρα να κάνουμε ένα μικρό αφιερωματάκι στις ταινίες στις οποίες ο τρόμος πηγάζει από τον κυρίαρχο κοινωνικό θεσμό με τον οποίο η ανθρωπότητα προοδεύει και ευημερεί από την αρχή της ιστορίας, το θεσμό της οικογένειας.

Ο mainstream κινηματογράφος του Χόλυγουντ έχει πάμπολλες φορές ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα σε κλασσικές ταινίες όπως το αλησμόνητο CHINATOWN του Pollanski και την άτυπη συνέχειά του με το THE TWO JAKES του Jack Nicholson. Άλλα παραδείγματα γνωστών τέτοιων ταινιών περιλαμβάνουν την κωμική τηλεοπτική σειρά MARRIED WITH CHILDREN, με την παρανοϊκή αλλά κάποια εποχή αγαπημένη και στη χώρα μας οικογένεια των Bundy, το πιο πρόσφατο AMERICAN BEAUTY, το SERIAL MOM με την Cathleen Turner και πολλά άλλα.

Μετά το αθάνατο PSYCHO του Hitchcock, το θέμα των αφύσικων οικογενειών με σοβαρές (και πολλές φορές θανατηφόρες) δυσλειτουργίες άρχισε να κάνει την εμφάνισή του στο σινεμά τρόμου όλο και περισσότερο. Η συντριπτική πλειοψηφία περιγράφει φανταστικά γεγονότα, που όμως προέρχονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από πραγματικά περιστατικά που θέλουμε ή όχι, έχουν συμβεί και έχουν καταγραφεί.

Οι Λόφοι Έσταξαν Αίμα


Μια από τις πιο αντιπροσωπευτικές τέτοιες υποθέσεις είναι του Σκωτσέζου Sawney Bean, που γεννήθηκε στα τέλη του 13ου αιώνα σε μια περιοχή κοντά στο Εδιμβούργο. Γιος σκληροτράχηλου εργάτη, έφυγε από το σπίτι μαζί με την ερωμένη του και μετά το γάμο τους μετακόμισαν σε μια μεγάλη σπηλιά κοντά στη θάλασσα, μακριά από τον πολιτισμό. Εκεί το ζευγάρι βρήκε την ησυχία του και στην διάρκεια των 25 χρόνων διαμονής στη σπηλιά άρχισε να επιδίδεται σε αχαλίνωτο σεξ, με αποτέλεσμα με την πάροδο των χρόνων το ζευγάρι να αποκτήσει πολλά παιδιά, που έμεναν μαζί τους στη σπηλιά μακριά από κάθε είδους κοινωνική επαφή. Η αιμομιξία, φυσικά ήταν στην ημερήσια διάταξη, και έτσι η…ευτυχισμένη οικογένεια μεγάλωνε ακόμα περισσότερο.
Ο Shawney Bean έξω απ' την οικογενειακή σπηλιά
Φυσιολογικά, η τροφή ήταν ένα ζήτημα για την οικογένεια των Bean, αλλά η λύση ήρθε από τους ανυποψίαστους περαστικούς. Οι Bean έστηναν ενέδρες, λήστευαν και σκότωναν όποιον έκανε το λάθος να βρίσκεται κοντά στη σπηλιά, πρώτα- πρώτα για να κρατήσουν τον τόπο διαμονής τους μυστικό, και δεύτερον για την ικανοποίηση των βιολογικών τους αναγκών . Προβλέψιμα, τα πτώματα τεμαχίζονταν, και αποθηκεύονταν για…σίτεμα, μέχρι την στιγμή που οι Bean θα τα χρησιμοποιούσαν για την τροφή αυτών και των παιδιών τους. Σύμφωνα με ιστορικές μαρτυρίες της εποχής, το ζευγάρι μαζί με την πλέον 50μελή οικογένειά του σκότωσε πάνω από 1000 άτομα μέσα στα 25 χρόνια της απομόνωσής τους, μέχρι τη στιγμή που ανακαλύφθηκαν από τις αρχές και εκτελέστηκαν χωρίς δισταγμό, με ένα τρόπο εξίσου βάρβαρο με τη ζωή τους.

Η ιστορία του Shawney Bean δεν θα μπορούσε να ξεφύγει από τη σκηνή του τρόμου, και ενέπνευσε μια από τις κλασσικότερες ταινίες του είδους, το THE HILLS HAVE EYES (1977) του Wes Craven . Ο τελευταίος, που είχε κάνει το χώρο του σινεμά να βουίξει λίγα χρόνια πριν με το LAST HOUSE ON THE LEFT στο οποίο μάλιστα προσπάθησε να δώσει στην παρέα του Krug και των υπόλοιπων βιαστών- δολοφόνων την αίσθηση της απόλυτης αντί- οικογένειας, εμφανίζεται αρκετά συγκρατημένος και δεν εκμεταλλεύεται στο έπακρο την φρικιαστική ιστορία του Shawney Bean, περιορίζοντας τους κακούς του σε μόλις 7, με ηγέτη τον μπαμπά Jupiter και τη σύντροφό του Μαμά. Με πιο αξιομνημόνευτη φάτσα τον Pluto (Michael Berryman), η συγκεκριμένη οικογένεια ναι μεν τρομάζει, αλλά δεν τρομοκρατεί το κοινό όσο θα περίμενε κανείς, και δεδομένων των γεγονότων τα οποία την ενέπνευσαν. Ο Craven προτιμάει να αφήσει έξω στοιχεία όπως η αιμομιξία και οι γραφικές σκηνές gore και επικεντρώνεται στην ένταση του κυνηγιού και στην αποτύπωση των συναισθημάτων των πρωτευουσιάνων που βρίσκονται σχεδόν αβοήθητοι, κυριολεκτικά εκτός έδρας.

Αν και ο τρόμος και η αίσθηση απειλής του THE HILLS HAVE EYES πηγάζει κυρίως από τις διατροφικές συνήθειες των βουνίσιων, που φυσιολογικά είναι κανίβαλοι, ο Craven προτιμάει να αφήνει να εννοηθούν οι περισσότερες αποτρόπαιες πράξεις τους, παρά να επιδοθεί σε απαρίθμηση σκηνών σπλάτερ. Κάτι μου λέει πως, όπως και στο αντίστοιχο του TCM, το μοντέρνο remake της ταινίας όλο και κάτι παραπάνω θα έχει να μας προσφέρει απ’ αυτή την άποψη!
Μια ευτυχισμένη οικογένεια
Πάντως, το THE HILLS HAVE EYES φροντίζει να αποδώσει τους στενούς οικογενειακούς δεσμούς μεταξύ των κανίβαλων, αφήνοντας να εννοηθεί πώς ότι και να γίνει, όπως και να είναι το πράγμα, η οικογένεια είναι κάτι ιερό, ακόμα και ανάμεσα σε αποκτηνωμένες καρικατούρες ανθρώπων, όπως είναι η εν λόγω οικογένεια. Τι να κάνουμε, το αίμα νερό δεν γίνεται!

Μάσκα Περιποίησης Προσώπου;


Οι στενές σχέσεις ανάμεσα στις αφύσικες αυτές οικογένειες είναι επίσης φανερές και στο πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα ταινίας με τέτοια θεματολογία.
Η ταινία που άρχισε τα πάντα
Το 1974 ο Tobe Hooper γύρισε μια από τις, κατά γενική ομολογία, καλύτερες ανεξάρτητες Αμερικάνικες ταινίες τρόμου όλων των εποχών, το "THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE", επηρεασμένος από την πραγματική ιστορία του διαβόητου μανιακού δολοφόνου Ed Gein.

Ο τελευταίος κύριος είχε φροντίσει να μην αποχωριστεί ποτέ την αγαπημένη του μητέρα, ακόμα και μετά το θάνατό της, κρατώντας το σε αποσύνθεση πτώμα της στο σπίτι. Βρίσκοντας χρόνο από τις οικογενειακές τους συζητήσεις, φρόντιζε κάθε τόσο να της φέρνει και…παρέα, στην αρχή από το νεκροταφείο της γειτονιάς, αλλά αργότερα απαγάγωντας και σκοτώνοντας γυναίκες της περιοχής.

Πριν από το TCM υπήρξαν τα THREE ON A MEATHOOK και DERANGED, που ήταν άμεσα επηρεασμένα από την υπόθεση του Ed Gein, με το τελευταίο μάλιστα να θεωρείται ως η πιο πιστή μεταφορά της ζωής του διαβολικού Ed. Κανένα από τα δύο, όμως δεν προσέθεσε έμφαση στα της οικογένειας.
Ed Gein
Πρώτο το TCM εισήγαγε την υπολειτουργούσα οικογένεια στην ιστορία του Ed Gein, με εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Ποιος δε θυμάται, άραγε, την πρώτη οικογενειακή συγκέντρωση στο σπίτι του Leatherface, όπου η κακόμοιρη Marilyn Burns έχει την πρώτη της γνωριμία με τον μουμιοποιημένο αλλά αεικίνητο παππού και τα νεκρά θηλυκά της οικογένειας τα οποία με ευλάβεια συντηρούσαν οι άνδρες; Αυτό ίσως είναι ένα από τα λίγα στοιχεία πραγματικής ομοιότητας με την υπόθεση του Ed Gein στην συγκεκριμένη ταινία, η οποία όμως εξερεύνησε πολλά περισσότερο φρικαλέα μονοπάτια απ΄ ότι το DERANGED.

Και ναι μεν, στην κλασσική ταινία του Hooper δεν έχουμε ξεκάθαρη πληροφόρηση για τις επαγγελματικές και άλλες συνήθειες της οικογένειας, κάτι όμως που γίνεται πρώτο θέμα στο παλαβό, αλλά παρεξηγημένο από κοινό και κριτικούς, δεύτερο μέρος, όπου ο Hooper μας εξηγεί με λεπτομέρεια για ποιο λόγο ο Leatherface και τα άλλα παιδιά επιδίδονται σε απαγωγές και φόνους αθώων περαστικών. It’s strictly business! Όπως είπε και ο «Μάγειρας» στο πρώτο μέρος, «Απλά δεν μπορώ να βρω ευχαρίστηση στο να σκοτώνω. Είναι ορισμένα πράγματα που πρέπει κανείς να κάνει, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει και να του αρέσουν!». Σίγουρα, όμως, ο Leatherface και ο αδελφός του δεν συμφωνούν με αυτό!

Στο TCM 2, ο Hooper- εκτός από τις αναμενόμενες σκηνές σπλάτερ- φροντίζει επίσης να αποδώσει σε κάποιο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο η οικογένεια των Hewitt αντιμετωπίζεται από την υπόλοιπη κλειστή κοινωνία μέσα στην οποία δρούσαν. Η λογική «κάνε ότι θέλεις, αρκεί να είναι μακριά μου» κυριαρχεί, μιας και οι ντόπιοι δεν πολυασχολούνται με την πηγή του κρέατος των Hewitt, αρκεί οι πωλήσεις να είναι σε καλό επίπεδο!

Αυτό το όραμα του Hooper (αλλά και του Wes Craven) για τον Αμερικάνικο νότο και γενικά την Αμερικάνικη επαρχία, που παρουσιάζεται ως άντρο ψυχοπαθών, παρηκμασμένων ημί-ανθρώπινων πλασμάτων και αφύσικων οικογενειών έγινε μόδα που συνεχίζεται αδιάκοπα μέχρι σήμερα στη σκηνή του τρόμου, με τα παραδείγματα τέτοιων ταινιών να μην έχουν τελειωμό. Ενδεικτικά αναφέρω τα "DEAD AND BURIED" (1981), THE PROWLER, JEEPERS CREEPERS και το εύστοχα τιτλοφορημένο BLOODSUCKERS FROM OUTER SPACE (1985). Και οι δύο σκηνοθέτες, όπως και οι μεταγενέστεροι επηρεάστηκαν φανερά από ταινίες όπως DELIVERANCE και φυσικά το PSYCHO.

Rip- Offs

JUST BEFORE DAWN - Όχι ακόμα ένα συνηθισμένο slasher
Δεν έχει νόημα να αναλύσουμε το πόσο επηρέασαν τα TCM και THE HILLS HAVE EYES την σκηνή του τρόμου από τότε και μετά, καθώς τα παραδείγματα ταινιών με παρόμοια θεματολογία είναι πάρα πολλά. Από το φτηνιάρικο gorefest του SKINNED ALIVE (1989), το αδικημένο slasher JUST BEFORE DAWN (1981), με τους καθυστερημένους και παραμορφωμένους δίδυμους που, αν και απρόθυμα, προστατεύονται από την οικογένειά τους και συνεχίζουν το φονικό τους έργο μέσα στο αφιλόξενο Αμερικανικό δάσος, μέχρι την κλασσική b-movie του 1980 "MOTHER’S DAY", με τη μητέρα και τους αγαπημένους γιους της να σπέρνουν τον τρόμο και το θάνατο επίσης σε δασώδη επαρχιακή περιοχή. Στο ίδιο κλίμα και το "BLOOD TRACKS" του 1985, που χρωστάει πολύ περισσότερα στο THE HILLS HAVE EYES παρά στο TCM, αφού η ιστορία του ουσιαστικά είναι πανομοιότυπη, εκτός του ότι εξελίσσεται σε βουνό.
Οι νυχτικιές του τρόμου - AMERICAN GOTHIC
Μια ακόμη ταινία άξια αναφοράς είναι το AMERICAN GOTHIC με το φονικό ζευγάρι Rod Steiger- Yvonne De Carlo και την θρησκευτικά φανατισμένη οικογένειά τους, που ζουν σε ένα απομακρυσμένο νησί. Αν και η υπόθεση και μόνο παραπέμπει άνετα στα TCM και THE HILLS HAVE EYES, η ατμόσφαιρα και οι μακάβριες αποκαλύψεις των οικογενειακών μυστικών είναι η κύρια πηγή τρόμου του AMERICAN GOTHIC, που αποφεύγει κάπως τις ακραίες σπλατεριές και επικεντρώνεται περισσότερο στο μαύρο χιούμορ, υποστηριζόμενο από τις καλές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών του.
Μαμά, μπορώ να βγω να παίξω; - MOTHER'S DAY
Τα πιο πρόσφατα HOUSE OF 1000 CORPSES, THE DEVILS REJECTS και "WRONG TURN", ουσιαστικά είναι σχεδόν remakes τόσο του THE HILLS HAVE EYES όσο και του TCM. Οι έντονοι οικογενειακοί δεσμοί μπορεί να είναι ξεκάθαροι κυρίως στα "MOTHER’S DAY" και στις βιντεοκλιπίστικες ταινίες του μεταλά Rob Zombie, αλλά οι χτυπητές ομοιότητες με τα κλασσικά προαναφερόμενα είναι πέρα από κάθε αμφιβολία.

TCM 2003


Το σύγχρονο remake του TCM έμεινε πιστό σε ένα μεγάλο βαθμό στο πρωτότυπο και επανέλαβε την έμφαση στα «της οικογένειας», κάνοντας καίριες παρεμβάσεις σε χαρακτήρες και ιστορία έτσι ώστε να μοιάζει περισσότερο σύγχρονη. Ο αλησμόνητος «παππούς» απέκτησε πολύ πιο ενεργό ρόλο, ενώ εισήχθησαν και δύο θηλυκοί χαρακτήρες στην οικογένεια των μακάβριων κρεατοφάγων του Τέξας. Αυτές οι μικροαλλαγές είχαν σαν κύριο στόχο να κάνουν την ιστορία λιγάκι πιο έντονη, αλλά και να δώσουν στην ηρωίδα ένα διαπραγματευτικό χαρτί στην προσπάθειά της να γλιτώσει από τα τρομερά τσιγκέλια του Leatherface. Άθελά της, όμως, με αυτές τις αλλαγές και προσθήκες η ταινία κατάφερε να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στον τρόμο ο οποίος πήγαζε καθαρά από τα της οικογένειας. Η οικογένεια των κανίβαλων εδώ είναι μεγαλύτερη, ισχυρότερη και πολύ πιο μακάβρια, παρά την απουσία των στοιχείων εκείνων που καταδείκνυαν ομοιότητες με την υπόθεση του Ed Gein.

Όπως είναι φυσικό από ένα μοντέρνο remake, δεν έλειψαν οι χολιγουντιανές σεναριακές παραδοχές και διευκολύνσεις προς τους «καλούς» της υπόθεσης, και συγκεκριμένα τον χαρακτήρα της Jessica Biel, που είναι η μοντέρνα και πιο αποφασισμένη εκδοχή του χαρακτήρα της Marilyn Burns. Η Biel παίρνει τελικά την αιματηρή εκδίκησή της από την οικογένεια, κάτι το οποίο κάνει την εμπειρία της ταινίας περισσότερο ευκολοχώνευτη απ’ ότι στην πρωτότυπη εκδοχή, όπου και μόνο το ότι η πρωταγωνίστρια κατάφερε να δραπετεύσει σχεδόν άθικτη από τον Leatherface και την παρέα του ήταν αρκετό.

Περισσότερη Οικογενειακή Βία

Tobe Hooper's THE FUNHOUSE
Ο Tobe Hooper προσπάθησε να επαναλάβει την ατμόσφαιρα… οικογενειακής θαλπωρής του TCM στο μεταγενέστερο THE FUNHOUSE, όπου πηγή τρόμου είναι ο φρικτά παραμορφωμένος γιος του ιδιοκτήτη ενός περιοδεύων Λούνα Παρκ, o οποίος έχει βάλει στο μάτι την υποχρεωτική παρέα δεκαεξάρηδων που αποφάσισε να περάσει τη νύχτα μέσα στο «Σπίτι του Τρόμου» αφότου το Λούνα Παρκ είχε κλείσει.
Οι χαρακτήρες εδώ, ιδίως οι «κακοί», μοιράζονται πολλά κοινά στοιχεία με αυτούς του TCM, αλλά και του ενδιάμεσου EATEN ALIVE. Από την άποψη που μας ενδιαφέρει στο συγκεκριμένο αφιέρωμα, βλέπουμε ξεκάθαρα τις θυσίες τις οποίες αναγκάζεται να κάνει ο πατέρας για το γιο του, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και τη συγκάλυψη φόνου.

Ναι μεν εδώ δεν έχουμε κανιβαλικές υποπλοκές στο σενάριο, αλλά η σήψη και η σχεδόν αποκτήνωση των χαρακτήρων είναι φανερή, κάτι που κάνει την ατμόσφαιρα του THE FUNHOUSE σχεδόν αποκαρδιωτική. Αυτή η ατμόσφαιρα (παρούσα και στο EATEN ALIVE) σχεδόν καταφέρνει να αντισταθμίσει την έλλειψη gore και πρωτοτυπίας, μιας και τελικά το THE FUNHOUSE είναι ένα τυπικό slasher της εποχής.

Όσο για το βαθμό αλληλεγγύης μεταξύ πατέρα και γιου; Μια ματιά στη σκηνή που ο παραμορφωμένος γιος αντικρίζει το άψυχο σώμα του πατέρα του θα σας πείσει!
Τι όμορφο μωράκι! - IT'S ALIVE
Παρόμοιο δείγμα και ίσως πιο αντιπροσωπευτικό έρχεται από την κλασσική cult ταινία του Larry Cohen, "IT'S ALIVE", με ένα ζευγάρι να δίνει ζωή σε ένα εξαιρετικά βίαιο τερατάκι που σπέρνει τον τρόμο στην πόλη, αλλά όταν βρίσκεται με την οικογένεια μεταμορφώνεται σε "αρνάκι"!

Στο "IT'S ALIVE" η αρχική δυσπιστία και φόβος των γονιών για το παραμορφωμένο μωρό μετατρέπεται σε αγάπη και στοργή, ιδίως όταν όλοι γύρω τους προσπαθούν να τους πείσουν ότι το μωρό πρέπει να εξοντωθεί. Τα γνωστά προβλήματα, με λίγα λόγια, μιας κλειστής και συντηρητικής κοινωνίας όπως η Αμερικάνικη.

Το Αίμα Γίνεται Νερό


Η χρυσή για το σινεμά τρόμου δεκαετία του ’80 μας χάρισε και ταινίες που οι δυνατές οικογενειακές σχέσεις δίνουν τη θέση τους στον αγώνα για επιβίωση, όταν οι γονείς στρέφονται ενάντια του ίδιου τους του αίματος. Τυπικά παραδείγματα είναι τα FLESH EATING MOTHERS, PARENTS και RABID GRANNIES.

Στο πρώτο, ένας τύπος εξαπλώνει ενός είδους σεξουαλικά μεταδιδόμενης ασθένειας στις μητέρες μιας μικρής πόλης και τις μετατρέπει σε αιμοδιψείς κανίβαλους. Αυτές στρέφονται στα παιδιά τους για τροφή, ενώ αυτά προσπαθούν να τους δώσουν ένα ενέσιμο αντίδοτο προτού γίνουν το κυρίως πιάτο!

Στην αναγνωρισμένη από τους κριτικούς μαύρη κωμωδία του Bob Balaban, PARENTS (1989) ο γιoς Michael υποπτεύεται ότι οι γονείς του (Randy Quaid και Mary Beth Hurt) δεν μαγειρεύουν απλά χάμπουργκερ στο σπίτι, αλλά δεν μπορεί να πείσει την καινούργια φίλη του, ούτε την γειτονιά στα προάστια για κάτι τέτοιο.
RABID GRANNIES - Γιαγιάκα, θα μου διαβάσεις ένα παραμύθι;
Στο RABID GRANNIES, οι καλές γιαγιάδες (που στην πραγματικότητα είναι θείες) μεταμορφώνονται σε σαρκοβόρα τέρατα και επιτίθενται στους αγαπημένους τους συγγενείς τους κατά τη διάρκεια του οικογενειακού τραπεζιού.

Ναι μεν και στις τρεις προαναφερόμενες ταινίες το μαύρο χιούμορ υπερισχύει του τρόμου, αλλά η αίσθηση της οικογενειακής δυσλειτουργίας είναι κάτι παραπάνω από φανερή και αποτελεί το κύριο ενδιαφέρον.

Ένα άλλο παράδειγμα, αν και χωρίς πολλές ομοιότητες με τα προηγούμενα, είναι το SOCIETY, η εντυπωσιακή πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια του Brian Yuzna (BRIDE OF RE-ANIMATOR). Εδώ ο αταίριαστος και παραμελημένος γιος Billy Worlock (BAYWATCH) προσπαθεί να «ταιριάξει» μέσα στην σνομπ οικογένειά του και την εξίσου σνομπ κοινωνία μέσα στην οποία ζουν, αλλά με τρόμο θα ανακαλύψει ότι προορίζεται ως βορά για τα μέλη της μυστικής αυτής «Κοινωνίας».

Ζευγάρια του Μήνα


Μια αρκετά συνηθισμένη παραλλαγή του οικογενειακού τρόμου είναι τα παρανοϊκά και δολοφονικά ζευγάρια. Δε μιλάω για Mickey και Mallory του υπερεκτιμημένου NATURAL BORN KILLERS, αλλά για κάπως πιο φοβερά και τρομερά πράγματα, όπως τους Edmund και Dorothy Yates από την κλασσική Βρετανική ταινία του 1974 FRIGHTMARE, επηρεασμένη στα σίγουρα σε κάποιο βαθμό από το TCM.
Δεν πιστεύω να έχουμε τύψεις; - FRIGHTMARE
Στο FRIGHTMARE το αγαπημένο ζευγάρι των Yates ξανασμίγει, μετά από 15 χρόνια εγκλεισμού της Dorothy σε ψυχιατρική κλινική. Η καινοτομία του έγκειται στο ότι μόνο η Dorothy έχει μια πελώρια λαχτάρα για ανθρώπινη σάρκα, ενώ ο φαινομενικά αθώος άντρας της απλά προσπαθεί να καλύψει τα ίχνη της και να την προστατεύσει. Σύντομα η Dorothy ξαναθυμάται την ανίερη όρεξή της, ενώ η ξεχασμένες κόρες της επιστρέφουν στο προσκήνιο με παρόμοιες ορέξεις.

Η συγκεκριμένη ταινία, που σήμερα θεωρείται ως ταινία- σταθμός στο Αγγλικό σινεμά τρόμου της δεκαετίας του ’70, όταν είχε πρωτοκυκλοφορήσει στην Μ. Βρετανία απέσπασε τα αναμενόμενα πικρόχολα σχόλια από τους κριτικούς, που δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι διάολο έκανε ένας πασίγνωστος και γενικά πολύ καλός ηθοποιός σαν τον Rupert Davies σε ένα τέτοιο exploitation κατασκεύασμα!
Ξάπλα μετά από ένα καλό γεύμα. - FRIGHTMARE
Μια τέτοια αντίδραση από τους υπερβολικά συντηρητικούς Βρετανούς κριτικούς δεν προκαλεί καμία έκπληξη, μιας και μέχρι πολύ πρόσφατα οι περισσότερες ταινίες τρόμου είχαν παρόμοιους τρόπους αντιμετώπισης από τους Βρετανούς, που τελικά κατέληξαν στη φοβερή και τρομερή λίστα με τα Video Nasties. Όσοι έχουν δει το FRIGHTMARE (που ελπίζω να είναι πολλοί) θα καταλαβαίνουν ότι κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο, μιας και δεν υπήρχαν τότε ούτε ποτέ υπήρξαν πολλές Βρετανικές ταινίες που ασχολούνται με παρανοϊκά διεστραμμένες οικογένειες κανίβαλων, ή που περιείχαν γραφικές σκηνές λοβοτομής ενός πτώματος με τρυπάνι!

Άλλα παραδείγματα φονικών ζευγαριών σε οικογενειακό ή μη περίγυρο έχουμε στο THE PEOPLE UNDER THE STAIRS του Wes Craven, με το ζευγάρι των αιμομικτών αδελφών Everett McGill- Wendy Robie που φυλακίζουν τα πάμπολλα παιδιά τους (όλα προϊόν αιμομικτικών σχέσεων) κάτω από τις σκάλες του δαιδαλώδους σπιτιού- φρουρίου τους, επειδή «δεν συμπεριφέρονται καλά».

Οι ευκαιρίες που δίνει το σενάριο του THE PEOPLE UNDER THE STAIRS δεν εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο αυτή τη φορά από τον Craven, που θα μπορούσε να είχε κάνει μια περισσότερο μακάβρια και gory έκδοση του THE HILLS HAVE EYES αναπτύσσοντας περισσότερο το «χαρτί» των κανίβαλων ανθρώπων κάτω από τις σκάλες, όπως και την σόκιν προέλευσή τους, αλλά ο τελευταίος προτίμησε (ή ίσως αναγκάστηκε;) να μην μπει σε τέτοια «βάθη» τρόμου και πανικού, φτιάχνοντας τελικά μια ευκολοχώνευτη και διασκεδαστική ταινία, όπου τα τρομακτικά στοιχεία δίνονται με το σταγονόμετρο.

Ακόμα και έτσι, όμως, ο τρόμος που προέρχεται από τη φύση της συγκεκριμένης οικογένειας φέρνει και τις όποιες συγκινήσεις έχει να επιδείξει η ταινία.
Οικογενειακό τραπέζι - HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER
Στο HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER, μια ταινία που δεν πολυκολάει στο συγκεκριμένο αφιέρωμα έχουμε την παρακμιακή σχέση του Ottis με την αδελφή του, που χρειάζεται την παρέμβαση ενός παρανοϊκού ψυχοπαθή σαν τον Henry για να έρθει στα ίσια της. Εδώ, λόγω του ρεαλισμού με τον οποίο γύρισε την ταινία ο John McNaughton, η ανώμαλη αυτή οικογενειακή σχέση γίνεται σχεδόν ανυπόφορη, ακόμα και για σκληραγωγημένους φίλους του shock cinema.

Υπερφυσικές Οικογένειες


Ξεφεύγοντας λιγάκι από το γνώριμο μοτίβο της οικογένειας κανίβαλων και απροσάρμοστων δολοφόνων έχουμε διάφορες ενδιαφέρουσες παραλλαγές, που ξεκινάνε από την κλασσική κωμική τηλεοπτική σειρά THE MUNSTERS, που ενέπνευσε και το χολυγουντιανό ADAM’S FAMILY.
Στους Munsters, διάφορα διάσημα τέρατα του σινεμά, όπως το τέρας του Φρανκενστάιν γίνονται μέλη αυτής της φανταστικής οικογένειας και καταλήγουν σαν κωμικό θέαμα για όλη την οικογένεια.
THE BROOD- Τι όμορφο παιδάκι!
Η οικογένεια της Samantha Eggar στο THE BROOD του άρχοντα του σωματικού τρόμου David Cronenberg δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως οικογενειακή ψυχαγωγία, όμως περιέχει μια από τις καλύτερες υπερφυσικές πτυχές του θέματος «κινηματογραφική οικογένεια».
Η Eggar, εν γνώσει της δημιουργεί τα αφύσικα, παραμορφωμένα παιδιά της σαν αποτέλεσμα του θυμού της προς εξωτερικά ερεθίσματα. Όμως το μητρικό ένστικτο είναι παρών ακόμα και σε τέτοιες περιπτώσεις, κάτι που φαίνεται με γλαφυρότητα στην αξέχαστη σκηνή της γέννησης ενός από τα παιδιά μπροστά στα έκπληκτα και δύσπιστα μάτια του άντρα της.

Άλλο παράδειγμα, αν όχι λιγάκι τραβηγμένο, είναι η Λαβκραφτιανή σχέση του ζευγαριού στο DAGON , που απρόθυμα ξανασμίγουν υπό την ιαχή «Ia! Ia! Cthulhu ftagn!» και αποσύρονται στα βάθη της θάλασσας για να συναντήσουν τον αληθινό τους πατέρα. Ποιος είναι; Μα, φυσικά, ο Dagon, ένα οχταποειδές τέρας που ήρθε στη Γη από τα άστρα εκατομμύρια χρόνια πριν τον άνθρωπο μαζί με τ’ άλλα «παιδιά» της παρέας των Μεγάλων Παλιών.

Τέλος, αξίζει να προστεθεί σ’ αυτές και η οικογένεια του Χολιγουντιανού Bill Paxton στο FRAILTY, όπου οι μικροί γιοι προστατεύουν τον δολοφόνο πατέρα τους, ο οποίος έχει επωμισθεί την φονική αυτή ευθύνη απευθείας από το Θεό.

Ασιατικές Οικογένειες


Το Ασιατικό σινεμά «τσίμπησε» γρήγορα από την επιτυχία ταινιών με θέμα τις φονικές και υπολειτουργούσες οικογένειες και άρχισε να ασχολείται μαζί τους με το δικό του μοναδικό στυλ.
Μπαμπά, ελπίζω να πήρες τις απαραίτητες προφυλάξεις! - VISITOR Q
Το VISITOR Q του Takashi Miike ίσως είναι μια από τις αντιπροσωπευτικότερες τέτοιες ασκήσεις, δοσμένη με τον εκκεντρικό τρόπο του Miike. Είναι σαν να σημείωσε σε ένα χαρτί τα στοιχεία που απαρτίζουν μια φυσιολογική οικογένεια, και μετά τα διαστρέβλωσε σε τέτοιο υπερβολικό βαθμό που αγγίζουν τα όρια της κωμωδίας. Κωμωδίας όμως, Miike style!

Η οικογένεια του VISITOR Q αποτελείται από τον αιμομίκτη πατέρα που πληρώνει την πόρνη κόρη του για να κάνει σεξ μαζί της, τον κακομαθημένο και εξαιρετικά βίαιο γιό τους και την πρεζού και επίσης πόρνη γυναίκα του. Οι οικογενειακές ιεροτελεστίες εδώ περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων βιασμούς, ξυλοδαρμούς της μητέρας από το γιο, νεκροφιλία και στυγνή εκμετάλλευση των προβλημάτων των μελών της οικογένειας από τον πατέρα για το γρήγορο κέρδος!

Κι εδώ, όπως και στο HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER χρειάζεται η καίρια παρέμβαση ενός αγνώστου για να επανέλθει η οικογένεια στα νορμάλ της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μιλάμε για «νορμάλ οικογένεια» όπως την εννοούν οι συνηθισμένοι μας συνάνθρωποι!

Και βέβαια, ο Takashi Miike, που ξέρει από μαύρο χιούμορ όσο και να σοκάρει, φροντίζει η επανασύνδεση να γίνει με ιδιαίτερα….υγρό τρόπο, με την ευτυχισμένη πλέον μητέρα να ξαναβρίσκει τη φόρμα της πνίγοντας στο μητρικό γάλα όλους τους παρευρισκόμενους!
Η τυπική Ασιατική οικογένεια ψυχοπαθών - A LIVING HELL
Ένα άλλο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα Ασιατικής οικογένειας έρχεται με το LIVING HELL του Shugo Fujii, μια ταινία που διαφημίστηκε ως «το Ιαπωνικό TCM». Αποφεύγοντας της οδό του gore και της ωμής βίας, ο Fujii πλησιάζει το θέμα της φονικής οικογένειας μέσω της οδού του ατμοσφαιρικού τρόμου και των σταδιακών αποκαλύψεων.

Στη συγκεκριμένη ταινία συναντάμε και ένα από τα πιο ανατριχιαστικά οικογενειακά ζευγάρια, την ηλικιωμένη γιαγιά του καθηλωμένου σε αναπηρικό καροτσάκι πρωταγωνιστή και η φαινομενικά κωφάλαλη εγγονή της.

Η επανασύνδεση της οικογένειας στο LIVING HELL έχει κάτι από την τρέλα του TCM 2, αλλά και κάτι από την αρρωστημένη οικογενειακή θαλπωρή του VISITOR Q, σε μια κορύφωση που πλησιάζει σε ένταση αυτή του TCM.



Δεν υπάρχουν σχόλιασμοί για αυτό το νέο.


Σχολιάστε αυτό το νέο.



Login Username:

Password:



Login with facebook Δεν είστε μέλος; Γραφτείτε εδώ!

Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
corner © 2006-2017 b-movies.gr - Copyright notice - User Agreement - Privacy Policycorner
Created by thanpa