b-movies.gr - horror : sci-fi : exploitation : fantasy
Home
b-mission
b-news
b-movies
b-people
b-άρθρα
b-TV
b-events
Polls
Επικοινωνία
Φιλικά sites
Links
Search
Αναζητηση για:

Στην κατηγορία:


Valid XHTML 1.0 Transitional

horror : sci-fi : exploitation : fantasy

Αιματοβαμμένα Χριστούγεννα
Αιματοβαμμένα Χριστούγεννα


20/12/2006 01:15


Άααχ, Χριστούγεννα! Ημέρες χαράς για όλη την πλάση. Ξεκούραση, καλό φαγητό, δώρα, ατμόσφαιρα ζεστασιάς και θαλπωρής είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά των άγιων ημερών για τους περισσότερους ανθρώπους παγκοσμίως. Για κάποιους όμως δημιουργικούς συντελεστές της βιομηχανίας του τρόμου, τα Χριστούγεννα είναι η ιδανική εποχή για μαζικές δολοφονίες, gore και ατμόσφαιρα πανικού! Το b-movies.gr με αφορμή την κυκλοφορία του remake του κλασσικού και διαχρονικού BLACK CHRISTMAS ρίχνει μια ματιά στην σχέση του σινεμά τρόμου με την συγκεκριμένη εποχή.

Μαύρα Χριστούγεννα

Μια από τις πρώτες συναντήσεις του σινεμά τρόμου με τα Χριστούγεννα έγινε το 1972, όταν το ιστορικό Βρετανικό στούντιο Amicus κυκλοφόρησαν το TALES FROM THE CRYPT. Σε μια από τις ιστορίες της σπονδυλωτής αυτής ταινίας, η Joan Collins αφού σκοτώνει τον άντρα της παραμονή Χριστουγέννων δέχεται επίθεση από έναν μανιακό δολοφόνο ντυμένο Αϊ Βασίλη. Και μόνο σαν σκέψη η ιδέα έμοιαζε αρκετά προκλητική για την κοινή γνώμη την εποχή της ταινίας, που ήταν πιστή στο εξίσου προκλητικό και μπροστά από την εποχή του πνεύμα των EC Comics της δεκαετίας του ‘50 πάνω στα οποία βασίστηκε τόσο αυτή όσο και η ομώνυμη τηλεοπτική σειρά.


Ένα ποτάκι πριν τη σφαγή; - SILENT NIGHT- DEADLY NIGHTΚαθόλου τυχαία, η έκρηξη του συντηρητισμού και της υποκρισίας έγινε στις ΗΠΑ περίπου 12 χρόνια αργότερα, όταν και κυκλοφόρησε το SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT, ένα low budget splatter με σχεδόν την ίδια υπόθεση. Εδώ ήρωας είναι ένας νέος που γίνεται μάρτυρας του φόνου των γονιών του από έναν μανιακό ντυμένο με τα γνώριμα κοκκινόλευκα ρούχα του γεράκου από την Καισαρεία. Ο νεαρός παθαίνει ψυχικό τραύμα που τον στέλνει σε ίδρυμα υπό την καθοδήγηση σαδιστικών καλογριών.

Το μπαμ δεν αργεί, και σύντομα ο νεαρός παίρνει τη θέση του μπαμπούλα που στοίχειωσε την παιδική του ηλικία. Φοράει το κόκκινο κοστούμι, να σου και το τσεκούρι στο χέρι και πάμε!
Προλαβαίνω δεν προλαβαίνω με τα δώρα! - SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT
Όσο υποσχόμενη και να ακούγεται για τον μέσο οπαδό του σινεμά τρόμου, μια τέτοια εικόνα δεν εκτιμήθηκε από τη συντηρητική Αμερικάνικη κοινωνία και συγκεκριμένα διάφορες οργανώσεις γονέων, που θεώρησε ότι ο σκηνοθέτης Charles E. Sellier Jr. και οι υπόλοιποι συντελεστές του SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT αμαύρωσαν την εικόνα και το πνεύμα των Χριστουγέννων, συνδέοντας το με την εικόνα ενός ψυχοπαθή δολοφόνου Αϊ Βασίλη.

Σε μια κοινωνία σαν τη σημερινή, τέτοιες διαμαρτυρίες το μόνο που θα κατάφερναν θα ήταν να προσφέρουν τσάμπα διαφήμιση στην ταινία, όμως σε μια εποχή που ο συντηρητισμός και η λογοκρισία στο νέο μέσο του video ήταν στο ζενίθ τους, το SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT πάτωσε στο box office και αποσύρθηκε από την κυκλοφορία για ένα χρόνο, οπότε και κυκλοφόρησε σε VHS.

Η Αρχή του slasher

Αϊ Βασίλη μου, αφού δεν σου ζήτησα τσεκούρι για δώρο! - BLACK CHRISTMASΌμως πολύ πριν από το SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT, ο παραγωγικότατος εκείνη την εποχή στη σκηνή του τρόμου Bob Clark θα κυκλοφορούσε την ταινία που για πολλούς ήταν η πρώτη που ενέπνευσε τόσο το FRIDAY THE 13TH και το HALLOWEEN, όσο και το μεταγενέστερο κίνημα του slasher που έφτασε στο ζενίθ του στα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Το "BLACK CHRISMAS" ήταν κάτι παραπάνω από μια «Χριστουγεννιάτικη» ταινία τρόμου. Ήταν η ταινία που, ευτυχώς ή δυστυχώς, εμφάνισε για πρώτη φορά τα κλισέ τα οποία θα βομβάρδιζαν οι δεκάδες απομιμήσεις του FRIDAY THE 13TH τους οπαδούς του σινεμά τρόμου από το 1978 και μετά το HALLOWEEN. Αναπάντητες κλήσεις στο τηλέφωνο, φοιτητικές εστίες, μασκοφόρος φονιάς και ένα φινάλε που διαιωνίζεται και δίνει την εντύπωση ότι τίποτα δεν έχει τελειώσει.
Ναι, με συνδέετε με Καισαρεία, παρακαλώ; - BLACK CHRISTMAS
Κι όλα αυτά το 1974, την χρονιά που ο Bob Clark κυκλοφόρησε το επίσης στη λίστα για μοντέρνο remake από τον Eli Roth Και την παρέα του, DEAD OF NIGHT. Δηλαδή, περίπου 4 χρόνια πριν το HALLOWEEN και 12 πριν το SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT. Το είδος του slasher δεν θα ήταν ποτέ ξανά το ίδιο (ή μήπως ποτέ ξανά διαφορετικό;)!

Τα Χριστούγεννα δεν θα είναι ποτέ ξανά ίδια

Όμως εκτός από την οριοθέτηση του είδους του slasher, το BLACK CHRISTMAS είχε ακόμα μια πρωτιά. Ήταν η πρώτη ταινία που κατάφερε χρησιμοποιώντας τη γνωστή σε όλους μας Χριστουγεννιάτικη σημειολογία και ατμόσφαιρα να τη μετατρέψει σε κάτι σκοτεινό και απόλυτα τρομακτικό. Κάτι που το προγενέστερο TALES FROM THE CRYPT δεν μπόρεσε να επιτύχει, αφενός μεν λόγω της φύσης του ως σπονδυλωτή ταινία, αφ εταίρου δε λόγω του ότι δεν προσπαθούσε να σοκάρει περισσότερο απ’ όσο να ψυχαγωγήσει.

Ο Bob Clark, γνωστός καινοτόμος σε κάθε είδος με το οποίο ασχολήθηκε κινηματογραφικά, εκτός από το να εφεύρει το είδος του slasher κατάφερε σχεδόν να το τελειοποιήσει με την πρώτη του προσπάθεια. Στο BLACK CHRISTMAS όλα τα πράγματα είναι προσεκτικά μελετημένα και εκτελεσμένα. Δεν υπάρχει ιστορικό του δολοφόνου, όπως πχ είχαμε στα HALLOWEEN και FRIDAY THE 13TH. Ο φονιάς στο BLACK CHRISTMAS χτυπάει χωρίς κάποιο ιδιαίτερο λόγο. Επειδή του αρέσει, και αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που τον κάνουν πιο τρομακτικό από κάθε Jason και Michael Myers. Και το σημαντικότερο; Ακόμα και ντυμένος Αϊ Βασίλης να ήταν, ο Bob Clark σιγουρεύει ότι δεν θα μάθουμε ποτέ, δίνοντας ακόμα πιο υποβλητική διάσταση στην περσόνα του.

Μαύρες εισπράξεις

Το πιο παράξενο απ’ όλα είναι ότι ενώ σήμερα το BLACK CHRISTMAS αναγνωρίζεται ως μια από τις κορυφαίες ταινίες τρόμου όλων των εποχών, την εποχή που βγήκε και για πολλά χρόνια αργότερα έμεινε άγνωστη και ξεχασμένη από τη συντριπτική πλειοψηφία του κοινού. Πολλοί, μάλιστα, χρειάστηκαν την διαφημιστική καμπάνια του μοντέρνου remake για να αντιληφθούν ότι υπήρξε ποτέ. Στις ΗΠΑ, το ενδιαφέρον του κοινού επανήλθε όταν το τηλεοπτικό δίκτυο NBC απεφάνθη ότι ήταν πολύ τρομακτικό για τηλεοπτική προβολή, κι έτσι ακύρωσε την προγραμματισμένη προβολή του, κάποια μέρα στις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Ένα κακό παιδί πήρε το Χριστουγεννιάτικο δώρο του. - BLACK CHRISTMAS
Αυτή είναι μια μοίρα που, δυστυχώς, είχαν οι περισσότερες δουλειές τρόμου του Bob Clark, από το CHILDREN SHOULDN’T PLAY WITH DEAD THINGS μέχρι το DERANGED και το DEAD OF NIGHT. Μόνο στην εποχή μας αναγνωρίζονται καθολικά, αλλά κυρίως λόγω του ότι τα δικαιώματα για τα remake τους αγοράστηκαν από πιασάρικα ονόματα του σημερινού Χόλυγουντ, που θέλουν να δουν τις επενδύσεις τους να αποφέρουν κέρδη.

Πέρα απ’ όλα αυτά, όμως, και ξέχωρα από το πώς θα φανεί το μοντέρνο remake στο σημερινό, χορτασμένο από slasher κάθε είδους κοινό, το BLACK CHRISTMAS ήταν πρωτότυπο, άκρως ατμοσφαιρικό και υπέροχα τρομακτικό, τόσο που καμία μεταγενέστερη «Χριστουγεννιάτικη» ταινία τρόμου δεν κατάφερε ούτε καν να πλησιάσει την αποτελεσματικότητα και την τελειότητά του.

Χριστουγεννιάτικοι Εφιάλτες

Την ίδια χρονιά με το BLACK CHRISTMAS κυκλοφόρησε και το γνωστό μας από τις συχνές προβολές του στην εγχώρια TV, SILENT NIGHT- BLOODY NIGHT, μια από τις αγαπημένες μας drive- in ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού της εποχής. Παρόλο τον χριστουγεννιάτικο τίτλο του, το SILENT NIGHT- BLOODY NIGHT ελάχιστα είχε να κάνει με τη συγκεκριμένη εποχή του χρόνου, οπότε και μάλλον δίκαια έμεινε θεματολογικά εκτός.

Οπότε ο επόμενος χρονικά Χριστουγεννιάτικος εφιάλτης για το κινηματογραφικό κοινό ήρθε το 1980 από έναν άνθρωπο που εκείνη την περίοδο ξεχώριζε για τους ρόλους μανιακών βιαστών που είχε παίξει στα LAST HOUSE ON THE LEFT, HITCH HIKE και HOUSE ON THE EDGE OF THE PARK.
Δεν τραβιέται με τίποτα αυτός ο σάκος! - TO ALL A GOOD NIGHT
Το TO ALL A GOOD NIGHT ήταν η πρώτη και η μοναδική ταινία που σκηνοθέτησε ο David Hess, ο άνθρωπος που, μεταξύ άλλων, έγραψε το πασίγνωστο τραγούδι "Speedy Gonzalez" για να το τραγουδήσει ο Pat Boone. Το TO ALL A GOOD NIGHT μπορεί να μην έλαβε ποτέ την αναγνώριση όπως το BLACK CHRISTMAS, αλλά μένει για πάντα στο πάνθεον του σινεμά τρόμου ως το πρώτο Χριστουγεννιάτικο slasher με φονιά ντυμένο Αϊ Βασίλη.
Μαμά, ένας κύριος έπεσε από την καμινάδα στο τζάκι! - TO ALL A GOOD NIGHT
Ο πιο multimedia από ποτέ εκείνη την εποχή, David Hess, έκανε ένα συνηθισμένο slasher χαμηλού προϋπολογισμού που σέβεται όλα τα κλισέ του είδους, με αρκετό γυμνό και gore, φάρσες, φτηνές τρομάρες και δε συμμαζεύεται. Όλα πάντως έγιναν με τις καλύτερες προθέσεις, και με στοιχεία παρμένα από τις καλύτερες επιρροές. BLACK CHRISTMAS κατά κύριο λόγο, και PROM NIGHT, HALLOWEEN κλπ κλπ κατά δεύτερο, που όμως δεν κατάφερνα να κάνουν το φιλότιμο TO ALL A GOOD NIGHT να ξεχωρίσει από τις δεκάδες slasherιές που κυκλοφορούσαν εκείνη την εποχή ελέω FRIDAY THE 13TH. Το μόνο στοιχείο που υψώνει τη συγκεκριμένη παραγωγή είναι η ύπαρξη του φονιά Αϊ Βασίλη, που όμως απ’ ότι αποδείχθηκε από την ιστορία δεν ήταν και το καλύτερο εισιτήριο για μεγαλύτερες εισπράξεις στο box office.

Ο Αϊ Βασίλης είναι λέρα

Αρκετά γνωστότερο, αλλά όχι ιδιαίτερα καλύτερο από το TO ALL A GOOD NIGHT ήταν το CHRISTMAS EVIL ή YOU BETTER WATCH OUT από τον Lewis Jackson που κυκλοφόρησε επίσης το 1980. Η ιστορία είναι η γνωστή, αν και με φιλόδοξες αλλαγές στις λεπτομέρειες που το ξεχωρίζουν από τα προγενέστερα Χριστουγεννιάτικα slashers. Ο καλός κατασκευαστής παιχνιδιών που θέλει να αναβιώσει το πνεύμα των Χριστουγέννων, που όμως τα «παίζει» όταν οι προσπάθειες του αντιμετωπίζονται με ειρωνεία και χλευασμό από τους γύρω του. Έτσι τσιμπάει το κοστούμι του Αϊ Βασίλη και τα αναγκαία αιχμηρά αντικείμενα και επιδίδεται στο γνωστό και αναμενόμενο μακελειό.

Αμέσως επόμενος φονιάς Αϊ Βασίλης είναι το 1984 με το πολυσυζητημένο SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT και την ιστορία του που αναφέραμε στην αρχή. Μόλις κόπασε κάπως η φασαρία, τελικά οι… κόποι των διάφορων συντηρητικών ομάδων γονέων έπιασαν τόπο, μιας και από το πουθενά οι πωλήσεις του VHS της ταινίας εκτοξεύθηκαν, ανοίγοντας τον δρόμο για 4 (!) ακόμα sequel (1987, 1989, 1990 και 1992) ενός ακόμα ανεξήγητα επιτυχημένου franchise της βιομηχανίας του τρόμου. Για ποιότητα και συγκρίσεις με την πρώτη ταινία της σειράς δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη ουσία, μιας και μόνο το SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT PART 2 κάπως κατάφερε να ξεχωρίσει, μιας και έκλεισε κάπως τις ανοιχτές τρύπες που άφησε το πρώτο. Από εκεί και πέρα, τα γνωστά.

Το 1984 επίσης κυκλοφόρησε το αρκετά στους cult κύκλους DON’T OPEN TILL CHRISTMAS, η Βρετανική προσφορά στο είδος του Χριστουγεννιάτικου slasher, που θεματικά ξεχωρίζει από τα αντίστοιχα με φονιά Αϊ Βασίλη. Αυτή τη φορά τα θύματα είναι ντυμένα Αϊ Βασίληδες και εκτελούνται με ένα σωρό αιματοβαμμένους και sleazy τρόπους, σκηνοθετημένο από έναν διαπιστευμένα sleazy Edmund Purdom (PIECES)! Εδώ έχουμε και λίγη από (ανίκανη και αναποτελεσματική) αστυνομική έρευνα και πότε- πότε επιτυχημένο Βρετανικό χιούμορ, στοιχεία τα οποία προστίθενται στο gore και την εξαιρετικά sleazy ατμόσφαιρα.

Η Ύφεση και η Ανάσταση

Σιγά, σιγά, το θέμα των δολοφόνων Αϊ Βασίληδων και αιματοβαμμένων Χριστουγέννων κόπασε κάπως, με λίγες παραγωγές να κάνουν δειλά την εμφάνιση τους σε άτακτα χρονικά διαστήματα. Εκτός από τα νέα επεισόδια του SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT, είχαμε το Γαλλικό HIDE AND FREAK του 1990, μια άγνωστη και ξεχασμένη ιστορία κατ’ οίκον εισβολής από μανιακό Αϊ Βασίλη. Επίσης το SANTA CLAWS του 1996 ουσιαστικά αντιγράφει στεγνά το SILENT NIGHT- DEADLY NIGHT, με πρωταγωνίστρια την Debbie Rochon, γνωστή στους cult κύκλους από τη συμμετοχή της σε αρκετές παραγωγές της Troma όπως TROMEO AND JULIET και TERROR FIRMER.

Τέλος, σαν να μυρίστηκαν την αναβίωση του είδους, το 2005 ήρθε το άξιο αναφοράς slasher SANTA’S SLAY του David Steiman για να ανοίξει το δρόμο στο αναγκαστικά πολυαναμενόμενο remake του BLACK CHRISTMAS.

Η ερώτηση που έρχεται αβίαστα στο νου είναι, πώς θα αντιμετωπίσει το BLACK CHRISTMAS ένα κοινό το οποίο επί της ουσίας έχει σιχαθεί τα πολλά σχεδόν ταυτόσημα slasher, ένα κοινό που έχει πλέον μάθει όλα τα «κόλπα» του συγκεκριμένου είδους απ’ έξω κι ανακατωτά και πλέον χρειάζεται κάτι πολύ συνταρακτικό για να κουνηθεί από την θέση του. Όπως συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, η πιθανότητα το μοντέρνο remake να θάψει και την πρωτότυπη ταινία στα μάτια του νεαρότερου κοινού είναι μεγάλη, αλλά προσωπική μας άποψη είναι ότι και το πρωτότυπο BLACK CHRISTMAS δεν απευθύνεται στο σημερινό κοινό του μέσου slasher. Το BLACK CHRISTMAS είναι μια χρυσή σελίδα του σινεμά τρόμου του παρελθόντος που απευθύνεται στους πιο ψαγμένους fans του είδους που θα το εκτιμήσουν σαν να το έβλεπαν την εποχή που πρωτοκυκλοφόρησε. Οι πλειοψηφία των κινηματογραφόφιλων είναι αναπόφευκτο να το κρίνουν με τα σημερινά στάνταρντς που το οριοθετούν σαν ένα ακόμα slasher με Χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα, που όμως το αδικεί κατάφωρα.

Δεν υπάρχουν σχόλιασμοί για αυτό το νέο.


Σχολιάστε αυτό το νέο.



Login Username:

Password:



Login with facebook Δεν είστε μέλος; Γραφτείτε εδώ!

Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
corner © 2006-2017 b-movies.gr - Copyright notice - User Agreement - Privacy Policycorner
Created by thanpa